
Můžete si naplánovat cestu snů – letenky, itinerář, seznam míst, která musíte vidět, ale pokud večer skončíte v hlučném, nepohodlném nebo předraženém hotelu, nadšení se může rychle vytratit. Cestování není jen o tom, kam jedeme, ale také o tom, kde nabíráme síly na následující dny plné dobrodružství.
Správná rezervace hotelu je zdánlivě malý detail, který má však velký dopad. Může z průměrné cesty udělat luxusní zážitek, nebo také naopak. V tomto článku vám Jan Skovajsa, cestovatel a autor blogu Next level of travel ukáže, jak si vybrat ubytování chytře, co si hlídat při rezervaci a jaké triky vám ušetří nejen peníze, ale i nervy.
Strategické plánování ubytování se vyplatí
Výběr hotelu by měl být promyšlený krok, nikoli poslední položka na seznamu. Nejde totiž jen o otázku, kde budete spát, ale i o to, kolik zaplatíte a jakou flexibilitu získáte. Z hlediska ceny bývají ideálním obdobím pro rezervaci zhruba dva měsíce před cestou. V tomto čase hotely často nabízejí nejnižší ceny – dříve jsou dražší, protože ještě necítí tlak na zaplnění kapacity, později mohou zlevňovat, ale riskujete, že oblíbené hotely už budou obsazené. Pokud se chcete dostat na nejnižší cenu, můžete zkusit rezervaci den nebo dva před příjezdem. Je to však sázka do loterie, kterou ocení spíše ti, kteří rádi cestují flexibilně a bez stresu.
„Vždy si rezervujte hotel, který nabízí bezplatné zrušení rezervace, a to alespoň 3 dny před příjezdem. Pokud si nejste 100% jisti, že dorazíte, neplaťte předem,“ upozorňuje Jan Skovajsa z blogu Next level of travel. Ceny hotelů se však mění častěji, než si myslíte. Často reagují na poptávku, události ve městě nebo sezonu. Zjistěte si proto předem co nejvíce informací o vaší cílové destinaci. K porovnávání cen využijte Booking.com nebo Hotels.com.
Jak (ne)naletět: Filtry a recenze
Rezervační portály jako například Booking.com vám dávají do rukou silný nástroj – filtry. Pokud víte, co hledáte, filtry vám ušetří hodiny scrollování. Začněte tím, co je pro vás opravdu zásadní – například typ ubytování (hotel vs. apartmán), dostupnost parkování, minimální hodnocení (např. 9+), recepce otevřená „24/7” nebo snídaně v ceně. Mezi volitelné filtry můžete zařadit lázně, bazén, nebo počet hvězdiček.
Dále si seřaďte výsledky podle „nejlépe hodnocené“ – tím získáte první přehled o tom, co opravdu stojí za pozornost. „Mějte na paměti, že čím dražší je hotel, tím vyšší standard hosté očekávají a tím přísnější jsou ve svých recenzích,“ zmiňuje Jan Skovajsa. V luxusnějším segmentu tak může i hodnocení 8,5 znamenat špičkový hotel. Naopak u levnějších hotelů by vás hodnocení pod 9 mělo vést k větší opatrnosti.
Recenze jsou srdcem rozhodování. Všímejte si proto konkrétních problémů, které se opakují. Pokud několik hostů zmiňuje hlučné pokoje, hrubý personál či malý výběr snídaní, určitě to není náhoda. Stejně tak věnujte pozornost častým stížnostem na neočekávané poplatky nebo problémy s čistotou. Na druhou stranu, přehnaně negativním nebo nekonkrétním recenzím není nutné věnovat tolik pozornosti – i ten nejlepší hotel se občas stane terčem frustrace jednotlivce. Pro jistotu si hotel prověřte i mimo hlavní platformu, například na Google Maps, kde bývají hodnocení často upřímnější.
Tajemství ideálního pokoje
Když už máte nastavené všechny filtry a vybíráte mezi konkrétními hotely, zaměřte se na vzhled pokojů. Jedním z nejdůležitějších parametrů je velikost. Ideálně by měl pokoj mít alespoň 20 m². Menší pokoje mohou působit stísněně, což vám může pokazit dojem i z jinak příjemného hotelu.
