Čísla na stopkách hovoří jasně: Nový Golf R „20 Years“1 je na Severní smyčce Nürburgringu nejrychlejším modelem R všech dob. Benjamin Leuchter překonal za volantem jubilejního vozu se zvýšeným výkonem dosavadní nejlepší čas modelu Golf R2 o 4 sekundy, když tradiční eifelský okruh o délce 20,832 km absolvoval za 7:47,31 minuty. Golf R „20 Years“ poskytuje díky exkluzivní sériové výbavě, optimalizované jízdní dynamice a výkonu 245 kW (333 k) výrazně vyšší úroveň sportovních výkonů a mezi traťovými úseky „Schwedenkreuz“ a „Döttinger Höhe“ nabízí emocemi nabité zážitky jako v motoristickém sportu.
Sportovní verze k 20. jubileu je o 10 kW výkonnější než aktuální sériově vyráběný model Golf R. Golf R „20 Years“ s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a dosahuje elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 270 km/h. Díky výrazně vylepšeným reakcím motoru je zvýšení jeho výkonu pro řidiče citelné i v každodenních situacích, například při předjíždění. Speciální model je na Severní smyčce nejdynamičtějším vozem Volkswagen R všech dob nejen díky síle přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce. Výrazný nárůst úrovně sportovních výkonů vyplývá také z rozsáhlé sériové výbavy s technickými highlighty, mezi něž patří „paket R-Performance“, manažer jízdní dynamiky a „R-Performance Torque Vectoring“. Pro testování souhry všech těchto systémů není lepšího místa než Severní smyčka Nürburgringu. Na tomto závodním okruhu je zcela zřetelná evoluce, kterou v průběhu uplynulých 20 let prošly výkonné modely Golf R s pohonem všech kol.
Úkolu podrobit speciální model testu na legendárním závodním okruhu se zhostil Benjamin Leuchter, závodní jezdec s cestovními vozy a jezdec vývojového oddělení Volkswagen R. Leuchter se podílel například na realizaci paketu R-Performance pro model Golf R „20 Years“. Speciální model se dodává sériově s jízdními režimy „Special“ a „Drift“, které doplňují běžné jízdní mody „Comfort“, „Sport“ a „Race“. Na Severní smyčce si závodní jezdec zvolil pro tento okruh vyvinutý jízdní režim „Special“. Nastavení vozu v tomto modu vyhovuje mimo jiné speciálním požadavkům pravděpodobně nejnáročnějšího závodního okruhu na světě. K tomu patří i relativně měkká a komfortní charakteristika tlumičů, které jsou při nejvyšších výkonech na takové trati vystaveny enormnímu zatížení.
V jednom z 15 možných nastavení elektronicky řízených tlumičů je tak zaručen optimální kontakt s vozovkou na tratích s mnoha nerovnostmi, jako zde na Nürburgringu. Společně s upravenými charakteristikami řízení a pohonu lze na Severní smyčce optimálně projíždět velký počet rychlých a středně rychlých zatáček. V režimu „Individual“ lze v manažeru jízdní dynamiky kromě toho manuálně nastavit veškeré parametry, například pro funkci R-Performance Torque Vectoring nebo zvuk motoru, a přizpůsobit je tak osobním preferencím řidiče.
Měřené kolo na Severní smyčce Nürburgringu o délce 20,832 kilometru bylo odstartováno letmo před tribunou T13. Startem a cílem pro měření byl přitom začátek a konec tribuny. Do výsledného času se tedy nepočítalo 200 metrů mezi oběma okraji tribuny. Důvěra jezdce v jeho vůz je přitom klíčem nejen k nejrychlejším časům, ale také k bezpečnému potěšení z jízdy. Golf R „20 Years“ například v zatáčce „Hatzenbach“ potvrdil, že hravě a stabilně zvládá i rychlé přechody mezi obrubníky a sledy střídajících se zatáček.
Upravená charakteristika řazení 7stupňové převodovky umožňuje měnit převodové stupně s intenzivní zpětnou vazbou. Působivé zážitky z řízení modelu Golf R „20 Years“ jsou díky tomu ještě emocionálnější. Zvýšenou úroveň dynamiky vozu umocňuje optimalizovaný akustický projev výfukové soustavy v oblasti nízkých otáček a výraznější zvuk motoru v interiéru.
Zdokonalení v porovnání s předchozím modelem je u jubilejního vozu společnosti Volkswagen R patrné také z optimalizovaného nastavení motoru. Turbodmychadlo je udržováno v konstantních otáčkách i po uvolnění pedálu plynu. Motor tak při následném zrychlení poskytuje požadovanou hnací sílu ještě dříve. Tento proces je podporován trvale otevřenou škrticí klapkou, jež při ubrání plynu a následné akceleraci umožňuje rychlejší nárůst točivého momentu, což vede k citelné optimalizaci reakcí motoru.
Na vrcholu stoupání v úseku „Schwedenkreuz“ dosáhl Golf R „20 Years“ na Nürburgringu díky svému sportovně orientovanému pohonu rychlosti téměř 240 km/h, v úseku „Döttinger Höhe“ byla naměřena rychlost 265 km/h. Nový nejlepší čas 7:47,31 minuty znamená zlepšení o čtyři sekundy v porovnání s předchozím modelem, což je pro společnost Volkswagen R speciální dárek k 20. výročí tohoto modelu.
Hranice mezi sériově vyráběným a závodním vozem mizí
Golf R „20 Years“ bez problémů překlenuje propast mezi partnerem pro každodenní provoz a čistokrevným sportovním strojem. „S tímto vozem teď jezdím tady na Nürburgringu, ale v příštím okamžiku se s ním mohu vydat do pekařství nebo stavebnin. Tento vůz je tedy opravdu všestranným automobilem, který zvládne v podstatě všechno,“ říká Benjamin Leuchter s neskrývaným uznáním. A právě takový je koncept společnosti Volkswagen R. Značka prémiových sportovních vozů Volkswagen nabízí již od roku 2002 speciální modely s vyšší úrovní výkonu, ušlechtilou výbavou a výrazným designem, čímž vyvolává nadšení v komunitě fanoušků Volkswagenu na celém světě.
Nepřetržitý a razantní vývoj posouvající sportovní výkony na ještě vyšší úroveň je patrný i ze základních technických údajů modelů vyráběných v uplynulých letech. Sportovně orientované modely Golf, od modelu Golf R323 s šestiválcem 3,2 litru o výkonu 177 kW (241 k) přes Golf 6 R3 poháněný přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem vyladěným na 199 kW (270 k) až po Golf R „20 Years“ s výkonem 245 kW (333 k), byly postupně nejen výkonnější, ale také rychlejší. Volkswagen R oslavuje vývoj tohoto úspěšného modelu speciální edicí Golf R „20 Years“, která se bude vyrábět přibližně po dobu jednoho roku. Jubilejní model je tak již jako nový vůz sběratelským kouskem.