
Již v pátek 12. března uvede Divadlo Na zábradlí novou inscenaci Obscura. Pod tajemným názvem se skrývá další z autorských inscenací tandemu Mikulášek-Viceníková-Cpin, tentokrát na téma experimentů s lidským chováním.
„Někdy vědci nemají jinou možnost ověření hypotézy než ji vyzkoušet přímo na lidských dobrovolnících. Jejich experimenty v minulosti mnohdy znamenaly převratný posun v celém oboru, jiné se ale zapsaly do dějin spíše jako příklad hrubého porušení lékařské etiky. My se však nebudeme věnovat lékařským pokusům s podchlazováním, hořčičným plynem, yperitem, transplantací
kostí, malárií nebo se skvrnitým tyfem. Podíváme se na experimenty, které odhalují principy, jež nenápadně, ale soustavně formují náš život,” říká Jakub Žáček v úvodní scéně inscenace Obscura. Novinka Divadla Na zábradlí vznikla kolektivní prací tvůrčího týmu a hereckého souboru, jako tomu bylo například i u úspěšných inscenací Požitkáři (2014), Hamleti (2015) či Posedlost (2016).
Po dílech na téma smrti, hereckého života či podob lásky se v ní tvůrci věnují palčivým otázkám lidské psychologie – proč jsou jinak rozumná a inteligentní lidská společenství schopna vést války? A jak je možné, že když 38 lidí slyší volání o pomoc, nikdo z nich nezareaguje? A jsme schopni na běžném místě v nevhodnou dobu vnímat a ocenit krásu?
Co je to Obscura? Vzácný mořský plž rodu Aplysia? Speciální komora, do které byli v 19. století zavírání epileptičtí pacienti? Španělský lidový výraz pro peklo?
Mezi experimenty, které jsou v nové inscenaci zobrazovány, se objeví i některé známé projekty, jako je kontroverzní šestihodinový happening Rhythm 0 srbské umělkyně Mariny Abramović. Performerka před sebe ve Studiu Morra
v Neapoli roku 1974 rozložila 72 různých předmětů od květin a psacích potřeb přes prezervativy až po nabitou zbraň a nechala publikum zacházet s jejím tělem jako s věcí. Pokus tehdy odhalil nejčernější pohnutky v myslích „civilizovaných“ diváků a ukázal, jaký efekt na psychiku může mít pocit, že se jednotlivci
v davu přihlížejících ztratí. Jiný pohled na hranice umění a kruté reality nabízí experiment deníku Washington Post, jehož redaktoři nechali jednoho
z nejlepších hudebníků světa Joshuu Bella hrát na housle v newyorském metru, aby zjistili, zda dokážou kolemjdoucí ocenit umění v každodenním prostředí.
V podobných výzkumech objevilo umělecké vedení Divadla Na zábradlí dramatický potenciál, který ožívá v barvitých obrazech v nové inscenaci Obscura.
Vsadím se, že ani polovina z vás by neuhádla, co se stane, když před dítě položím marshmallow (neboli hezky česky žužu) a zakážu mu ho 15 minut pozřít.
Tvůrčí tým se skládá z kmenových osobností Divadla Na zábradlí – umělecké šéfky divadla a dramaturgyně Dory Viceníkové, scénografa a kostýmního výtvarníka Marka Cpina a režiséra Jana Mikuláška. Syrová a jednoduchá, přesto nápaditá scénografie kontrastuje s kostýmy ve stylu „hnědé doby” sedmdesátých let stejně, jako místy temné téma kontrastuje se situačním humorem. „Skvělý herecký tým pod vedením Jana Mikuláška hledá paralely mezi experimenty, výzkumy, statistikami a divadelním jednáním. V imaginativních obrazech se skrývají konkrétní pozorování a často nelichotivé pravdy o lidech,” říká Viceníková. Obsazení inscenace tvoří přední tváře Divadla Na zábradlí, jako jsou Jakub Žáček, Petra Bučková, Anežka Kubátová, Miloslav König a další. V Obscuře se dále poprvé na Zábradlí představí Michal Bednář, člen souboru 11:55, kterého diváci mohou znát také z Divadla Letí, Divadla Minor nebo skupiny Vosto5.