
,,Dnes probíhá nevídaný rozmach strategie skupiny Renault v oblasti elektrických vozů a také evropské výroby. Budováním Renault ElectriCity, našeho kompaktního, účinného elektrického ekosystému v severní Francii spolu s naší MegaFactory pro elektrické motory v Normadii vytváříme na domácí půdě podmínky naší konkurenceschopnosti. Budeme školit, investovat a tvořit partnerství s nejlepšími zavedenými i novými hráči v jednotlivých oblastech, včetně: ST Micro-electronics, Whylot, LG Chem, Envision AESC a Verkor. Do roku 2030 bude představeno deset nových modelů a vyrobeno až milion elektrických vozů, od cenově dostupných městských vozů po sportovní vozy vyšší třídy. Abychom elektrifikaci dodali dotek značky Renault, sázíme kromě výkonu také na ikonický design, jako je oblíbený model R5: popularizujeme elektrické vozy”, řekl Luca de Meo, výkonný ředitel skupiny Renault.
Baterie: zvládnutí technologie NMC k výrobě jednoho milionu jednotek napříč Aliancí do roku 2030
Díky využití desetileté zkušenosti s hodnotovým řetězcem elektrických vozů vedla bateriová strategie skupiny Renault v rámci Aliance k odvážným standardizačním volbám, čímž se zvýšila konkurenceschopnost. Technologie na bázi NMC (nikl, mangan a kobalt) a unikátní ekologická stopa článků umožní skupině Renault pokrýt 100% v budoucnu představených, baterií poháněných EV napříč všemi segmenty. Napříč Aliancí pokryje do roku 2030 celou modelovou řadu s až jedním milionem elektrických vozů. Volba této technologie přináší velice konkurenceschopný poměr nákladů na kilometr, dosahující až o 20% větší dojezdovou vzdálenost ve srovnání s jinými chemickými řešeními, a také lépe obstojí v oblasti recyklace.
Na úrovni článků Skupina nabídne:
– V rámci své EV strategie se skupina Renault spojí s Envision AESC, která v roce 2024 vybuduje GigaFactory v Douai o kapacitě 9 GWh, do roku 2030 má za cíl dosáhnout 24 GWh. Nedaleko Renault ElectriCity bude partner skupiny Renault produkovat nákladově konkurenceschopné, nízkouhlíkové a bezpečné baterie využívající nejnovější technologie pro elektrické modely, včetně chystaného Renault 5.
– Skupina Renault také podepsala memorandum o porozumění, aby se mohla stát akcionářem francouzského start-upu Verkor s podílem přes 20%. Partneři společně hodlají vyvinout vysoce výkonnou baterii, vhodnou pro segment C a vyšší modelové řady Renault, a také pro modely Alpine. Součástí partnerství je vývoj zkušební výrobní linky ve Francii na bateriové články a prototypy modulů od roku 2022. Ve druhém kroku plánuje Verkor začít v roce 2026 budovat první GigaFactory ve Francii na vysoce výkonné baterie, jejíž počáteční kapacita bude pro skupinu Renault 10 GWh, ta může potenciálně do roku 2030 stoupnout až na 20 GWh.
Za méně než 10 let postupně Skupina sníží své náklady na úrovni akumulátorů o 60% s cílem dostat se pod 100 dolarů/kWh do roku 2025 a dokonce pod 80 dolarů/kWh, zatímco se bude Aliance připravovat na příchod baterie využívající technologii pevného elektrolytu v roce 2030.
Pohon: od zajištění zdrojů až po výrobu vlastního elektrického pohonu
Skupina Renault si udržuje krok před konkurencí, protože je prvním originálním výrobcem zařízení (OEM), který vyvinul vlastní e-motor – bez vzácných zemin (bez permanentních magnetů) a založený na technologii EESM (elektricky hnaný synchronní motor), spolu s vlastním reduktorem. Jelikož Skupina již učinila většinu investic, dokázala za posledních deset let dvakrát snížit náklady na baterie a znovu je podělí dvěma v následující dekádě. Od roku 2024 skupina do své EESM technologie postupně zakomponuje nová technologická vylepšení: vinutí statoru, lepený rotor, bezkartáčové duté hřídele rotoru; která dovolí snižování nákladů a zlepšování účinnosti motoru.
Skupina navázala partnerství také s francouzským start-upem Whylot kvůli inovativnímu automobilovému e-motoru s axiálním tokem. Tato technologie bude poprvé použita u hybridních pohonů s cílem snížit náklady o 5% a současně ušetřit až 2,5 g CO2 WLTP (u osobních automobilů segmentů B a C). Skupina Renault bude prvním OEM výrobcem, který bude od roku 2025 ve velkém měřítku vyrábět elektromotor s axiálním tokem.
