Ve čtvrtek 7. listopadu uvede tým Galerie Atrium nový výstavní projekt s názvem Slovo od slova. Výstava je nejen o slovech či větách a jejich vizuální podobě v naší společnosti. Jako u předešlých výstav si i v této autoři kladou nejrůznější, třeba i kontroverzní otázky. Vystavujícími umělci a umělkyněmi jsou Jan Nálevka, Tomáš Svoboda, Jakub Kadeřábek (Cringe Prince), Dušan Zahoranský, Jiří Kovanda, Tomáš Vaněk, unconductive trash (Michal Pěchouček a Rudi Koval) a skupina Kundy Crew.
V rámci výstavy vznikly instalace, které spojuje téma slov a vět v jejich nejrůznějších vizuálních podobách. Na výstavě se představí umělkyně a umělci, kteří se zaměřují na jazyk, jeho významy, na hru se slovy nebo písmem, přičemž k tomu využívají nejrůznější postupy.
„Výstavou chceme otevřít diskuzi nad podobami současného jazyka, připomenout jeho historický vývoj. Slova a věty ukazujeme jako nositele informací v nejrůznější vizuální podobě, jako součást obrazu, videa, psaného textu nebo hudebního textu. Výběr děl by měl otevřít další témata, včetně historického propojení s dalšími jazyky,“ říká kurátor výstavy Fuczik.
Umělec Dušan Zahoranský speciálně pro výstavu vytvořil instalaci tzv. interaktivního fontu SOLIDARITA, která má v návštěvnících vzbuzovat otázku, kdy a za jakých okolností se potkáváme se solidaritou.
Jakub Kadeřábek alias Cringe Prince představí skladbu SNOWDEN, která vznikla jako reakce na život v době přehlcené informacemi, dezinformacemi a konspiračními teoriemi. Záznam vznikl v rámci živého vystoupení pro Radio Wave v pořadu Fonosession. Ten pro kontrast doplní například texty rappera Yzomandiase nebo Elišky Krásnohorské, které visí ze stropu galerie.
Slovenská umělecká skupina Kundy Crew se vyznačuje používáním tradiční výšivky v kombinaci s angažovanými slogany. Skrze jemnou techniku výšivky umělkyně drsně reagují například na současné politické dění, ale i genderovou nebo sexuální nerovnost ve společnosti.
Jan Nálevka ve výstavě představí celkem osm kreseb. Každou kresbu tvoří řada zleva doprava řazených textových znaků teček nakreslených – nebo spíše napsaných – propiskou. Vzniká lineární text, který lze na sémantické rovině vnímat jako řetězec konců – stav permanentního zániku. Průměr kruhu každé tečky je záznamem časového údaje jejího zrodu. Výsledná kompozice je tak přímo generována procesem vzniku kresby samotné.
Výtvarník Tomáš Vaněk se zapojil do výstavy svým participativním dotazníkem, kdy zkoumá prostor „mezi“ návštěvníky a výstavou pomocí sbírky popisů v jedné větě, o kterých by se dalo říci, že je každý z nás někdy zažíváme. Vaněk ve své tvorbě dlouhodobě pracuje formou participačního umění.
Duo unconductive trash představuje ve výstavě dvě série obrazů s výšivkou. Cyklus obrazů Kdybychom se už nikdy neviděli, tak to nevadí a Každý z nás má své téma. Výstavu doplní také deset koláží Jiřího Kovandy Bez názvu a tři vybraná videa Tomáše Svobody, který se ve své volné tvorbě dlouhodobě zabývá pohyblivým obrazem a jeho sociokulturními vazbami. Videa budete moci zhlédnout na velkoplošné projekci, CRT televizi nebo na obrazovce.
Výstava vznikla ve spolupráci s Ústavem Českého národního korpusu při Filozofické fakultě UK a projektem Čeština 2.0. Součástí výstavy budou doprovodné programy nabízející možnost zapojit se do výstavy a stát se její aktivní součástí. Autorkou edukačních programů pro školy je Tereza Beranová (Máš umělecké střevo?). Vznik výstavního projektu finančně podpořily Městská část Praha 3, Ministerstvo kultury ČR, Národní plán obnovy, Státní fond kultury ČR a Magistrát hlavního města Prahy.
Výstava bude v Galerii Atrium Žižkov (Čajkovského 12/12a, Praha 3) otevřena až do 16. března 2025 vždy od středy do neděle mezi 14. a 19. hodinou.
Výstava je bezbariérová, vstup zdarma.