
Udržitelnost může být i zábava. To chce letos dokázat oblíbená pražská zahradní restaurace, kam ročně zamíří statisíce hostů z Česka i zahraničí. Ve spolupráci s významnými odpovědnými firmami prošel areál i program inovacemi, které mají šetřit přírodu, energii a také peníze.
„Podnikání v gastru není v dnešní době jednoduché, ale i přesto chceme ostatní inspirovat, že je neustále co zlepšovat a že se to vyplatí. V našem případě to znamená chránit přírodní bohatství, bez kterého by byly Riegráče mrtvé“, říká šéf projektu ENERGY PUB David Salomon.
Cílem je udržet současnou atmosféru, kterou vytváří stoleté kaštany v jednom z největších pražských parků – Riegrových sadech. Právě tyto stromy jsou ohroženy suchem a škůdci. Instalace závlahového systému pro stromy a vertikální zahrady pomůže ochlazení areálu i při vysokých teplotách. Do této části projektu se významně zapojil Plzeňský Prazdroj, který mezi českými pivovary v přístupu k udržitelnosti výrazně vede.
„Dlouhodobě se zaměřujeme na snižování spotřeby energií a produkce emisí nejen v našich pivovarech, ale také u našich partnerů z řad dodavatelů surovin nebo hospodských. Jsme proto rádi, že můžeme aktivně přispět k
udržitelným řešením ENERGY PUBu v Riegrových sadech, kde jsme podpořili vznik venkovní zelené stěny a přispěli k zavedení systému na zachytávání vody z van určených k chlazení pivních sklenic. Tato voda poslouží k zavlažování stromů, zelené stěny i nově vysazeného chmele. Současně jsme zde uplatnili poznatky z našeho projektu Chytrej výčep, díky kterému dokážeme snižovat spotřebu energií ve výčepu o zhruba 30 %. Díky našim inovativním řešením tak pomáháme restauracím fungovat efektivněji a současně šetrněji k přírodním zdrojům,“ říká Jiří Klabzuba, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje pro hospody a restaurace.
Dalšími oblastmi, které jsou pro hospodu z pohledu udržitelnosti významné, patří odpad a úsporná sanitární zařízení. S diagnostikou současného stavu a poradenstvím pomohla společnost Kofola ČeskoSlovensko. Před inovacemi proběhla dotazníková analýza, která nevypadala příliš lichotivě s výsledkem 34%.
„Gastro provozy leckdy rezignují na udržitelnost, protože se bojí finanční náročnosti nebo nevěří přínosu inovací. My se snažíme tento pohled provozovatelů změnit. Díky našemu projektu Neleníme, zeleníme a intenzivní spolupráci s odborníky a dodavateli ekologických řešení pomáháme našim zákazníkům hledat úspory v jejich provozech, které potěší nejen přírodu, ale i peněženku. Primárně se věnujeme úsporám vody, energií, cirkularitě a přeměnám odpadu na zdroj, ale i například EKO výrobkům a efektivnímu využití zahrady,“ říká Jana Riegerová, hlavní hybatelka projektu Neleníme, zeleníme od Kofoly. V provozovně Energy PUB tak díky Kofole mohly být využity pisoáry bez vody. Toalety, které spotřebují pouze 2,4 litru vody na jedno spláchnutí. Perlátory, které snižují spotřebu vody až o 4 litry vody za minutu, nebo inteligentní osoušeče, které jsou až o 90 % energeticky méně náročné než ty běžné.
Mezi další inovace patří ambientní ozvučení areálu pro prevenci hlukového ostrova, protože hlasité zahrádky jsou v Praze častým jádrem sporů s místními obyvateli. Inspirace v péči o sluch přišla z Kodaně, kde sídlí společnost Sustainia, která na celý projekt dohlíží.
„Vidíme velkou příležitost představit udržitelnost i běžným lidem v jejich oblíbeném prostředí. Pro Čechy je to jednoznačně pivo a hospoda. Dáváme příležitost vizionářům, aby se svými start-upy předvedli inovace pro výzvy budoucnosti na pravidelných Sustainia Marketech,“ dodává ředitel Rasmus Larsen.
Po všech novinkách nastartovaných pro letošní sezónu se v dotazníkovém měření ENERGY PUB meziročně zvedl v udržitelnosti ze 34% na 77% a čeká ho pilotní provoz s napjatým očekáváním ohlasů návštěvníků, kteří dorazí na koncerty, foodfesty a sledování hokeje.
David Hauerland, Managing Director nemovitostní investiční skupiny Fidurock:
„Partnerství našich značek VOIX, Zlati Grič a Fidurock s projektem Energy Pub v Riegrových sadech vnímáme jako přirozené spojení. Vinohrady jsou pro nás srdcovou záležitostí, kde nejen vlastníme a spravujeme několik nájemních činžovních domů a provozujeme vinotéku Zlati Grič, ale cítíme díky tomu také silnou vazbu k místní komunitě. Udržitelnost navíc není pro Fidurock jen prázdným slovem, ale je klíčovou hodnotou, kterou se snažíme integrovat do všech našich aktivit. A protože dlouhodobě sledujeme Energy Pub a líbí se nám, jak vytrvale rozvíjí kulturní život v srdci této lokality, rozhodli jsme se je podpořit.“