Zatímco současný vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo odstartoval do sezóny 2022 vítězstvím v kategorii WRC2 na Rallye Monte Carlo, vývoj nástupnického modelu je již v plném proudu. ŠKODA Motorsport nedávno testovala novou generaci vozu ŠKODA FABIA Rally2 v extrémních zimních podmínkách na severu Finska. Při teplotách klesajících až k minus 14 stupňům Celsia a na cestách pokrytých sněhem usedli za volant vývojového vozu mistr světa kategorie WRC2 Andreas Mikkelsen (N), hvězda WRC Kris Meeke (GB) a mistr Finska v rally Emil Lindholm (FIN).
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport a jejich vozy musí po celém světě čelit nejrůznějším povětrnostním podmínkám: horku v Africe, prudkým dešťům v Asii nebo mrazu na severu Skandinávie. Vzhledem k předpisům musí vozy kategorie Rally2, jako je ŠKODA FABIA Rally2 evo, odolávat těmto podmínkám pouze s omezenými technickými úpravami.
„Proto testujeme novou generaci vozu ŠKODA FABIA Rally2 na všech možných površích a v co nejrozmanitějších podmínkách. Jedině potom při ostrém soutěžním nasazení naše zákaznické týmy nic nepřekvapí.“
Jan Krasula, vedoucí projektu vývoje nové generace FABIA Rally2
Po již absolvovaných testech na různých typech asfaltových silnic a šotolinových tratích, od hladkých až po kamenité, se Krasula se svým týmem vydal do extrémní zimy na severu Finska.
Během pětidenního testu klesly teploty za polárním kruhem až na minus 14 stupňů Celsia. Za volantem vývojového vozu ŠKODA FABIA Rally2 se vystřídali tři zkušení jezdci: úřadující mistr světa kategorie WRC2 a FIA mistr Evropy v rally Andreas Mikkelsen z Norska, vítěz pěti soutěží WRC Kris Meeke ze Severního Irska a úřadující mistr Finska v rally Emil Lindholm. Všichni poprvé řídili novou generaci vozu ŠKODA FABIA Rally2 na pneumatikách s dlouhými hroty typickými pro skandinávské rally. „Cílem bylo nejen otestovat odolnost a výkonnost například podvozkových dílů a komponentů hnacího ústrojí v těchto drsných zimních podmínkách, ale museli jsme se také ujistit, že posádka najde ve voze dostatečnou úroveň pohodlí i v situacích, kdy venku mrzne,“ vysvětluje Krasula a dodává, „Například se nesmí zamlžovat čelní sklo a teplota uvnitř nesmí klesnout pod určitou hodnotu.“
Po intenzivním testování na lesních cestách pokrytých velkou vrstvou sněhu v severním Finsku byli technici ŠKODA Motorsport i testovací jezdci spokojeni s dosaženým pokrokem.
„Z vozu nové generace jsem měl velmi dobrý pocit již na asfaltu a šotolině. Po posledním testu mohu to samé potvrdit i při jízdě na sněhu. Ve voze se cítím velmi, velmi dobře. Myslím, že vývoj nové generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 jde správným směrem.“
Andreas Mikkelsen
„Celý test proběhl hladce, neměli jsme žádné větší komplikace. Inženýři ŠKODA Motorsport zkoušeli různé technické konfigurace. Myslím, že se nám podařilo otestovat vše, co bylo v plánu. Musím říct, že jsem si jízdu s novou generací vozu ŠKODA FABIA Rally2 opravdu užíval.“