Na pivo nebo na víno? Jakou odpověď zvolí čeští muži, je celkem jasné. Velká většina z nich – 86 procent – dává přednost tomu zajít si s přáteli na oblíbený čepovaný ležák, nebo výčepní desítku. Pivo ale jako první volbu před vínem označila v aktuálním průzkumu Plzeňského Prazdroje překvapivě i nadpoloviční část žen – konkrétně 52 procent. Co za tímto výsledkem stojí? Podle expertů Prazdroje to je zejména výrazně se rozšiřující nabídka piv na trhu – od těch nealkoholických až po pivní speciály. Ženy totiž rády experimentují a zkoušejí stále nové chutě a k tomu jim pivovary nabízejí stále více příležitostí. K zájmu žen o pivo ale pomáhá i to, že české restaurace a hospody jsou útulnější než dříve, nabízejí služby i čepovaná piva ve stále vyšší kvalitě.
Za výrazným zájmem o čepované pivo, a to i u žen, stojí z velké části rostoucí kvalita nabízených služeb v hospodách a restauracích. Sedm z deseti lidí oceňuje, že tuzemské hospody jsou v porovnání s minulostí útulnější. A přes 72 procent dotazovaných pozitivně hodnotí, že se v hospodách zlepšila čistota. Právě útulnost a čistota podniků jsou pro ženy zásadními důvody, podle čeho si vybírají restauraci či hospodu – umístily se na druhém a třetím místě. Nejdůležitější při volbě provozovny je pak pro ženy nabídka kvalitních jídel. U mužů dominuje kvalita čepovaných piv, následují kvalita jídel a útulnost podniku.
Rostoucí atraktivitu podniků potvrzuje i průzkum pivovaru, přes 60 procent dotázaných dnes vnímá hospody jako přátelštější prostředí pro ženy a 65 procent pak uvedlo, že hospody jsou mnohem více otevřené návštěvám celé rodiny.
A rostoucí obliba piva mezi ženami se přelévá i do jejich zvýšeného zájmu o tradičně mužské obory spojené s výrobou piva. „Z vysokých škol dnes přijímáme polovinu mužů a polovinu žen. Zastoupeny jsou i v dříve typických mužských odvětvích, jako jsou logistika, výroba nebo obchod. Dávno už neplatí, že je pivovarnictví výsadou můžu,“ dodává Ivana Pavlíčková, manažerka pro řízení talentů Plzeňského Prazdroje.
Přílohy: grafy k průzkumu (sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v únoru 2023 na vzorku 840 respondentů)