
Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm se blíží do finále, v aule G Liberecké technické univerzity dnes proběhlo slavnostní předávání cen v mezinárodních soutěžích jednotlivých filmových i herních kategorií.
V mezinárodních soutěžních sekcích se utkalo 10 celovečerních filmů, 34 krátkých filmů, 32 filmů studentských, 27 videoklipů, 17 abstraktních a nenarativních animací a 7 VR filmů. V mezinárodním klání soutěžilo také 15 počítačových her a nově i 12 her studentských.
Cena v mezinárodní soutěži celovečerních filmů pro děti a mladé publikum zůstává doma, protože ji získal film Život k sežrání české režisérky Kristiny Dufkové, porota jej ocenila slovy: „Film nás od prvního záběru zaujal svým jedinečným kouzlem, vizuální imaginací a emocionální hloubkou. Příběh zpracovaný okouzlující stop-motion animací sleduje osudy bystrého, talentovaného teenagera, který se potýká s první láskou, šikanou a pochybnostmi o sobě samém. Jeho okolí mu neustále říká, že by se měl změnit, ale film nám jemně, ale důrazně připomíná, že skutečná proměna začíná v nás samých. Film je se svým optimistickým vyzněním, zábavným přístupem a něžným koncem oslavou sebepřijetí a vnitřní síly. Režisérka společně s týmem výjimečně talentovaných animátorů a animátorek vytvořila svět plný života, výrazných postav a nápaditého vyprávění. Film je nejen úchvatným diváckým zážitkem, ale také nám připomíná, že vydat se na cestu k sebepřijetí rozhodně stojí za to.“
V kategorii celovečerních filmů pro dospělé hlavní cenu získal bratrský režijní tandem Stephen a Timothy Quay za film Sanatorium na věčnosti, což porota zdůvodnila takto: „Tajuplný, mistrovsky odvyprávěný film je divácky intenzivní meditací o smutku, paměti a plynutí času. Příběh se odvíjí na pomezí mezi realitou a sněním a střetávají se v něm dva světy – svět skutečné, pusté horské krajiny a dystopický svět, v němž nám čas uniká a realita se rozmlžuje. Režisérské duo prostřednictvím umné kombinace loutek a živých záběrů vytváří nádherný, záhadný svět, kde je čas abstrakcí a smutek se zhmotňuje v nečekaných podobách. Rozvíjejí tak svou uměleckou vizi a vytvářejí svět, který je zároveň znepokojivý i uhrančivý. Film má krásný střih, silnou atmosféru a zanechá v nás přetrvávající pocit ztráty i úžasu. Filmová cesta do hlubin fantazie, která v nás podnítí touhu ponořit se do vlastních tajemství.“
V kategorii krátkých filmů zvítězil italsko-francouzský snímek Hlasy sirén, za nímž stojí režisér Gianluigi Toccafondo. Porota na filmu ocenila jeho „snovou cestu do hlubin fantazie, v níž její tvůrce kombinuje přízračné obrazy s neobvykle bohatou paletou barev, které pak vytvářejí pohyblivý obraz společně se zvláštními zvuky a uhrančivou písní svobodných, divokých sirén.“
Ze studentských filmů porota vybrala film Bunnyhood z britské National Film and Television School, který natočila režisérka Mansi Maheshwari. Porota snímek i jeho zpracování vyzdvihla slovy: „Všichni občas potřebujeme trochu světla, které prosvětlí naše osamělé životy. A někdy je zdrojem tohoto světla zpěv. Film nás oslovil upřímností a silou emocí.“ V kategorii nenarativní a abstraktní animace uspěla a získala hlavní cenu americká režisérka Meejin Hong za snímek Záplava, který je svědectvím houževnatosti tvůrčího procesu, autorka jej vytvářela 10 let na pouhých 24 listech papíru. Cena za nejlepší videoklip cestuje do Argentiny, získala ji režisérka Jesica Bianchi za video k písni My Way elektro-poprockové skupiny Siamés. V kategorii VR filmů uspěl režisér Boris Labbé s filmem Ito meikjú, který vytváří zábavný, osobní a emocionální zážitek v kontemplativním labyrintu, v němž se rozmazávají hranice mezi vlastním já a okolním světem. V soutěži počítačových her v kategorii nejlepší počítačová hra pro děti zvítězila hra Snufkin: Melody of Moominvalley ze studia Hyper Games a cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si odnáší hra Indika studia Odd Meter. V průběhu festivalu o jedné ceně rozhodli svým hlasováním i diváci a divačky. Jimi udělovanou diváckou Cenu Libereckého kraje získal film Hurikán českého režiséra Jana Sasky.
