Minulý týden byl v Centru architektury a městského plánování (CAMP) představen projekt nových vysokorychlostních železnic v České republice. Nová síť železnic by měla v budoucnu zajistit rychlejší cestování. Cesta z Brna do Prahy by měla například díky nové trati trvat jen pouhou hodinu. Předmětem debaty byl zejména Terminál Praha–Východ, který bude součástí vysokorychlostní železnice a také systém fungování železnice jako takové. Na první vysokorychlostní trať se můžeme těšit už za pár let.
Tzv. „VRTky“, tedy vysokorychlostní železnice, jsou v dopravě momentálně tématem číslo 1. Díky novým tratím bude možné cestovat mnohem rychleji, než jsme zvyklí. Trasa Praha – Brno by měla trvat pouze hodinu a cestu z Prahy do Ústí nad Labem cestující překonají už za půl hodinu. Podobně krátké časy se odhadují i na trasách Praha – Pardubice a Praha – Hradec Králové.
„Nová vysokorychlostí trať Českou republiku zařadí mezi významné evropské železnice. Těší mě, že práce na projektu pokračují, protože se jedná o jednu z priorit nejen Prahy, ale celé naší země,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Nové tratě zajistí nejen rychlost, ale i dostatečnou kapacitu pro další rozvoj dálkové, příměstské a nákladní doprav. Díky tomu se odlehčí, jak stávajícím tratím, tak i silniční dopravě.
Nová síť železnic, která bude postavena dle francouzských norem pro TGV, tak zlepší nejen veřejnou dopravu v České republice, ale také otevře brány minimálně do celé střední Evropy.
VRTky budou jak páteří veřejné dopravy, tak páteří ekonomiky. Důležitý je však i ekologický dopad, kde bude kladen důraz na nízkouhlíkovou ekonomiku. Projekt citlivě řeší i dopady na okolní krajinu a bere v potaz i migrační stopy zvířat.
Cestu budoucí železnice otevře pilotní úsek vysokorychlostní tratě v Polabí spolu s Terminálem Praha – Východ. Ten odbaví až 130 tisíc cestujících denně. Terminál bude velkou pomocí pro mimopražské cestující, kteří si ušetří cestu na Hlavní nádraží. Plánovaný terminál má 4 nástupní hrany. Kapacita terminálu je až na 10 vlaků za hodinu, celkem 226 vlaků denně, dále jsou plánována 4 autobusová stání a parkovací místa pro 3000 osobních automobilů a 100 kol. I když terminál Praha – Východ bude obsluhovat východní část metropolitního regionu, všechny vysokorychlostní vlaky dojedou až na stávající pražská nádraží a obslouží přímo město.
Nedávno proběhla před investiční fáze a studie proveditelnosti. Strategická fáze tohoto náročného projektu je hotová. Do roku 2032 bude dokončena celá trať Praha – Brno s maximální rychlostí 320 km/h. Již v roce 2022 je plánované dokončení EIA pro první úseky, v roce 2023 bude vypsán tendr na projektovou dokumentaci a v roce 2028 se očekává realizace prvního úseku v Polabí nebo na jižní Moravě. Ambicí je mít páteřní trasy vysokorychlostní železnice dokončené do roku 2050.
Na celý záznam z představení projektu se můžete podívat ZDE