Mezinárodní audiovizuální projekt Fúzie zpěvačky a skladatelky Zuzany Mikulcové pokračuje. Výjimečné multižánrové hudební spojení s Danem Bártou, Barbarou Mochovou, Larou Abou Hamdan, Petrem Lipou, Jakubem Königem a Beatou Hlavenkovou letos doplnil sedmý singl a videoklip s názvem Blind Tomorrow, propojující slovenskou a irskou scénu emotivním duetem Mikulcové a irského hudebníka Graema Marka “Granka” Donaldsona.
Donaldson žije v Trnavě, kde vystupuje se svou kapelou The Native, se Mikulcovou seznámili roku 2014 během natáčení pro Balcony TV Bratislava. Potkávali se pak na koncertech, s Blind Tomorrow uzrál čas na oslovení Donaldsona ke spolupráci.
„Zuzaninu spolupráci s Andrejem a Fúzii sleduji od začátku a musím přiznat, že jsem tajně doufal, že mě jako zahraničního performera působícího především ve slovenském prostoru osloví. Dokonce jsem to zmiňoval i během rozhovoru v rádiu, který ale Zuzana neslyšela.. Musel jsem chvíli počkat, ale když mi napsala, radostí jsem vyskočil až ke stropu,“ říká Donaldson.
„Poslala jsem Grankovi melodii na klavír a čekala, jaký text k ní vymyslí. Vím, jak těžké je vměstnat slova do melodické linky, a byla jsem překvapena, jak dobře mi to hned sedlo. Vystihl nejen náladu, rytmus, ale i pocit z písně. Skladby o rozchodech mám opravdu ráda, upřímně přiznávám. Patří k životu a jsou často nejaktivnějším obdobím tvorby, alespoň pro nás hudebníky,“ dodává Mikulcová.
Pro natáčení videoklipu zvolila Zuzana s týmem jiný přístup. U všech předchozích kolaborací se nahrávka a videoklip natáčely současně v jednom prostoru. Píseň Blind Tomorrow byla nahrána ve studiu Filipa Hittricha v Trnavě, klip vznikl v oblíbeném brněnském klubu Mikulcové Music Lab, kde také několikrát vystoupila.
Zuzana nahrála píseň Blind Tomorrow s osvědčeným týmem Fúzie. Video natočil a sestříhal dvorní režisér projektu Fusion Dominik Janovský. Nahrávku opět produkoval, programoval a mixoval Andrej Hruška, který ve skladbě hraje také na kytaru a syntezátory. Na kontrabas hraje Michal Šelep. Kromě vokálů Zuzany Mikulcové a Graema Marka se ve skladbě objevuje i neobvyklý hudební nástroj – bodhrán.
„V každé písni projektu Fúzie jsme použili specialitu v podobě nástroje a zvuku. Protože Granko pochází z Irska, sám navrhl tradiční nástroj bodhrán. Shodou okolností znal také hráčku, která na něj velmi dobře hraje a je také z Trnavy. Monika Blaško nás i přes počáteční pochybnosti, zda to s tak atypickým nástrojem půjde, rychle přesvědčila o opaku. Na nahrávání přišla perfektně připravená a přinesla spoustu nápadů, které písničce dodaly ten správný nádech,“ vzpomíná Mikulcová.
Projekt Fúzie, vyzdvihující hudbu coby univerzální jazyk, začal před třemi lety, roku 2021 dostal netradiční podobu ekologického alba na dřevěném USB. Mikulcová v něm ztvárnila svou potřebu reagovat hudbou na společenskou situaci týkající se národnostních menšin a rostoucího extremismu a rasismu.
Mikulcová chce se svým projektem Fúzie i nadále bořit pomyslné hranice a prostřednictvím spolupráce umělců vytvářet nejen hudební, ale i lidské a společenské spojení různých kultur a jazyků. Brzy přibyde do Fúzie ještě osmá a zároveň poslední autorsko-pěvecká spolupráce.
Projekt Fúzie podpořil Fond na podporu umění, Nadace města Bratislavy, Hudební fond, SOZA a OSA.