Divadelní spolek JEDL uvede nové nastudování opery Ibsen/ Přízraky v Gabriel Loci na pražském Smíchově, a to poprvé ve své historii na „velké plátno“ ve smyslu početného obsazení a výrazné technické náročnosti. Premiéra proběhne v prostorách bývalého kláštera sv. Gabriela 10. dubna, následovat budou reprízy 11. a 12. dubna.
Drama Přízraky se stalo východiskem pro devátou inscenaci podle Ibsenovy hry režiséra Jana Nebeského. Tentokrát Ibsen jako opera.
Přízračná krajina norského fjordu zahalená deštěm a mlhou… V jednom kuse prší.
Ibsenovo drama jako hudební divadlo. Současná opera. Spojení režiséra Jana Nebeského, který se Ibsenovu dílu věnuje po dobu celé své kariéry (dosud režíroval 8 jeho dramat) a Matouše Hejla, zástupce nejmladší generace hudebních skladatelů, slibuje výrazné uchopení žánru a významný příspěvek k možnostem a podobám hudebního divadla ve 21. století, které může i dnes pracovat s provokací:
„Tehdy byly Přízraky kontroverzní z důvodů naznačeného incestu mezi sourozenci a vyústěním hry, které připouští to, co bychom dnes nazvali eutanázií. To, co nám dnes připadá jako něco přirozeného – že matka svému dítěti pomůže, ušetří ho bolesti a rozpadu, bylo tehdy vnímáno jako zabití.“ S odkazem na volbu vizuálu k představení režisér dodává: „Díváme se do nejintimnější zóny tak jako v Ibsenově hře – a to je pohled, který je skoro vždycky nepříjemný. Je ale dobré si uvědomit, že temná území duše máme všichni.“
Libreto pro operu vytvořila na podkladě Ibsenovy hry Přízraky Lucie Trmíková, scenáristka a herečka, která dosud ztvárnila v inscenacích Ibsenových her 6 velkých ženských rolí. K nim podotýká: „Ibsenovy ženské hrdinky jsou dokonale stvořené postavy, často spíš antihrdinky. Když si je dám vedle sebe, vidím ženy toužící po lásce a po pravdě i za cenu velkých obětí. Nikdy nejdou tou širší a snazší cestou. Jsou urputné, často nesnesitelně. Často se mýlí. Hodně bojují. V tom je pro mě Ibsen naprosto současný. Nedává přitom návod, neposkytuje rady, ale ptá se. A jeho otázky jsou provokativní a překračují právě ty intimní zóny, o kterých mluví Jan Nebeský.“
Součástí tvůrčího týmu je také norská skladatelka a interdisciplinární umělkyně Tine Surel Lange, která se zaměřuje na tvorbu zvukově-obrazových konceptuálních děl. Pro inscenaci Opera Ibsen / Přízraky vytváří abstraktní portrét paní Alwingové: „Fascinuje mě jako postava svými mnoha vrstvami. Neustále přebírá a ztrácí kontrolu a moc nad vyprávěním, do kterého je umístěna, a tím, co reprezentuje jako ženská postava.”
Českému publiku svou tvorbu představila na mezinárodním festivalu nových médií, experimentální hudby a tance Echofluxx v roce 2017.
Inscenace bude mít premiéru v komplexu Gabriel Loci, bývalém benediktinském klášteře svatého Gabriela na pražském Smíchově. Místo přináší vlastní dramatický prvek: Minulost se zde setkává se současností, a v režijní koncepci Jana Nebeského, kde krajina navozuje pocit nebezpečí, se stává zdánlivým útočištěm.
„Rozmanité prostory Gabriel Loci poskytují pro inscenaci nevšední kouzlo. Naše prostory jsou vyhledávané pro zajímavé projekty, a jsem proto velmi ráda, že se zalíbil i spolku JEDL a vybral si pro svoje představení Rajskou zahradu, jednu z nejkrásnějších místností bývalého kláštera sv. Gabriela, jejíž jedinečná atmosféra přinese divákům nezapomenutelný zážitek,“ uvádí Magdalena Dvorská, manažerka Gabriel Loci.
„Pětice postav tvoří mikrokosmos Přízraků, ve kterém se každá z nich projevuje způsobem jí vlastním, šumí nebo mlaská. Rozdíl mezi hercem a zpěvákem zde nehraje roli. Vzniká až komiksový svět, ve kterém je naprosto pravděpodobné třeba to, že jeden mluví a druhý mu odpovídá zpěvem. Samotný prostor Rajské zahrady v Gabriel Loci a její bohatá akustika přispívají k určitému zpomalení a rozostření času, ve kterém se postavy nacházejí“ uvádí hudební skladatel Matouš Hejl.
Nové nastudování inscenace v orchestrální úpravě se odehraje 26. 6. 2022 v Ostravě, na festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava.
Opera vznikla a bude uváděna v rámci projektu „Play Ibsen! – divadelní inscenace s doprovodným programem“, podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska z Fondů EHP 2014 – 2021.
Tvůrčí tým:
Jan Nebeský
Režisér, pedagog na Katedře činoherního divadla na DAMU, držitel Ceny ministerstva kultury za přínos oboru Divadlo. V roce 2011 spoluzaložil Divadelní spolek JEDL.
Dosud režíroval 8 Ibsenových dramat (Přízraky, John Gabriel Borkman, Stavitel Solness, Divoká kachna, Když my mrtví procitneme, Eyolfek, Heda Gablerová, Nora).
Matouš Hejl
Tvorba Matouše Hejla se rozprostírá do oblastí vážné hudby, experimentální elektronické hudby, filmu, divadla, radioartu a multimédií. Finalista soutěže České filharmonie, nositel Ceny Karla Krautgartnera 2016 za nejlepší skladbu pro jazzový orchestr.
Se spolkem JEDL spolupracoval na úspěšné inscenaci ZAHRADNÍČEK / Vše mé je tvé (premiéra 2020, inscenace roku v Cenách divadelní kritiky).
Lucie Trmíková
Herečka, pedagožka činoherního herectví na DAMU. Nositelka mnohých ocenění (Thálie, Ceny Divadelních novin, Ceny divadelní kritiky a další.)
Lucie Trmíková dosud ztvárnila v Ibsenových hrách 6 velkých ženských rolí (Hilda / Stavitel Solness, Frida / John Gabriel Borkman, Gina / Divoká kachna, Irena / Když my mrtví procitneme, Rita / Eyolfek, Heda / Heda Gablerová).
Tine Surel Lange
Norská skladatelka a interdisciplinární umělkyně žijící a působící na Lofotech, k jejímž hlavním inspiracím patří mytologie, symbolika, arktická krajina a její zvuky .
Její práce byla prezentována v Evropě, severní Americe i Asii. Pracuje s elektroakustickými skladbami v institucích CCRMA (US), EMS (SE), Notam (NO) a MISC (LT).