Co se týče výkonové elektroniky, Skupina rozšíří kontrolu nad svým hodnotovým řetězcem integrací měniče, DC-DC a palubní nabíječky (OBC) do unikátní samostatné jednotky vlastní výroby. Díky svému kompaktnímu designu bude tento projekt zvaný One box kompatibilní s napětím 800V, bude obsahovat méně dílů kvůli snížení nákladů a bude použit napříč všemi platformami a pohony (bateriové elektrické vozy – BEV, hybridní elektrické vozy – HEV, plug-in hybridní elektrické vozy – PHEV) pro ještě větší množstevní úspory. Díky našemu strategickému partnerství s ST Microelectronics budou napájecí moduly pro měnič, DC-DC a OBC spoléhat na karbid křemíku (SiC) a Gallium Nitride (GaN).
Mimo tyto nové technologie Skupina pracuje také na kompaktnějším elektrickém pohonu, zvaném systém ,,All-in-one“ (vše v jednom). Tento elektrický pohon spočívá v integraci e-motoru, reduktoru a výkonové elektroniky (projekt One box) do jediného balíčku: tak umožňuje snížení celkového objemu o 45% (ekvivalent objemu palivové nádrže současného modelu Clio), snížení celkové ceny pohonu o 30% (tato úspora odpovídá ekvivalentu ceny e-motoru) a o 45% nižší ztrátu energie WLTP, což u elektrických vozů prodlouží dojezdovou vzdálenost až o 20 km.
Platformy určené pro EV: vysoká účinnost a optimální dojezd za konkurenční cenu
Co se týče CMF-EV a CMF-BEV, Skupina využívá své desetileté zkušenosti s elektrickými vozy a s výrobou specializovaných platforem pro EV.
Pro segmenty C a D nabízí platforma CMF-EV zdokonalený požitek z řízení a bezkonkurenční výkony. Tato platforma bude do roku 2025 na úrovni Aliance představovat 700 000 jednotek. CMF-EV nabízí dojezdovou vzdálenost až 580 km WLTP s velmi nízkou spotřebou energie. Tento výkon je výsledkem rozsáhlých znalostí inženýrů skupiny Renault a Nissan, pracujících na snížení tření, snížení hmotnosti a nejmodernější tepelné regulaci.
Architektura posouvá hranice a umožňuje více místa s veškerými technickými prvky v motorovém prostoru, také jsou odstraněny všechny kabely vedoucí napříč vozem z přední části dozadu, je snížena váha i cena. Jednotka topení i klimatizace je také umístěna v motorovém prostoru, což umožňuje užší design palubní desky.
Kromě těchto vylepšení nabízí CMF-EV skvělý požitek z řízení díky nízkému těžišti, ideálnímu rozložení hmotnosti a víceprvkovému zavěšení zadních kol. Krátký převod řízení pak umožňuje rychlou odezvu vozu. Nový MéganE vyrobený v Douai je postaven na platformě CMF-EV.
Díky CMF-BEV může skupina Renault v rámci segmentu B vyrábět dostupná BEV pro všechny. Tato zcela nová platforma sníží cenu vozu o 33% ve srovnání se současnou generací ZOE. Toho bylo dosaženo díky zaměnitelnosti bateriového modulu, optimalizovaném pohonu o výkonu 100 kW při nižších nákladech, přenesení veškerých komponentů z neelektrických vozů z platformy CMF-B, a také díky plánu vyrábět do roku 2025 3 miliony vozů ročně. Platforma CMF-BEV bude dostupná a výkonná, nabídne dojezdovou vzdálenost až 400 km WLTP bez kompromisů v designu, akustice a jízdních vlastnostech. Tato platforma bude obsahovat také novinku skupiny Renault Plug & Charge založenou na předpisu NF-C 15118.
Výroba: produkce konkurenceschopných elektrických vozů vyrobených ve Francii
Dne 9. června 2021 oznámila Skupina vytvoření společnosti Renault ElectriCity nabízející vozy vyrobené ve Francii. Tento nový právní subjekt v severní Francii zahrnuje tři závody Renault v Douai, Maubeuge a Ruitz, také silný ekosystém zařízení dodavatelů. Již v roce 2024 budou subjektu dodány cenově konkurenceschopné baterie od GigaFactory vybudované společností Envision-AESC v Douai. Svým ideálním umístěním se nachází v srdci evropské poptávky po BEV, jelikož Francie, Velká Británie, Německo, Itálie a Španělsko budou v roce 2025 představovat přibližně dvě třetiny z celkové poptávky.
Tento průmyslový ekosystém představuje úspěšný přechod od tradičních spalovacích motorů k elektrickým pohonům a do konce roku 2024 s sebou přinese 700 nových pracovních míst. Společně s AESC Envision a Verkor vytvoří skupina Renault do roku 2030 4 500 přímých pracovních míst.
Jelikož jde o největší výrobní centrum v Evropě zaměřené na elektrické vozy, tento jediný subjekt umožňuje skupině Renault učinit z těchto závodů nejkonkurenceschopnější a nejefektivnější výrobní centrum elektrických vozů v Evropě. Do roku 2025 bude vyrábět 400 000 vozů a náklady na výrobu se sníží na ~3% hodnoty vozu.
