
Hned od úvodní rychlostní zkoušky se na náročných tratích 33. Šmucler Historic Vltava Rallye a 59. Milkservis Rallye Šumava Klatovy odehrávají velké sportovní bitvy mezi domácími i zahraničními posádkami. Úvodní den vyzněl lépe pro hosty.
Roli největších favoritů 33. Šmucler Historic Vltava Rallye v sobotní etapě téměř beze zbytku naplnila především finská dvojice Jari-Matti Latvala – Tuuka Shemeikka, jedoucí s vozem Toyota Celica GT-Four ST185. Trojnásobný vicemistr světa se svým spolujezdcem s přehledem ovládli sedm z osmi rychlostních zkoušek, pouze na poslední z nich kvůli technickým potížím přenechali dílčí prvenství úřadujícím evropským šampiónům Tiboru Érdimu a Istvánu Kerékovi. Tato maďarská dvojice s vozem Ford Sierra RS Cosworth drží v polovině klání průběžnou druhou příčku s víc jak minutovou ztrátou na Finy, pro body za třetí příčku si zatím jedou Belgičané Pieter-Jan Maeyaert a Yves Dewulf s BMW M3. Až za nimi a za irským duem Kelly – Kennedy figurují v pořadí domácí závodníci Vojtěch Štajf a Veronika Havelková s Toyotou Celicou GT-Four ST165. Štajf s Havelkovou obhajují loňské prvenství, nicméně v průběhu soboty řešili potíže s diferenciálem, navíc si připsali penalizaci za nesprávný průjezd retardérem. Přesto posádka japonského vozu vede pořadí domácího šampionátu historických vozidel, kde druhá příčka po první etapě patří pražsko-poběžovické dvojici Martin Knížek – Petr Šlegl (BMW 318iS), třetí jsou Jiří Kašpar a Pavel Adámek (Škoda 130LR). Výtečně si vede i slovensko-české duo Martin Koči – Tomáš Klíma, jedoucí v rámci speciální třídy P2 s mírně modernějším strojem Mitsubishi Lancer Evo III. Jejich časy jsou třetí nejrychlejší mezi všemi jezdci s historickou technikou.
Obě soutěže po ránu startovaly na mokrých tratích, které však průběhem dne pozvolna osychaly díky lepšícímu se počasí. Toho využily zejména dvojice jedoucí se soudobými vozy v rámci 59. Milkservis Rallye Šumava Klatovy, které nasadily od úvodu vysoké tempo. Hned pár set metrů od startu úvodní rychlostní zkoušky však na přehnanou rychlost doplatila jedna z favorizovaných posádek Adam Březík – Ondřej Krajča, naštěstí se jejich nehoda obešla bez vážnějších zranění. Mnohem lépe si vedlo rakousko-německé mladé duo Simon Wagner – Hanna Ostlender, které s vozem Hyundai i20 N Rally2 (týmu Martina Vlčka) ovládlo pět ze sedmi měřených rychlostních zkoušek a hned od úvodu se ujalo těsného vedení. Tyto černé koně soutěže se snaží dostihnout zejména posádka Filip Mareš – Radovan Bucha s Toyotou GR Yaris Rally2, která vyhrála dvě rychlostní zkoušky a v součtu po sobotě ztrácí na německy mluvící posádku jen pět sekund.
S malým odstupem za dvěma nejlepšími dvojicemi se odehrává perný boj o bronz. V něm zatím tahají za nejdelší kus provazu Erik Cais a Daniel Trunkát s dalším vozem značky Hyundai, ti ale až na poslední rychlostní zkoušce dne přeskočili v pořadí zkušenou plzeňskou dvojici
Václav Pech – Petr Uhel, která premiérově vodí vůz Citroën C3 Rally2. Překvapivě až pátý je zatím mnohonásobný mistr republiky Jan Kopecký. Východočech (nově navigovaný Jiřím Hovorkou) v úvodu nevhodně zvolil obutí na voze Škoda Fabia RS Rally2. Avšak ani odpoledne pak nedokázal přitlačit na pilu natolik, aby dokázal své soupeře drtit tak, jak jsme v nedávné minulosti od něj byli zvyklí. Další soupeři už přece jen za nejlepšími mírně zaostávají, přesto obdiv za skvělý výkon zaslouží především mladičký Filip Kohn (zatím 6.), také ale nováčkové kategorie 4WD Ján Kundlák (po sobotě 7.) a Dominik Novotný, kterému patří průběžná devátá příčka. Další mladý talent Patrik Kdér je při své české premiéře s vozem Rally4 po prvním dni na skvělé stříbrné příčce v kategorii 2WD za Filipem Ocelkou. Obě klatovské soutěže pokračují v neděli závěrečnými čtyřmi rychlostními zkouškami, informace k nim se budou objevovat na stránkách Pošumavského auto moto klubu v AČR, tedy www.pamk.cz .