O oceněných filmech v mezinárodních soutěžích rozhodovali renomovaní porotci a porotkyně, jako je například argentinský výtvarník, animátor a režisér Diego Polieri, který spolupracoval na seriálech Love, Death & Robots a Scavengers Reign nebo filmu Spiderman: Napříč paralelními světy, francouzský historik a publicista Xavier Kawa-Topor, americký režisér Josh Shaffner, polský režisér Tomek Popakul nebo česká režisérka Diana Cam Van Nguyen.
Už na slavnostním zahájení Anifilmu byly předány ceny národní soutěže Český obzor, o jejichž vítězích svým hlasováním rozhodovala Rada animovaného filmu. Cenu Nadace PPF pro nejlepší český krátký a celovečerní film získal Jan Saska za film Hurikán. Cenou České televize za nejlepší české animované dílo byla odměněna Kristina Dufková za celovečerní film Život k sežrání, tato cena je udělovaná napříč všemi kategoriemi. Cenu pro nejlepší studentský film získala režisérka Pola Kazak s filmem Plevel. Nejlepším seriálem je díl Regenerační tríčky ze série Biošortky od režisérky Daniely Hýbnerové. Cenu za nejlepší české zakázkové dílo si odnesl Jan Míka s filmem Jan Žižka vytvořeným pro Husitské muzeum v Táboře a nejlepším českým videoklipem se stal roztančený klip k písničce Woo skupiny DVA, který pro ně vytvořil režisér Jaromír Plachý.
Proběhl také již třetí ročník pitchingu Grantu Českého obzoru za podpory Nadace PPF, jehož cílem je finanční podpora výroby české autorské profesionální krátkometrážní animované tvorby. Podporu získaly celkem čtyři projekty, a to Poslední šichta režiséra Martina Búřila, Krupír režiséra Marka Čermáka, En, ten, týky! režisérky Andrei Szelesové a posledním oceněným projektem je Večírek, který připravuje režisérka Anna Mastníková. Další pitching, Game Pitch Arena, se zaměřil na počítačové hry a v něm se o první místo podělily hned dva herní tituly: Space Candy Kateřiny Hanáčkové ze studia AOKU GAMES a PARAVOID Michala Tancjura ze studia JamiieDev. Na třetím místě se umístil projekt CRAVE Lukáše Čulíka a studia Hang the Eyelids a čtveřici podpořených her uzavírá Mișu’s Adventure za nímž stojí Maria Hodor.
Stručně o programu letošního Anifilmu
V šesti festivalových dnech proběhla vedle soutěžních sekcí velká řada filmových, hudebních i výstavních programů. Anifilm se letos ponořil do fascinujícího světa science-fiction. V programu se představily klíčové celovečerní snímky Reného Lalouxe Divoká planeta, Gandahar a Páni času, japonský ikonický Ghost in the Shell režiséra Mamoru Ošii, Chronopolis Piotra Kamlera, americká nezávislá sci-fi animace nebo česká (československá) animovaná sci-fi tvorba. V programu nechyběl ani seriál Scavengers Reign nebo celovečerní filmy Mars Express a White Plastic Sky. A sci-fi se promítlo i do přednášek tuzemských i zahraničních odborníků v rámci industry programu. I na letošním Anifilmu se vedle tradičně bohatého dětského a rodinného programu Animo představily krátké filmy nominované na letošní Oscary. Festival nezapomněl ani na oblíbené půlnoční projekce filmů a nejen na libereckém historickém náměstí se odehrála minipřehlídka Bilance. V programu Animami se prezentovala tvorba matek-animátorek, na úlohu žen ve filmu se zaměřila také již druhá kolekce Jejím pohledem. Škola animace za podpory Nadace PPF v libereckém zámku nabídla workshopy, kde si děti pod vedením lektorek a lektorů mohly vytvořit vlastní animovaný film. Festival nabízel také prostor pro prezentaci a hraní soutěžních i jiných her v Game zóně, kde byla celý týden připravena i herní dílnička s možností vytvořit si vlastní počítačovou hru bez programování. Nechyběly výstavy, koncerty, divadla a dabingové a ruchové studio.
Festival by pochopitelně nedával žádný smysl bez toho nejdůležitějšího – všechny programy letošního Anifilmu navštívilo opět více než 36 000 diváků a divaček.
Více o Anifilmu najdete na www.anifilm.cz