Životní cyklus baterie: tvorba přidané hodnoty během životního cyklu
Skupina Renault je první automobilkou, která zohledňuje celý životní cyklus baterie. Vybudovala si bohaté odborné znalosti a prostřednictvím Mobilize jde ještě dál, aby zvýšila jejich odolnost, rozšířila využitelnost a vytvořila další hodnotu v každé fázi životního cyklu.
– Během prvního života baterie ve voze Skupina pracuje na vývoji technologie V2G (vehicle-to-grid neboli z vozu do sítě), která umožní vrácení energie z baterie elektrického vozu zpět do elektrické sítě. Provozovatelé elektrických sítí se o tato řešení uložení energie velmi zajímají, autobaterie představuje možnost nepřetržitého vyvažování zátěže. Auto připojené 8 hodin denně prostřednictvím V2G by tímto způsobem teoreticky mohlo vygenerovat až 400 euro ročně, což by řidičům EV umožnilo z části kompenzovat jejich roční leasingové náklady a Renaultu zachytit opakující se zisky spojené s vozovými parky.
– Na konci prvního života baterií ve voze mohou stále dosahovat přibližně dvou třetin své kapacity a mohou být znovu využity ve druhém životě. Mobilize vyvíjí nové způsoby využití v oblasti stacionárních bateriových úložišť pro správu přesných energetických potřeb, mobilního úložiště elektřiny nebo generátorů pro využití v jiných průmyslových odvětvích. Renault je průkopníkem na tomto trhu a definoval jedinečný průmyslový systém, kterým vede tento trh v Evropě: sběr baterií na konci životnosti s podporou své sítě prodejců, schopnost odhadnout reálnou hodnotu baterií díky technickému monitoringu v reálném čase a průmyslové kapacitě renovovat baterie za konkurenceschopné ceny a opětovně zabalit nadcházejících 250 000 pronajatých baterií Zoe.
V rámci rozšiřování hodnotového řetězce má Skupina v plánu spolupracovat s agenturami věnujícími se oceňování vozů, aby při transakcích na trhu s ojetými vozy byla zohledněna zbytková hodnota baterií v hodnotě až 500 euro za vozidlo. Aby značka Mobilize uklidnila majitele ojetých elektrických vozů, nabízí ,,certifikát zdraví” (sledující zdraví baterií), smlouvy prodlužující záruku na baterie a nabídky protiúčtů, které vozy s připojenou technologií umožňují.
– Konec životnosti: Prostřednictvím dceřiné společnosti Indra a dlouhodobého partnerství se společností Veolia těží Skupina z robustních znalostí v oblasti sběru a recyklace baterií pro EV. Z baterií zrecyklovala již 75 MWh kumulativní kapacity, z čehož polovinu jen v roce 2020. Společnost jde ještě dál a rozvíjí zařízení na dovybavení, opětovné použití baterií, demontáž a recyklaci napříč svým projektem Re-Factory ve Flins, který má za cíl vygenerovat do roku 2030 obrat více než 1 miliardu euro prostřednictvím činností souvisejících s koncem životnosti a recyklací. Nedávno oznámené konsorcium se společnostmi Solvay a Veolia jde s recyklací ještě dál, umožňuje vysoce účinnou obnovu strategických materiálů do baterií, jako jsou kobalt, nikl a lithium, v kvalitě potřebné pro baterie, takže je lze znovu využít při výrobě nových autobaterií.
Vývoj celého procesu sběru a recyklace baterií umožní skupině Renault do roku 2030 snížit čisté náklady na recyklaci na třetinu a zajistit alternativní a udržitelné zdroje materiálů na výrobu baterií za konkurenceschopné ceny pro část svých potřeb při současném zachování přírodních zdrojů.
Produktová řada: Vozy Electro-pop
Skupina maximálně využije své platformy určené pro EV, do roku 2025 uvede na trh 10 nových bateriových elektrických vozů, sedm z nich pod značkou Renault. Ikonický Renault 5 v moderní elektrické verzi bude vyráběn v severní Francii, od baterie přes elektrický pohon až po montáž, a bude založen na nové platformě CMF-BEV od Renault ElectriCity.
Skupina vdechne nový život také další kouzelné, ikonické hvězdě, která se v současnosti nazývá ,,4ever”, což naznačuje záměr udělat z ní nadčasovou klasiku. Skupina Renault také posílí plně elektrický segment C, počínaje novým MéganE příští rok. Na avantgardním poli se v roce 2024 stane realitou „garáž snů“ značky Alpine, která byla představena v lednu.
Značka Renault si klade za cíl dosáhnout do roku 2025 nejzelenějšího produktového portfolia na evropském trhu s více než 65% elektrických a elektrifikovaných vozů v prodejním mixu a až 90% čistě elektrických vozů do roku 2030.
Navštivte naši digitální platformu a objevte další novinky po skončení akce: https://renaulteways.com
Více fotografií z akce « Renault eWays ElectroPop » je možné stáhnout z mediální stránky skupiny Renault nebo od 1.7. na stránkách www.media.renault.cz