Už při minulém ročníku se účastníci klatovských soutěží setkali s mnoha novými či obnovenými rychlostními zkouškami. V tomto trendu organizátoři pokračují i letos, na rozdíl od loňska se navíc s novinkami budou moci seznámit také diváci kolem jednotlivých testů. Veškeré informace o soutěžích jsou uvedeny na nově upravených klubových stránkách www.pamk.cz .
Závodníci už jsou v Klatovech a touto dobou již pilně hltají kilometry seznamovacích jízd. Zjišťují díky tomu, že letošní tratě jsou oproti loňskému ročníku dosti proměněné, a kdo minulý ročník vynechal, většinu cest ani nepozná. Ročník 2022 bude navíc ve znamení loučení se (po víc jak padesáti letech) s legendární klasickou podobou Klatovského okruhu. Už totiž započala výstavba obchvatu města, která výrazně změní tamní komunikace včetně oblíbené „špice“, i proto se organizátoři rozhodli letos využít trať okruhu na maximum. Pojede se letos postupně v obou směrech, v pátek proti směru hodinových ručiček. Páteční okruhová zkouška bude opepřena i skladbou startovního pole – nejprve se na něm představí všichni účastníci jubilejní 30. Historic Vltava Rallye při své úvodní rychlostní zkoušce, poté si trať vyzkouší i vozy 56. Rallye Šumava Klatovy, které budou ale netradičně startovat v opačném pořadí – tedy od nejvyššího startovního čísla. Napomůže to gradaci diváckého zážitku, vždyť krátce po průjezdech Pecha, Mareše či Kopeckého se na trať vydá opět evropská špička historických vozů – „Vltava“ tu absolvuje svou čtvrtou rychlostní zkoušku. Schéma soutěží je tedy obdobné tomu loňskému, pro historické vozy budou určeny tratě v pátek a též v sobotu, kdy na ně budou odpoledne fanoušci čekat v cíli. Soudobé vozy po pátečním prologu zaplní také sobotní rychlostní zkoušky, pojedou však ještě i v neděli, kdy budou tratě vyhrazeny de facto už pouze pro ně (doplní je pouze účastnící Rallye Šumava Legend).
Pro diváky budou v průběhu víkendu připraveny dvě desítky diváckých míst na rychlostních zkouškách, ty páteční budou pro posádky historických vozů velmi těžké zejména při jejich druhých, nočních průjezdech. Kromě okruhu budou první den fanoušci vítáni na dvou tradičních místech v úvodních partiích známé Strážovské rychlostní zkoušky (která se však netradičně jede ve směru od Vítně do Hodousic), dále pak u levého odbočení na Hadravě v rámci nové „lesní“ Orlovické rychlostní zkoušky. Sobotu opět zahájí Klatovský okruh, na něm se tentokrát předvedou závodníci se všemi vozy, pojede se v klasickém směru od Čínova ke špici. Pro jezdce to bude jediná rychlostní zkouška, s ohledem na její okruhový charakter je však diváci opět uvidí třikrát. Zbytek sobotního programu už proběhne opakovaně, všechny vozy se tak představí ve dvou sekcích, při letošním celkovém množství víc jak 160 přihlášených posádek bude na každém místě k vidění kolem tří set průjezdů soutěžích vozů. A oněch míst zajímavých pro diváky bude ten den skutečně nespočet. První klasickou zkouškou sobotního programu bude kultovní Mlázovská RZ, kam se v minulém roce soutěžní auta vrátila po mnohaleté pauze. Bohužel oblíbený pravý „vracák“ v Mlázovech nebude pro diváky fyzicky přístupný, přesto jej budou moci sledovat – společnost FILMpro totiž právě odtud bude vysílat po celý den bezplatné moderované livestreamové přenosy na stránce https://www.youtube.com/channel/UCZ_XkvlhAl2GdNNDgy7QLdg .
Mlázovská zkouška nabídne i dvě divácká místa, kde bude možné soutěžní auta sledovat naživo, se dalšími dvěma takovými místy se setkají fanoušci na velmi členité rychlostní zkoušce Keply, která je oproti loňské úspěšné premiéře otočena a prodloužena. Nejdelší zkouškou etapy bude nově seskládaná Velhartická zkouška, která bude náročná častými změnami rytmu a která bude každou ze sekcí uzavírat. Také na ní jsou označena tři těžká odbočení jako divácká místa.
Neděle už bude vyhrazena pouze pro soudobé vozy a vozy „rally legend“, diváci si ale přijdou jistě na své. Na pořadu dne budou dvě oblíbené rychlostní zkoušky, každá z nich se pojede dvakrát, nejprve se závodníci vydají na RZ Koráb, kterou není potřeba příliš představovat. Snad tedy jen tolik, že tentokrát se lesní zatáčkovitý úsek u Kdyně jede vzhůru, pro fanoušky je v tomto úseku i ve zbytku kultovní rychlostní zkoušky připraveno celkem pět diváckých míst. Poslední erzetou je „Zdebořická“, která si odbyla velmi úspěšnou premiéru loni a svou oblíbeností bude jistě Korábu konkurovat. A to nejen pro dlouhý šotolinový lesní úsek a dvě divácká místa, z nichž ono ve Zdebořicích bude opět i s živým komentářem. Jak vidno, letošní jubilejní 30. Historic Vltava Rallye i 56. Rallye Šumava Klatovy budou soutěžemi velmi atraktivními, a to navíc zatím ani netušíme, co nám ještě všechno přichystá proměnlivé počasí. Podrobné informace o rychlostních zkouškách i o diváckých místech jsou uvedeny v tištěném diváckém průvodci, který je už pro fanoušky také připraven.
Foto: Jan Froněk