Čeští kuřáci už si po sexu nebo probuzení tak často nezapálí. A i když klasické cigarety stále vedou, roste procento uživatelů elektronických cigaret – vaporizérů a zařízení na zahřívaný tabák. Kuřáky ke změně vede absence zápachu i menší obsah škodlivých látek. Vyplývá to z unikátního výzkumu Český kuřák 2021 agentury Datank pro společnost Imperial Brands.
Výzkum si společnost nechala zpracovat při příležitosti vstupu do kategorie zahřívaného tabáku. Po vaporizérech blu a beztabákových nikotinových polštářcích zoneX se portfolio produktů nové generace Imperial Brands rozrostlo o zařízení Pulze a tabákové náplně iD.
„Zařízení na bázi nahřívaného tabáku mohou být skvělou variantou pro kuřáky, kteří by s kouřením rádi přestali, ale razantní přechod k vaporizérům či nikotinovým polštářkům pro ně představuje příliš náročný a velký krok. Zařízení Pulze se pro ně může stát vhodným mezistupněm,“ myslí si Bojan Stoevski, Market Manager společnosti Imperial Brands.
Důvodem pro užívání nových produktů je podle výzkumu nejčastěji jejich chuť a to, že nezapáchají. Potvrzuje se, že při některých situacích již ani kuřáci nekouří tak často – po sportu, v práci, po probuzení nebo po sexu. Pokud už lidé doma nebo v autě kouří, jsou to mnohem častěji právě vaporizéry nebo zařízení na zahřívaný tabák.
Tři pětiny kuřáků kouří nejčastěji klasické cigarety. Čtrnáct procent už ale přednostně používá zařízení na zahřívaný tabák a každý desátý sáhne hlavně po vaporizérech. Při užívání jednotlivých typů tabákových výrobků ale dochází k překryvům – jednomu typu produktu zůstává věrných 65 % kuřáků, čtvrtina kombinuje dva různé výrobky a každý desátý kuřák střídá dokonce tři nebo více různých způsobů užívání nikotinu.
„Před 10 lety o zahřívaném tabáku, elektronických cigaretách nebo vaporizérech nikdo nemluvil. Dnes ale vidíme výrazný nárůst nových kategorií napříč trhem a pokles tradičních tabákových výrobků. Mění se potřeby spotřebitelů, technologie se stávají v každodenním životě čím dál důležitějšími. což znamená, že musíme mít relevantní produkty, které uspokojí požadavky trhu,“ doplňuje Stoevski.
Jedním z důvodů narůstající obliby nových produktů je také fakt, že uživatelé je mají spojené s menším množstvím škodlivých látek. Za nejméně škodlivé považují elektronické cigarety, na druhém místě jsou zařízení na zahřívaný tabák a na třetím místě se umístily klasické cigarety.
V průměru podle výzkumu Český kuřák 2021 lidé vykouří 14 cigaret denně. Uživatelé elektronických cigaret uvádějí, že pokud pouze vapují a nekombinují různé produkty, za den použijí v průměru jednu náplň. Týdně utratí kuřáci za klasické cigarety 450 korun, uživatelé zařízení na zahřívaný tabák o 50 korun méně. Vlastníci elektronických cigaret uvádí částku 240 korun za týden.
Výzkum se zaměřil i na změny v užívání nikotinových výrobků – 37 % kuřáků neplánuje v následujícím roce žádnou změnu, dvě pětiny chtějí omezit kouření a 16 % kuřáků by rádo přestalo kouřit úplně. Jen 6 % kuřáků uvažuje o přechodu na jiný typ produktu. Omezit konzumaci nebo úplně přestat kouřit chtějí hlavně lidé ve věku 25 až 34 let.
Výzkum byl realizován online dotazováním (CASI) na 1000 respondentech z ČR ve věku 18 až 70 let.