Domácím turistou na Vysočině je nejčastěji středoškolák středního věku, který přijíždí relaxovat a poznávat kraj. Ukazují to výsledky výzkumu, který provedla Vysoká škola polytechnická v Jihlavě.
Profil tuzemského turisty na Vysočině sestavila Katedra cestovního ruchu Vysoké školy polytechnické v Jihlavě pro krajskou destinační agenturu Vysočina Tourism. Vyšla přitom z dat rozsáhlého terénního výzkumu mezi návštěvníky regionu, který realizovala v období 2019–2020 a posbírala při něm odpovědi od 1 888 domácích turistů.
„Výsledkem výzkumu je, že typickým tuzemským turistou na Vysočině je středoškolák s maturitou ve věku 35–49 let, který přijíždí s partnerem nebo partnerkou poznávat region a relaxovat. Není zde poprvé a hodlá se znovu vrátit,“ říká ředitelka Vysočina Tourism Oľga Königová a dodává: „Je to pro nás důležitý poznatek, se kterým budeme dále pracovat. Potřebujeme znát zpětnou vazbu, abychom věděli, na koho se máme více zaměřit při propagaci Vysočiny v oblasti cestovního ruchu.“
Z výzkumu dále vyplývá, že domácí turista nejčastěji pochází přímo z Vysočiny nebo pak ze sousedních krajů a Prahy. Více než polovina návštěvníků přijede autem ze vzdálenosti větší než sto kilometrů, stravuje se v restauracích a ubytuje se jednou dvakrát, nejraději u známých nebo na své chatě či chalupě. Utratí 501–1000 Kč za osobu a den.
Návštěvníci si užívají zejména poznávací a pěší turistiku, což koresponduje s vysokým potenciálem Vysočiny v oblasti přírodního bohatství a památek. Informace o destinaci získávají nejvíce od příbuzných a známých, z facebooku a sociálních sítí nebo z webů ubytovacích zařízení a návštěvnických atrakcí. S kvalitou služeb na Vysočině jsou většinou spokojeni.
„Vysočina je turisty vnímána převážně kladně a jako bezpečná destinace, což je pro udržitelný rozvoj cestovního ruchu v kraji dobrá zpráva,“ uzavírá Königová. Návštěvníci oceňují také výborné místní orientační značení, poskytování informací o regionu, péči o životní prostředí a vstřícnost místních obyvatel.