V Praze, v srdci Evropy se rodí nový umělecký projekt – NIA Gallery, inovativní platforma přinášející současné umění a kulturní diskusi nejen střední Evropě, ale i světu. Nový umělecký koncept tak vytváří naprosto novou globální platformu pro současné umění a kulturní dialog.
Nia Gallery otevírá své brány jako platforma pro současné umění a sociální dopad. Díky svému strategickému umístění v srdci Evropy a ambicióznímu nomádskému uměleckému programu, zahrnující Afriku, Evropu a USA, NIA Gallery propojuje prodej umění se sociálními inovacemi, čímž vytváří nový model, který proměňuje umění v zážitek a most pro kulturní spojení.
Zakladatelka galerie, Nikol Popovská, čerpá inspiraci ze své osobní historie a profesionální dráhy. Vyrůstala v rodině uprchlíků a jako právnička bojovala za práva ostatních, až našla v umění pravdivější a účinnější způsob, jak překonat stereotypy a podporovat inkluzi. „Nia Gallery vznikla proto, aby narušila konvenční umělecké příběhy,“ uvádí Nikol Popovská, „a aby dala prostor umělcům k vyjádření složitosti lidských zkušeností napříč kulturami, identitami a hranicemi.“
Vize pro umění s posláním
Nia Gallery mění pohled na tradiční galerijní zážitek tím, že spojuje uměleckou hodnotu uměleckých děl s jejich schopností inspirovat individuální a kolektivní dialog a vytvářet pozitivní změny. Díky rotujícím výstavám, které rovnoměrně představují nedostatečně zastoupené, začínající i renomované umělce, galerie usiluje o to, aby umělecká díla rezonovala s diváky na hlubší úrovni a vytvářela kulturní mosty, podporovala empatii a vedla k akci. Mezinárodní programy a nomádské iniciativy NIA Gallery rozšiřují její dopad a propojují umělce z celého světa mezi sebou i s globálním publikem.
Nia Gallery zahajuje své působení svou první výstavou Pineapple Venus, kde se představí díla od April Bey, Natalie Perkof, Chire Regans a Gonzalo Fuenmayor.
April Bey se narodila na Bahamách, ale aktuálně žije, tvoří a učí v Los Angeles. Její umění mluví o kultuře Baham i Ameriky, o feminismu, sociálních sítích, popkultuře a o tom, jak lidi vnímají rasu. Učila také na umělecké škole, kde vedla zajímavý kurz o procesu tvorby a o tom, jak je ženská krása vnímána ve společnosti.
April Bey
It’s Not a Headband You Stupid Bitch, I Can See Hella Shit You Can’t, 2023
Natalie Perkof (*1979) je umělkyně a designérka, která má české a ghanské kořeny. Pochází z malé vesnice na Moravě. V Ostravě a Brně vystudovala umění. Zaměřuje se na malby lidí, používá jasné barvy a někdy i zvláštní materiály jako karbon nebo dřevo. Dělá i sochy a instalace. Její díla často mluví o ženství, přírodě a vztazích mezi lidmi. Žije a tvoří v Brně a její práce se vystavují nejen v Česku, ale i v zahraničí.
Gonzalo Fuenmayor (*1977) pochází z Kolumbie a teď žije v Miami. Tvoří černobílé kresby uhlem, které spojují tropické motivy s bohatým a ozdobným stylem. Jeho díla ukazují vztahy mezi přírodou, luxusem a tím, jak se kultury míchají. Získal několik cen a jeho práce se vystavují v muzeích po celém světě.
Chire Regans je umělkyně z Miami, která svým uměním upozorňuje na důležitá společenská témata. Vytvořila projekt, kde maluje portréty lidí, kteří zemřeli kvůli násilí se zbraněmi. Její práce podporuje komunitu a pomáhá lidem slyšet hlasy těch, na které se často zapomíná. Pracuje také v muzeu v Miami, kde učí, jak spojit umění se spravedlností ve společnosti.
Za hranice prodeje: NIA a společenský dopad
Obchodní model NIA Gallery kombinuje prodej umění s „odpovědným sběratelstvím“ a podporuje klienty v získávání děl, která mají společenský ohlas, uměleckou hodnotu a význam přesahující jejich přisouzenou hodnotu. Vytvářením strategických partnerství se spřízněnými mezinárodními veletrhy umění, kurátory a sběrateli se Nia Gallery staví na pomezí kulturního ocenění a smysluplného investování. Tento přístup oslovuje novou generaci sběratelů, kteří vidí ve sbírání umění nejen hodnotu, ale také nástroj pro společenský posun a uznávají kreativitu jako motor změny.
Zakladatelka galerie Nikol Popovská a kurátorka Claire Breukel při instalaci.