
Na přelomu letošního ledna a února se v německém Norimberku uskutečnil již 74. ročník jednoho z největších a nejstarších veletrhů hraček na světě Spielwarenmesse International Toy Fair 2025. Vystavovali zde i čeští výrobci mezi kterými nechyběla ani společnost EFKO z Nového Veselí. Firma vyrábějící společenské a edukativní hry, puzzle, hrací sety a legendárního Igráčka se zúčastnila tohoto hračkářského svátku již po jednadvacáté a představila svoje novinky pro letošní rok. Mezi ty nejatraktivnější patří například nová řada „dobrodružných“ Igráčků s vykopávkami, které zavedou děti do světa dinosaurů, starého Egypta a pirátů. Nebo řadu dětských společenských her a skládaček s podtitulem „edice klasické pohádky“. Oproti předchozím ročníkům byla na veletrhu patrná vyšší účast asijských společností. Velcí evropští výrobci měli v mnoha případech podstatně skromnější expozice. Co může nerovné postavení evropských výrobců oproti konkurenci z Asie znamenat pro udržení výroby a zaměstnanosti v České republice?
„Na veletrhu jsme představili naši novou řadu „dobrodružných“ Igráčků s vykopávkami. Ty zavedou děti do světa dinosaurů, starého Egypta a pirátů. Uvedli jsme i novou řadu dětských společenských her a skládaček s podtitulem „edice klasické pohádky“. Jsem moc ráda, že obchodní partneři přijali tyto novinky s velkým nadšením. To je prvotní známkou toho, že se bude výrobek líbit i koncovým zákazníkům. Naše vývojové oddělení spolu s výtvarníky a grafiky odvedlo skvělou práci. Uplatnit se na trhu a zaujmout zákazníky je totiž čím dál složitější. Zákazníci jsou hodně senzitivní na cenu, takže stále hledáme cesty, jak snižovat náklady na výrobu. Musíme uspět v obrovské cenové konkurenci a zároveň nechceme slevit na kvalitě. Na novinky Igráčků a na pohádkovou edici se zákazníci mohou těšit již letos na jaře,“ uvádí Alena Trávníčková, obchodní ředitelka EFKO.
„Na letošním veletrhu se představilo více jak 2 300 vystavovatelů her a hraček z celkem 71 zemí na ploše větší než 175 000 m2. Pro naši firmu to znamená setkání se s velkou konkurencí z celého světa. Nešlo si proto nevšimnout, že oproti loňskému ročníku razantně přibyla účast výrobců z Asie, zejména Číny. Paradoxem přitom je, že na jednu stranu rezonuje na veletrhu téma ekologických hraček a udržitelnosti a na straně druhé silný tlak výrobců z Asie, kde udržitelnost nikoho nezajímá a jejichž zboží k nám putuje tisíce kilometrů. Často se jedná o hračky „na jedno použití“, které navíc děti nijak nerozvíjí. Naštěstí existuje nemalá skupina zákazníků, která zatím preferuje kvalitu a známý původ hraček. Nicméně postavení evropských výrobců, není vůbec jednoduché. Jsme zatíženi velkou administrativou, přeregulovaností a vysokými náklady na vstupy. Někteří čeští výrobci her již svoji výrobu prodali a vyrábějí v Číně. Touto cestou se ubírat nechceme. EFKO má šedesát zaměstnanců a to je velká zodpovědnost,“ uvádí Miroslav Kotík, majitel firmy EFKO a předseda oborového Sdružení pro hračku a hru.
„Hračky v EFKU vyrábíme již více než 30 let. Mohu potvrdit, že vyrábět tento sortiment v silně konkurenční Evropě nikdy nebylo jednoduché. Vedle textilu mají hračky jeden z nejvyšších podílů výroby v Číně. Většina i těch největších hračkářských značek, až na světlé výjimky, vyrábí téměř vše v Asii, a to navíc ve velkých sériích. To jim umožňuje výrazně snižovat již tak nízké výrobní náklady a maximalizovat zisky. S tímto se zkrátka nedá bojovat, a proto musí výrobci v Česku i v ostatních evropských zemích hledat způsoby, jak se odlišit od této globální masové produkce,“ dodává Miroslav Kotík k současným změnám na trhu.
