Mezinárodní týden dárcovství krevní plazmy, který letos připadá na 7. až 11. října, má za cíl zvýšit povědomí o potřebě dárcovství, které je klíčové pro pacienty s vážnými onemocněními. Do globální iniciativy se každoročně zapojují organizace po celém světě, v České republice se letos připojila společnost Cara Plasma, která je se svými čtrnácti pobočkami aktuálně největší sítí dárcovských center krevní plazmy u nás.
Krevní plazma je nezbytnou součástí pro výrobu léků, které pomáhají pacientům s poruchami imunity, srážlivosti krve a jinými závažnými onemocněními. Historie darování krevní plazmy sahá až do období druhé světové války, kdy byla plazma poprvé úspěšně použita při vojenských transfúzích. Dnes je její využití v medicíně ještě širší a její potřeba roste s každým dalším rokem. Světová zdravotnická organizace dlouhodobě upozorňuje na zvyšující se globální poptávku po krevní plazmě v důsledku rozšiřujícího se využití plazmových proteinů v moderní medicíně.
Nebojte se dárcovství plazmy, darujte pravidelně
Na roční léčbu jednoho pacienta s poruchou imunity je potřeba až 130 odběrů krevní plazmy, pro léčbu pacienta s hemofilií až 1 200 odběrů ročně. Týden dárcovství krevní plazmy je tak ideální příležitostí veřejnosti připomenout, jaké má pravidelné dárcovství pro vážně nemocné pacienty přínos.
U příležitosti Týdne dárcovství krevní plazmy spouští společnost Cara Plasma taktickou komunikační kampaň, která se zaměřuje na odbourávání strachu a mýtů spojených s darováním plazmy. Kampaň si klade za cíl motivovat lidi, aby překonali obavy z dárcovství a zároveň zdůrazňuje význam jeho pravidelnosti. „Darování plazmy není jednorázová pomoc, ale proces, který je klíčový pro nepřetržitou léčbu tisíců pacientů. Každý odběr je krokem k záchraně životů a pravidelní dárci jsou nepostradatelnou součástí celého systému. Naším cílem je motivovat veřejnost k tomu, aby se vraceli a darovali opakovaně,“ uvádí Kristýna Štětinová, marketingová manažerka Cara Plasma.
V rámci kampaně vzniklo ve spolupráci s kreativní agenturou WeBetter video, které zachycuje příběhy dárců své obavy překonali. Vzkaz, který kampaňové video veřejnosti předat zní jasně: Nebojte se pravidelně pomáhat. Vyplatí se to. Video je dostupné na sociálních sítích Cara Plasma a bude podpořeno sérií edukačních postů, ve kterých budou hravou formou, prostřednictvím 7. pádových otázek, zodpovězeny nejčastější otázky kolem dárcovství krevní plazmy.
Darovat můžete v nemocnicích i soukromých centrech
Jedním z mýtů, který kolem dárcovství krevní plazmy panuje, je zpochybnění využití plazmy získané v soukromých plazmaferetických centrech. „Darování plazmy v soukromých plazmaferetických centrech je třeba vnímat rovnocenně s dárcovstvím plazmy na transfuzních odděleních nemocnic. Osud části plazmy odebrané na transfuzních odděleních je stejný, jako osud plazmy odebrané v soukromých centrech. Také je vyvážena ke zpracování do zahraničních frakcionačních center, které Česká republika nemá. Zde je zpracována a do ČR se vrací ve formě léků, tzv. krevních derivátů, pro naše pacienty,” komentuje časté obavy ze strany veřejnosti lékařka MUDr. Simona Hohlová z Cara Plasma.
Výhody pro dárce
Cara Plasma je klíčovým hráčem v oblasti dárcovství krevní plazmy v České republice a se svými čtrnácti pobočkami aktivně přispívá k produkci životně důležitých léčiv pro tisíce pacientů. Společnost se zavazuje k poskytování kvalitních a bezpečných služeb, ale také motivuje dárce k pravidelnému dárcovství prostřednictvím různých benefitů. „Dárci se k nám často vracejí nejenom kvůli možnosti využít finanční kompenzaci za čas strávený na odběru, ale zejména díky tomu, že jsou přesvědčeni, že dárcovství má smysl,“ dodává Kristýna Štětinová z Cara Plasmy.