
Přípravy Čechů na vítání koledníků či rodinné sešlosti se výrazně promítly i do online prodejů. Potvrzují to i nejnovější data o online nákupech od společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení. Podle nich si Češi začali na internetu objednávat zboží dříve nakupované v kamenných prodejnách. Počet objednávek čokolády a čokoládových cukrovinek vzrostl o polovinu, u alkoholu dokonce o 60 %, přičemž největší zájem byl o víno a destiláty. Češi se rovněž věnovali zvelebování balkónů a zahrad, což dokazuje 30% nárůst zájmu o zahradní sortiment.
„Svátky jara se bez pochyby promítají výrazně do spotřebitelského chování také u online nákupů. Dříve lidé před Velikonočním pondělím chodili častěji do supermarketů a nakupovali výslužku pro koledníky i pohoštění pro návštěvu příbuzných. Nyní čím dál častěji řeší i takové věci v online prostředí, kam se za nákupy Češi postupně přesouvají. Extrémně to urychlila i covidová pandemie,“ říká Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, jednoho z předních dodavatelů e-shopových řešení v Česku.
Tradičně o Velikonocích vrcholí prodej alkoholických nápojů. Letos vzrostly počty online objednávek v tomto segmentu o 60 %. Největší zájem je především o víno, až poté následují destiláty. Hlavní sezóna piva nás teprve čeká, nicméně pivovary, které pro konzumenty uvařily např. velikonoční speciály, zaznamenaly na internetu zvýšenou pozornost.
Zkrátka nepřišly ani čokoláda nebo čokoládové cukrovinky. Zájem o tyto výrobky je o polovinu větší než běžně. Se svátky jara se pojí také velikonoční výzdoba a nákup nových doplňků do domácnosti. Internetové obchody v tomto segmentu pociťují mírný růst prodejů ve výši do 10 %.
S příchodem dlouho očekávaného jara a příznivějšího počasí roste i prodej zboží na zahradu či balkóny. Zájem o truhlíky, sazenice a zahradnické potřeby zaznamenal růst o 30 %.
Jednou z novodobějších tradic je nakoupit si něco nového na sebe, aby nás tzv. nepokakal beránek. Češi s výměnou šatníku začínají nakupovat oblečení na teplejší sezónu, avšak vrchol v prodeji letních kousků přijde až za pár týdnů. „Ve srovnání uplynulého a předchozího týdne se online objednávky v segmentu módy zvedly o 26 procent. O třetinu podle našich dat vzrostl prodej ponožek – nejvíce těch s velikonočními motivy. Češi začali před sezonou nakupovat například i plavky, u kterých sledujeme 23procentní nárůst prodejů. U tohoto sortimentu ale hlavní prodejní boom teprve očekáváme,“ uvádí Martin Pech.
Český online trh zaznamenal nebývalý růst především během pandemie koronaviru, která urychlila trend přesunu od kamenných obchodů do online prostředí. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhla v roce 2021 celková hodnota zboží prodaného přes internet 223 miliard korun, což je o 44 % více než v roce 2019 před začátkem koronavirové krize. Přední poskytovatel e-shopových řešení Upgates zaznamenal růst obratu e-shopistů v průměru o 200 %.