Vídeň roku 1895. Inspektor Leopold von Herzfeldt řeší záhadnou smrt muže v kryptě pod katedrálou svatého Štěpána.
Mrtvému nebyl zdánlivě zkřiven vlas na hlavě, jen obličej měl poznamenaný předsmrtnou hrůzou. Zemřel na obyčejný infarkt, nebo se stal obětí zákeřného zločinu?
Inspektor se obrací o radu na svého známého hrobníka Rothmayera. Ovšem i ten potřebuje pomoc. Schovanka Anna ho navíc upozornila na děti záhadně mizející z městského sirotčince…
Ukázka z knihy HROBNÍK A VRAŽDA V KRYPTĚ:
Do katakomb se přestalo pohřbívat přibližně před sto lety. Od té doby kostelníci brávali dolů lidi, kteří byli ochotní za strašidelný zážitek dobře zaplatit. Sice se to nesmělo, ale církev většinou přimhuřovala nad vedlejšími výdělky svých služebníků oko. Hlavně když turisty nebrali do biskupské nebo dokonce habsburské hrobky. Ale uzavřené rakve stejně návštěvníky nezajímaly zdaleka tolik jako vybělené lebky, zpuchřelé kosti a strašidelné historky. A že jich kostelníci znali!
Vyprávěli o pekelném puchu, který stoupal z podzemí až na prostranství před katedrálou. Nahoře v kostelních lavicích býval slyšet nářek zesnulých. Když se v komorách začalo nedostávat místa, scházeli mimořádně odvážní kněží, ale především trestanci, do krypty a rovnali kosti tak, aby vzniklo víc prostoru pro další mrtvé. Jednoho vězně prý dole omylem zamkli a jeho mrtvolu našli až po letech. Ústa v mumifikovaném obličeji měl otevřená v zoufalém výkřiku, jako by spatřil stovky duchů najednou.
Skupinka turistů došla do velké komory. Waldleitner za sebou zaslechl vyděšené vzdechy a spokojeně pokýval hlavou. Tato místnost vždy udělala na návštěvníky velký dojem.
Lebky a kosti ležely volně poházené po podlaze. Některé mrtvoly nebyly zcela zetlelé a držely pohromadě díky vyschlým šlachám a zbytkům oblečení. O stěnu se opíralo mumifikované ženské tělo, zahalené do špinavých černých hadrů, které kdysi bývaly skvostnými šaty. Na lebce zůstal viset cár závoje, zpod nějž vyčnívaly chomáče vlasů. Jedna z vyschlých nohou ještě vězela v kožené botě.
Starší z dívek zděšeně vykřikla a držela si dlaň před ústy. Mladší sestra na mumii fascinovaně civěla.
„Heinzi Rüdigere!“ zvolala dáma v klobouku. „To je odporné. Neměli jsme sem dívky brát!“
„Ale Matyldo, uklidni se,“ konejšil ji manžel a otíral se kapesníkem.
„Tak hrozné to zas není. Nehledě na to, že bych ti rád připomněl, kdo se chtěl do hrobky za každou cenu podívat! Kdyby bylo po mém, šli bychom do parku a pak…“
Znovu zazněl výkřik. Tentokrát ječela mladší z dcer. Třesoucím se prstem ukazovala do temného kouta, kde se u hromady kostí černal jakýsi předmět.
„Podívej, tati, tam vzadu,“ šeptala. „Není to… duch?“
„Krucinál!“ zaklel jeden ze studentů. „Posviťte pořádně, sakra! Opravdu… něco tam je!“
Josef Waldleitner pozvedl lucernu a taky si všiml, že u zdi cosi leží.
„Panenko Marie…,“ hlesl. „Proboha živého, co to…“
Najednou zavál klenutým prostorem vítr a zhasil všechny svíčky. Nastala neproniknutelná temnota a v tu chvíli vypukla panika…
Již vyšlo:
HROBNÍK (Kalibr 2022)
Vídeň 1893. V Prátru je nalezeno tělo zavražděné služky. Pachatel ji brutálně probodl kůlem. S jednou obětí se však nespokojil. Začíná série vražd, jejichž společným prvkem je zkrvavený kůl. Do města přijíždí mladý inspektor Leopold von Herzfeldt. Zkušení kolegové ovšem nechtějí o jeho moderních kriminalistických metodách ani slyšet a snaží se ho z vyšetřování vyloučit. Leopold se však nevzdává a nachází nečekanou pomoc v osobě Augustina Rothmayera, hrobníka vídeňského ústředního hřbitova. Tento muž je pokračovatelem dlouhé dynastie svého řemesla a o nebožtících a způsobech smrti ví úplně vše. Především si uvědomuje, že každou pověru lze vědecky vysvětlit. Na policejním ředitelství bohužel novou dvojici vyšetřovatelů neberou vážně. Jediný, kdo Leopoldovi důvěřuje, je mladá telefonistka Julia Wolfová. Sice si vysloužila přezdívku „jehňátko“, ale ve skutečnosti je spíše vlkem v beránčím rouše. Přes den plní vzorně své úkoly na ředitelství, zatímco v noci mizí v polosvětě neblaze proslulého 16. okresu. Právě tam se skrývá její tajemství, o němž nemá tušení ani Leopold…
HROBNÍK A DÍVKA (Kalibr 2023)
Vídeň roku 1894. Inspektor Leopold von Herzfeldt vyšetřuje kuriózní případ. V uměleckohistorickém muzeu byla nalezena mrtvola slavného profesora – nabalzamovaná přesně podle staroegyptských klasických postupů. Stal se profesor obětí starověké kletby?
Leopold hledá radu u Augustina Rothmayera. Kdo jiný by měl být větším znalcem umrlčích záležitostí než poněkud mrzoutský hrobník…? Inspektor ani jeho pochmurný pomocník nevěří na nadpřirozené jevy. Jsou si jistí, že se profesor stal obětí vraždy. A nejen on! Ve vídeňských ulicích se totiž objevují strašlivě zohavené mrtvoly mladých mužů…
OLIVER PÖTZSCH (*1970) po studiu pracoval jako novinář a scenárista pro rozhlasovou a televizní stanici Bayerischer Rundfunk. V současnosti se věnuje spisovatelské dráze a žije se svou rodinnou v Mnichově.
Jeho historické romány mu získaly věhlas daleko za hranicemi Německa. Euromedia Group dosud vydala osm dílů jeho volné historické ságy Katova dcera (2011 – 2021), která se stala světovým bestsellerem a byla přeložena do více než 20 jazyků. Dále česky vyšly jeho historické romány Případ Ludvík (2013), dvoudílný román o Faustovi Kejklíř (2020) a Mistr (2021) a historická detektivka Hrobník (2022), na niž navazala volné pokračování Hrobník a dívka (2023) a Hrobík a vržda v kryptě (2024).
Oliver Pötzsch: Hrobník a dívka, přeložil Tomáš Kurka, vydává nakladatelství Kalibr, 384 stran, doporučená cena 399 Kč