„Mnoho lidí se nechá zlákat agresivním online marketingem a kupuje výrobky, tedy i hračky, z kontroverzních platforem například z Temu, Sheinu. Ale málo zákazníků si uvědomuje, že sice koupí levně, ale podráží tím nohy domácí ekonomice a zároveň také životnímu prostředí. O bezpečnosti a kvalitě takových výrobků ani nemluvě. S certifikací bezpečnosti našich hraček mám nemalé zkušenosti. Získání certifikátu je drahá a pracná záležitost. Testování v certifikovaných laboratořích mimo jiné zahrnuje chemické rozbory a mechanické zkoušky. Hračky poctivě vyrábíme pouze z prověřených materiálů s jasným původem. Ty jsou pak samozřejmě dražší. O tom si však u výrobků, které k nám skrze tyto platformy přichází z Asie, můžeme nechat jenom zdát. Výrobce se často ani nedá dohledat a spotřebitel pak nemá šanci si cokoli ověřit. Věříme, že evropští představitelé podniknou kroky k tomu, aby se tržní prostředí narovnalo,“ uvádí Zbyněk Čech, marketingové oddělení firmy EFKO.
Levná výroba z Číny není jediným problémem, který české výrobce trápí. Patří sem také již zmíněné neproclené a naprosto nekontrolované zásilky zboží, které dosahují jen v České republice milionů kusů ročně. Mezi další aspekty patří jedny z nejvyšších cen energií, rostoucí náročnost na splnění legislativních předpisů a také změny na tuzemském trhu i chování spotřebitelů. Také z těchto důvodů Miroslav Kotík před lety přijal výzvu a stal se předsedou Sdružení pro hračku a hru. Toto sdružení je jedinou celorepublikovou organizací, jejímž posláním je pomáhat českým výrobcům i poctivým prodejcům hraček. Naopak se snaží bojovat proti nekalé konkurenci a hájit práva hračkářů vůči přehnané byrokracii. Úzce spolupracuje se státní agenturou CzechTrade na podpoře exportu, například výběrem podporovaných veletrhů, založením Vývozní aliance a dalšími aktivitami. Sdružení také obnovilo vydávání zaniklého oborového časopisu Hračka, který kromě informací a zajímavých článků z oblasti hraček umožňuje výrobcům a dovozcům propagovat své výrobky. V loňském roce se Sdružení zabývalo jedním z velmi palčivých témat svých členů – spornými výklady některých bodů legislativy při kontrolách od ČOI, za které byly udělovány poměrně vysoké pokuty. Sdružení se podařilo dosáhnout dobrého výsledku, zmírnit některé požadavky kontrolních orgánů a tím ušetřit členům sdružení významné částky za pokuty.
V letošním roce se sdružení snaží ve spolupráci s hračkářskými asociacemi z dalších evropských zemí zvýšit tlak na příslušné orgány Evropské unie v Bruselu, aby byla nastavena přísnější pravidla pro masivní a nekontrolovaný import individuálních zásilek z Asie. Tyto výrobky, a nejedná se pouze o hračky, nejsou řádně procleny a neplatí se z nich DPH ani daň z příjmů. Podle dalších zjištění více než 85 % těchto výrobků nesplňuje evropské předpisy a často jsou pro spotřebitele dokonce nebezpečné.
Tyto všechny kroky sdružení vedou k pomoci firmám udržet výrobu hraček v Česku. Sdružení pro hračku a hru (SHH) a jeho členové se připojili rovněž k petici Toy Industries of Europe (TIE), která na tuto problematiku poukazuje.