Spánek je základem dobrého cestování. Zkontrolujte, zda jsou v pokoji zatemňovací závěsy nebo žaluzie, které nepropouštějí světlo. Pokud je toto v recenzích často zmiňováno jako problém, zvažte raději jiný hotel. Dalším faktorem je poloha pokoje – vyhýbejte se těm orientovaným do rušných ulic nebo v blízkosti výtahů a lobby.
Na fotografiích si všímejte detailů. Například koberec – pokud vypadá opotřebovaně nebo flekatě, může to být známka starého vybavení a horší údržby. Stejně tak koupelna, která by měla být moderní, čistá a dobře vybavená (např. fén, dostatek ručníků, kvalitní sprcha).
Přímé rezervace vs. platformy
Při rezervaci ubytování stojíte před volbou, zda jít na rezervaci přímo přes hotel, nebo využít rezervační platformu jako Booking.com? Obojí má své výhody. Rezervace přes platformu je pohodlnější a bezpečnější volba pro většinu cestovatelů. Získáte přehled o mnoha hotelech najednou, můžete snadno porovnat ceny, a hlavně máte zákaznickou podporu a ochranu v případě problémů. Booking navíc nabízí slevy pro pravidelné uživatele a často i možnost bezplatného zrušení.
Přímá rezervace se ale může vyplatit, pokud chcete vyjednat lepší pokoj, získat malý bonus navíc (např. pozdní check-out) nebo máte specifické požadavky. Přímý kontakt sice umožňuje větší flexibilitu, ale můžete při domluvě nebo případných problémech narazit na jazykovou bariéru, kterou na Bookingu nemusíte řešit.
Obecně však platí, že pokud hledáte rychlé porovnání a jistotu, držte se agregátorů. Pokud už hotel znáte nebo máte doporučení, přímá rezervace může být výhodnější.
Triky na místě
I když máte hotel zarezervovaný, tím vaše šance na lepší zážitek nekončí. Mnohé můžete ovlivnit i na místě, pouze stačí vědět, jak na to. Nežádejte o upgrade, ale ptejte se s úsměvem, zda je nějaká šance, že by byl k dispozici pokoj s lepším výhledem. Milý a zdvořilý přístup dělá divy – personál je mnohem ochotnější vyhovět těm, kdo působí přátelsky, nikoli náročně.
„Hotely přidělují pokoje 24 hodin před příjezdem, takže tehdy je vhodné zmínit výročí nebo narozeniny,“ uvádí Jan Skovajsa, zakladatel cestovatelského blogu Next level of travel. Máte tak šanci získat něco navíc – lepší pokoj, láhev vína nebo pozdní check-out. Hned po příchodu si ověřte, že pokoj odpovídá tomu, co jste rezervovali – výhled, velikost postele, vybavení. Nebojte se ihned nahlásit speciální požadavky, jako například dieta, kávovar nebo bezbariérový přístup.
Výběr správného hotelu není jen otázkou štěstí – je to dovednost, která se dá naučit. Pokud si dáte záležet na výběru, budete se řídit recenzemi, využijete chytré filtry a nebojíte se zeptat přímo na místě, výrazně tím zvýšíte šanci na pohodlný, klidný a příjemný pobyt.
Kdo je Jan Skovajsa?
Jan Skovajsa je zakladatelem, CEO a zároveň jedním z investorů myTimi. Umí se na vaše podnikání kouknout s odstupem a nadhledem, proto taky v rámci myTimi zajišťuje hlavně komplexní pohled na byznys, jeho nastavení a tvorbu strategií. Ve svých článcích a své knize Evoluce podnikání vám představí především tuhle stránku věci. Stojí taktéž za novým projektem zvaný Bondbot. Jde o platformu pro emisi dluhopisů, která funguje od června 2023 a nabízí zajištění celého procesu. Jeho koníčkem je zejména cestování, o kterém píše na svém blogu: https://www.nextleveloftravel.com/.