Darovat na dobrou věc, nebo nakoupit kupu zlevněného zboží? Světový den štědrosti a dobrých skutků Giving Tuesday se každý rok koná jako protipól nákupního šílenství na Black Friday. Asociace společenské odpovědnosti proto přináší srovnání toho, kolik Češi průměrně darují na dobročinné projekty, a kolik naopak utratí za produkty, které často ani nepotřebují.
Podle odhadů utratí český zákazník během Black Friday přibližně pět až šest tisíc korun. Naproti tomu průměrný roční dar na dobročinné projekty se pohybuje kolem 500 korun. Ukázal to nový výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, která v Česku od roku 2016 zastřešuje mezinárodní den dobrých skutků, ve světě známý jako Giving Tuesday. „Češi mají možnost zamyslet se nad tím, kam posílají své finance, dokazuje to i částka 95 milionů, která se během loňského Giving Tuesday na dobročinné projekty vybrala. Proti ní stojí až sedm miliard utracených na Black Friday,” vysvětlila Lucie Mádlová, zakladatelka Asociace společenské odpovědnosti, a odkázala se na zjištění ČTK.
Z jednoho dne plného slev se v průběhu let stal týden nebo dokonce měsíc věnovaný nákupům a konzumu. Lidé nakupují zboží, které pak ale končí odhozené ve sklepě, vzadu ve skříni nebo dokonce na skládce, a to v mnoha případech s takzvanou falešnou slevou. Každoročně před nimi média varují, falešné slevy jsou pro Black Friday typické.
„Slevy se podle obchodníků vyšplhají až k 80 %, na českém trhu však dosahují skutečné slevy pouhých asi 19 %. Obchodníci cenu zboží nadsadí a slevu vypočítají z této vyšší částky. Naproti tomu Giving Tuesday je místem, kde si každý najde sobě přirozenou formu pomoci u neziskových organizací nebo firem, ty pak využívání finančních příspěvků či materiální pomoci transparentně komunikují,” doplnila Lucie Mádlová.
Češi nejčastěji nakupují oblečení, pak je věnují na charitu
Nákupní košíky plní kromě elektroniky na Černý pátek nejvíce oblečení, ve slevě je podle průzkumu e-shopu Glami plánuje nakupovat 55 % Čechů. Výzkum Ipsos naproti tomu ukázal, že 45 % Čechů darovalo v uplynulém roce na charitu právě oblečení. „Pozitivní zprávou je, že se v uplynulém roce do nějaké dobročinné aktivity zapojilo 86 % Čechů. Je tedy zřejmé, že ani v těžké době není Čechům dobročinnost lhostejná,“ dodala Markéta Kneblíková, manažerka komunikace Ipsos. A toto je jediný ukazatel, kterým Giving Tuesday Black Friday převyšuje, protože ve slevách v tyto dny naproti tomu nakupuje jen přibližně 60 % české veřejnosti.
Pro mnoho lidí je Black Friday možností, jak si koupit nezbytné produkty, na které jim za normálních okolností financí nezbývá. A v současné nelehké situaci tomu tak bude pravděpodobně stále častěji. Ovšem mnoho z nás má možnost raději peníze, ale i čas jinak strávený u výkladních skříní, věnovat na dobrou věc. Kolik Čechů se stane součástí letošního celosvětového dárcovského hnutí a které dobročinné aktivity podpoří se veřejnost dozví už 29. listopadu. Datum konání Giving Tuesday je pohyblivé, slaví se od roku 2012 vždy první úterý po Dni díkuvzdání a první úterý po Black Friday. A od roku 2016 díky Asociaci společenské odpovědnosti také v České republice.