Češi, kteří jsou rostlinným alternativám otevření, jsou obecně poměrně konzervativní a u rostlinných alternativ sází na ty, které jsou již prověřené. Z rostlinných variant dávají obvykle přednost ochuceným alternativám mléčných výrobků a smetanovým sýrům, u rostlinných mlék preferují kokos, rýži, mandle a sóju. Alternativám mléčných produktů jsou přitom nakloněni daleko více než těm masovým, tvrdí nový průzkum agentury IPSOS.
„Překvapivé bylo zjištění ohledně preferovaných ingrediencí, které nahrazují živočišné složky. U masných produktů vítězí brambory, následované luštěninami. Ty jsou preferovány před alternativami ze sóji a pšenice. U mléčných produktů zákazníci preferují kokos, rýži či mandle,” říká předseda České veganské společnosti Martin Ranninger.
Nový průzkum se také zaměřil na motivace a bariéry těch, kteří ve svém jídelníčku mají rostlinné produkty. Čechy ke konzumaci rostlinných alternativ motivují tři klíčové faktory – zdravotní stránka, zvědavost a zpestření jídelníčku. Obecně stojí na straně bariér hlavně nedostatečná informovanost o tom, co vše trh v těchto kategoriích nabízí a ještě výraznější bariérou je pak neznalost toho, jak alternativy připravit tak, aby opravdu výtečně chutnaly.
„Důležitou roli tak budou hrát u nových značek, které přijdou na trh, především ochutnávky v místě prodeje, které zákazníka přesvědčí „naživo“. Čechy také odrazuje cena rostlinných alternativ a obava, že za vyšší částky nedostanou to, co očekávají, a to je hlavně chuť,” dodává Jitka Hemolová z časopisu Zboží a prodej.
Ve spolupráci s agenturou IPSOS, časopisem Zboží a Prodej a Českou veganskou společností proběhne již 20. ledna od 11:00 webinář zaměřený na data z průzkumů a přehled trhu s rostlinnými produkty. Na webinář se zdarma můžete přihlásit zde: https://veganskaspolecnost.cz/webinar-cesi-a-rostlinne-alternativy/