Dacia Sandriders udělala při svém prvním vystoupení na jedné z nejnáročnějších soutěží v motoristickém sportu silný dojem. Díky kombinaci bezchybného týmového ducha a skvělého výkonu, který zahrnoval i vítězství v etapě, se Nasser Al-Attiyah a Édouard Boulanger snažili probojovat na stupně vítězů až do cíle Rallye Dakar. Po téměř 5 000 soutěžních kilometrech v těžkých podmínkách se těšíme na zbytek sezony v mistrovství světa FIA v rallye před ročníkem 2026.
Po vítězné premiéře na Marocké rallye v říjnu loňského roku se Dacia Sandriders vydala na jeden z nejznámějších závodů na světě. S vědomím obrovské výzvy, která je čekala, se tým také pustil do jedné z nejtěžších tratí v novodobé historii Rallye Dakar, která se již šestým rokem konala v Saúdské Arábii.
Během dvou týdnů Sandrider vybavený pneumatikami BF Goodrich a udržitelným palivem Aramco dokázal, že robustní základy a přístup značky Dacia mají své místo i v tom nejnepříznivějším terénu. V tomto rychlém lidském a technickém dobrodružství skončil tým pod vedením Tiphanie Isnardové jen kousek od stupňů vítězů, což je slibný výsledek do budoucna.
REKORD PRO AL-ATTIYAHA
Nasser Al-Attiyah, který se stal trojnásobným mistrem světa v rallye, když zvítězil při soutěžním debutu Sandrideru, se vydal na Rallye Dakar hledat šesté vítězství.
Katarský jezdec vyrazil na trať jako první s navigátorem Édouardem Boulangerem a od prologu se držel tempa. Jako výborný taktik pak své zkušenosti zúročil při přípravě na „48 h chrono“, kde si upevnil pozici na prozatímních stupních vítězů, než došlo k prasknutí vnějšího kulového kloubu spodní vahadla zadního zavěšení.
Dvojice zajela necelou půlhodinu díky pomoci svých týmových kolegů a inovacím Sandrideru, které mají usnadnit mechanické zásahy, jako jsou magnetické zóny integrované do karoserie. Po návratu do útoku byli před dnem odpočinku v Hailu nejrychlejší, ale absence náhradního kola kvůli oslabenému nosiči jim vynesla desetiminutovou penalizaci a připravila je o první místo o pouhou jednu sekundu.
V druhém týdnu tým pokračoval ve svém úsilí. Mezi městy Hail a Al Duwadimi obsadili třetí místo a v úterý mezi Rijádem a Haradhem předvedli mistrovský výkon, kterým si připsali první etapové vítězství Sandrideru na Rallye Dakar.
Když se vrátili k vedoucí trojici, museli si oba muži otevřít cestu v prvních dunách Prázdné čtvrti. Nasser Al-Attiyah a Édouard Boulanger, které uvěznila navigace a poté i prach soupeře, se nevzdali. Nasser Al-Attiyah, který se stal jediným jezdcem v historii, jenž dosáhl nejrychlejšího času při osmnácti po sobě jdoucích účastech na Rallye Dakar, dojel se dvěma druhými nejrychlejšími časy a zpečetil čtvrté místo, pouhé 3’37„ od stupňů vítězů a 23’58“ za vítězem.
GUTIÉRREZ A MORENO, DUCH RALLYE-RAID
Rok po vítězství ve třídě Challenger Cristina Gutiérrezová a Pablo Moreno znovu objevili Rallye Dakar v kategorii Ultimate. Při svém debutu s vozem Sandrider v Maroku obsadili sedmé místo a Španělé skutečně zazářili svým přínosem, týmovým duchem a příkladným chováním během celého dvoutýdenního závodu.
Posádka začala dobře, když v první etapě dojela v první pětce, a poté pomáhala Sébastienu Loebovi a Fabianu Lurquinovi v první části „48hodinového chrono“. Cristina Gutiérrezová a Pablo Moreno však byli za své úsilí špatně odměněni, když posádka byla nucena odstoupit kvůli problémům s posilovačem řízení po silném nárazu.
