Data z aktuálního výzkumu FMCG Gurus pro ProVeg Česko napovídají, co motivuje Čechy a Češky v omezování spotřeby živočišných produktů a prozrazují, co jim ještě na tuzemském trhu chybí. Ačkoliv se nabídka rostlinných alternativ v maloobchodních řetězcích za poslední roky i v tuzemsku rozrostla, stále se nevyrovná pestrostí a dostupností zahraničí.
Dle aktuálního průzkumu počet spotřebitelů a spotřebitelek, kteří nějakým způsobem omezují konzumaci živočišných produktů, od konce roku 2020 vzrostl o 10 %, přičemž 3 % z nich se stravují vegansky, 7 % vegetariánsky, 25 % flexitariánsky a 4 % jí z masa pouze ryby. Občasných konzumentů a konzumentek masa je aktuálně v Česku 25 %.
„Výsledky průzkumu nám potvrzují trendy, které vidíme několik posledních let v Česku. Lidé upravují své stravovací zvyklosti ať už kvůli snaze o zlepšení svého zdraví, obavám o životní prostředí či jiným důvodům,“ říká ředitel ProVeg Česko, Martin Ranninger. „Velká část populace by ráda svou spotřebu živočišných výrobků snížila, naráží však na překážky, které změnu jídelníčku znesnadňují.”
Česká pobočka mezinárodní neziskové organizace ProVeg International spolupracuje mimo jiné s výrobci potravin a maloobchodními řetězci na tom, aby tyto překážky byly co nejmenší. Jak mohou výrobci a prodejci rostlinných alternativ masa upoutat pozornost rostoucí skupiny flexitariánů a flexitariánek? „Komunikovat by měli především výhody obsahu bílkovin, které spotřebitelé a spotřebitelky mohou z rostlinných produktů získat,” uvádí retail manažerka ProVeg Česko, Tereza Trávníčková.
Kategorii rostlinných alternativ aktivně rozvíjejí maloobchodní řetězce i tuzemští výrobci potravin. „Zákazníci v našich prodejnách stále častěji nakupují bezmasé výrobky a stejně tak se rozrůstá sortiment alternativních zdrojů bílkovin rostlinného původu,” prozrazuje manažerka kvality Albert Česká republika Anna Malenová. „V našich prodejnách tak zákazníci mohou najít produkty bez masa jako jsou například vegetariánské párečky, falafely, mleté masové alternativy či burgery. Nejrychleji rostoucí zájem je o alternativy veganských nebo vegetariánských burgerů.”
„Příklon k rostlinné stravě není krátkodobý trend, ale trvalá změna stravování společnosti. Proto jsme se rozhodli do této kategorie vstoupit se značkou Pan Hrášek, která spotřebitelům přináší benefit v podobě hrachového základu,“ uvádí majitel a generální ředitel Emco Martin Jahoda.
Dle průzkumu by 51 % spotřebitelů a spotřebitelek rádo zvýšilo množství bílkovin ve své stravě. Prodejci a výrobci alternativ masa by měli pokračovat ve vzdělávání spotřebitelů a spotřebitelek o výhodách rostlinných bílkovin a jasně komunikovat nutriční údaje na obalech výrobků. „71 % Čechů a Češek si bílkoviny spojuje s celkovým zdravím a dobrou kondicí, 66 % uvedlo, že jim pomáhají zvýšit energii. Pro 50 % jsou důležité pro udržení aktivity i s přibývajícím věkem a 75 % uvedlo, že pomáhají podporovat imunitní systém,” dodává Trávníčková.
Z alternativ masa pak vede kuřecí následované hovězími rostlinnými produkty. 23 % spotřebitelů a spotřebitelek, kteří již konzumují rostlinné alternativy masa, považují za atraktivní tyto alternativy: kuřecí 70 %, hovězí 69 %, rybí 62 %, krůtí 57 %, vepřové 45 %.
„Zákazníci se také zajímají, o jaké zdroje bílkovin se jedná, zda je původem sója, pšenice, cizrna, čočka a další, a proto nabízíme pestrou řadu těchto rostlinných výrobků. Tento sortiment neustále rozšiřujeme,” dodává Anna Malenová.
Stát zaostává v podpoře inovací
Vlády několika unijních zemí již podnikly aktivní kroky směrem k podpoře vývoje nových inovativních rostlinných výrobků. Často tak činí v rámci národních klimatických opatření a s cílem zvýšit konkurenceschopnost firem. Nizozemí, Dánsko a Německo jsou jedny z prvních států v EU, které dotačně podporují produkci rostlinných potravin. V několika národních či regionálních plánech jsou také rostlinné bílkoviny v popředí jakožto udržitelný a vhodný způsob pro budoucí zachování vysokého standardu kvality potravin.
„Rostlinné burgery, párky či řízky však nemusí vyrábět pouze startupy. V zahraničí na rostlinnou vlnu naskočili i výrobci živočišných potravin,” říká Tereza Trávníčková. „Například firma Rügenwalder Mühle, tradičně známá výrobou uzenin, byla jednou z prvních společností v Německu, která vyráběla vegetariánské a později veganské alternativy masa. Prodej jejích veganských a vegetariánských alternativ v roce 2021 poprvé převýšil prodej tradičních produktů z masa.”
Výrobci potravin již však sami zařazují rostlinné alternativy do svých produktových portfolií. V Česku je to například firma Emco, která napodzim představila novou značku Pan Hrášek, jež nabízí rostlinné alternativy masa a mléčných výrobků.
„Podpora státu je zajisté klíčová pro další rozvoj a inovace v českém potravinářském sektoru,” dodává Martin Ranninger. „Pokud by k ní nedošlo, můžeme očekávat, že na trhu budou pouze výrobky ze zahraničí a čeští potravináři nebudou moci dostatečně reagovat na měnící se trh.”