Měsíc listopad je v České republice už 25 let vyhlašován měsícem kvality. Je tomu tak v návaznosti na Světový den kvality, který letos připadl na čtvrtek 14. listopadu a v rámci něhož BILLA připomene, že právě kvalita a čerstvost jejich potravin jsou pro ni dlouhodobě standardem a jedněmi z nejdůležitějších priorit. Jak vnímají kvalitu potravin zákazníci BILLA, zjišťovala v nezávislém průzkumu Instant Research. Devět lidí z deseti sleduje kvalitu a na první místo ji při svých nákupech klade každý třetí.
Ačkoliv pro většinu lidí je v současné ekonomické situaci rozhodující při koupi výrobku cena (38 %), jeho kvalitu klade na první místo třetina respondentů (32 %). Na třetím místě při nakupování hraje oblíbenost a chuť (30 %). Vyplynulo to z nezávislého průzkumu společnosti BILLA provedeného v průběhu měsíce října.
Češi si uvědomují, že drahé neznamená kvalitní. Pouhých 6 % lidí se domnívá, že cena je zárukou kvality. Naopak za kvalitní lidé považují nejčastěji lokální (české) potraviny (70 %), na druhém místě ve vnímání kvality jsou farmářské potraviny (56 %) a na třetím BIO potraviny, které jako kvalitní hodnotí 22 % dotazovaných. „Pro nás je kvalita při hledání nových dodavatelů jednou z priorit, nicméně cena je stále nejvýznamnějším kritériem zákazníkova výběru. V BILLE stavíme nabídku sortimentu zejména na kvalitě a původu. Podpora kvalitních potravin z lokálních surovin a místní produkce je pro zařazení do naší nabídky ideální kombinací,“ říká Daniela Korotvičková, vedoucí nákupu BILLA Česká republika.
Právě složení a kvalita jsou v současné době pro zákazníky nejdůležitějšími faktory při rozhodování o koupi neznámého výrobku. Podobně je na tom také výhodná cena nebo sleva. Významnou roli v dnešní době hraje také doporučení od přátel nebo od rodiny.
Kvalitu nakupovaných potravin sleduje devět z deseti dotazovaných. Znamená to, že pouhých 10 % respondentů kvalitu a složení potravin podle průzkumu vůbec nesleduje. Nejčastěji pak sledujeme kvalitu a složení potravin u masných výrobků (67 %) a mléčných výrobků (60 %). Zhruba třetina (28 %) pak sleduje kvalitu u ovoce a zeleniny (28 %), čtvrtina u nápojů (25 %), sladkostí a cukrovinek (23 %) a pečiva (22 %).
„V BILLE máme nastaven komplexní systém kontroly kvality v celém potravinovém řetězci od samotného dodavatele až ke konečnému zákazníkovi. Zvláště u čerstvých potravin, jako například ovoce a zelenina, dbáme a neustále kontrolujeme každou dodávku na její cestě od dodavatele až na prodejnu. U ostatních produktů máme nastaven systém kontroly tak, abychom sebemenší odchylku od požadované kvality mohli řešit okamžitě s dodavatelem ještě dříve, než se dostanou k zákazníkovi,“ popisuje Nikol Haladejová, vedoucí oddělení kvality společnosti BILLA Česká republika a dodává: „Ještě komplexnější kontrolu nad kvalitou máme u produktů našich privátních značek. Hlídáme použité ingredience, výrobu samotnou, logistiku i vystavení na prodejně.“
„Těší nás, že čeští výrobci patří mezi producenty, kteří nám dokáží nabízet tu nejvyšší kvalitu za odpovídající cenu. Díky tomu jim můžeme nabízet produkty, které pod našimi vlastními značkami nikde jinde nedostanou,“ dodává Daniela Korotvičková.
* Průzkum byl realizován společností INSTANT RESEARCH v průběhu října na vzorku 522 respondentů ve věku 18–65 let.
Světový den kvality
Byl představen Organizací spojených národů v roce 1990 za účelem zvýšení povědomí o významu a přínosu kvality pro růst a prosperitu organizací i jednotlivců. Tento významný světový den si každoročně připomínáme druhý čtvrtek v listopadu.