Od té doby byli k dispozici týmu, pomáhali Sébastienu Loebovi a Fabianu Lurquinovi po jejich nehodách a poté pomáhali Nasserovi Al-Attiyahovi a Édouardu Boulangerovi během maratonské etapy.
Zejména Pablo Moreno využil veškerý svůj mechanický talent k opravě kulového kloubu na rychlostní zkoušce, než večer vyměnil převodovky Sandriderů. To byl rozhodující přínos, protože jejich týmoví kolegové nyní opět bojovali o stupně vítězů.
Ve druhém týdnu posádka naplno plnila svou úlohu, když zvýšila tempo při příjezdu k dunám Rub al-Chalí, největšímu nepřerušovanému písečnému pásu na planetě. Navzdory zvýšené hmotnosti náhradních dílů na palubě dosáhla dvojice během čtyř dnů tří umístění v první desítce a předním jezdcům nadělila jen velmi málo času. Cristina Gutiérrezová a Pablo Moreno pokračovali v získávání cenných zkušeností v závěrečných etapách s výhledem na další výzvy.
Také Sébastien Loeb při své deváté Rallye Dakar předváděl od prvních kol Sandrideru v Saúdské Arábii slibné tempo.
Devítinásobný mistr světa v rallye, kterého podporoval Fabian Lurquin, se v prologu umístil v první desítce a poté vsadil na výhodnou pozici ve startovním pořadí „48 h chrono“. První skutečná obtíž soutěže zasadila ránu nadějím francouzsko-belgické dvojice, která se stala obětí problému s elektřinou. S pomocí Cristiny Gutiérrezové a Pabla Morena se po noci uprostřed pouště probojovali zpět a odskočili svým soupeřům o více než dvacet minut.
Oddech trval jen krátce. Po prudkých bouřkách v oblasti Al Henakiyah nabídla třetí etapa lehčí program, ale plný výzev. Sébastiena Loeba a Fabiana Lurquina zastihl obrubník, který je poslal do protisměru. Díky bezpečnostním systémům zabudovaným do konstrukce vozu Sandrider se jim nic nestalo a ztratili pouhých pět minut. Tým dojel do cíle i přes zlomení táhla řízení, které bylo při nehodě oslabeno, ale stewardi FIA je nakonec ze závodu vyloučili kvůli deformovanému roll baru.
SÉBASTIEN LOEB
« Předčasný návrat domů byl frustrující, zejména proto, že události ukázaly, že během tohoto ročníku byly příležitosti. Nasser, Edouard, Cristina a Pablo dokázali závod dokončit a hodně se z něj naučit a jsem přesvědčen, že tým toho dokáže velmi rychle využít, protože to byl teprve náš druhý závod s vozem Sandrider. Příští měsíc se budeme snažit o odvetu na Abu Dhabi Desert Challenge.»
LES DACIA SANDRIDERS A W2RC
Rallye Dakar byla také začátkem sezóny 2025 mistrovství světa FIA v rallye, v níž se premiérově představily vozy Dacia Sandriders.
Po tomto nejotevřenějším ročníku, kdy deset posádek a čtyři značky vyhrály alespoň jednu ze třinácti rychlostních zkoušek (včetně prologu), zahájil Nasser Al-Attiyah svou cestu za novým titulem mistra světa s osmačtyřiceti body na kontě. Díky svým výkonům je nyní Katařan v šampionátu třetí. Čtyři body nasbíral také Cristina Gutiérrez a dva Sébastien Loeb, zatímco Dacia Sandriders opustila Saúdskou Arábii na třetím místě mezi výrobci soutěžícími ve třídě Ultimate.
Tým prokázal skvělý kolektivní výkon a slibný potenciál a nyní bude v rámci procesu zlepšování analyzovat shromážděná data, aby mohl dále vyvíjet Sandrider. První poznatky si Dacia Sandriders vyzkouší během svého dalšího dobrodružství na Abu Dhabi Desert Challenge (21.-27. února).