Poslední výstavou roku 2024 je v Museu Kampa je přehlídka nových obrazů Vladimíra Houdka. Houdek, který nedávno oslavil kulaté 40. narozeniny, je jedním z nejvýraznějších malířů své generace. Je absolventem pražské akademie, poprvé na sebe upozornil již v roce 2010, kdy získal Cenu kritiky za mladou malbu. O dva roky později se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého a dodnes je jediným umělcem, který získal obě tato prestižní ocenění. Houdek má za sebou množství výstav doma i v zahraničí, výstava v Museu Kampa je jeho první muzejní výstavou po pěti letech. K vidění na ní je výběr z jeho nejnovějších obrazů, ve kterých se vrací ke geometrické abstrakci v kombinaci černé a žluté.
„Kolik pohybu se děje, aniž o něm víme a dokážeme ho sledovat? A co všechno do množiny pohybu patří?“ ptá se kurátorka výstavy, Martina Vítková. „Svět je jedna velká nepřetržitá změna, ustavičný pohyb. Houdek svým vizuálním zpracováním tohoto tématu krouží okolo artificialismu Štyrského a Toyen, ale také se dotýká černi suprematismu i alchymických procesů a Kandinského úvah o duchovnosti v umění. K jeho trvalým zdrojům patří také knihy a mapy, průvodci člověka nepoznaným světem,“ dodává Vítková.
„Geometrická abstrakce je jednou z poloh, kterou Museum Kampa dlouhodobě sleduje. Nejde jen o návaznost na dílo Františka Kupky, ale také Vladislava Mirvalda či Klub konkretistů,“ komentuje ředitel Musea Kampa Jan Smetana. „O měsíc jsme nestihli Vladimírovy čtyřicátiny, ale v perspektivě věku, kterého se dožila paní Meda, nebo řady našich často vystavovaných autorů, kterým je hodně přes osmdesát let, je pořád mladík,“ uzavírá Smetana.
Výstava s názvem MNOŽINA POHYBU se koná v Museu Kampa, a to prostorách bývalé konírny. Pro veřejnost se otevřela 10. prosince a potrvá do 26. ledna příštího roku.
Vladimír Houdek (*1984) se narodil v Novém Městě na Moravě. Absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze v malířském ateliéru Vladimíra Skrepla. V ateliéru hostujícího pedagoga pracoval s Janem Mertou a německou umělkyní Silke Otto-Knapp. V roce 2010 získal Cenu kritiky za mladou malbu a o dva roky později Cenu Jindřicha Chalupeckého. Jeho geometricky a zároveň expresivně formované dílo je už druhou dekádu významnou součástí současné středoevropské malířské scény.