Začátkem května pořádala společnost Pruh Polabí konferenci na téma „Turismus na řekách“. Akce se konala pod záštitou Mgr. Martina Kupky, ministra dopravy ČR. Atraktivní a romantické prostředí lodi Florentina pouze podtrhlo nosné téma konference.
Po krátkém přivítání všech přítomných kapitánem lodi Jaroslavem Novotným následovalo úvodní slovo senátora Mgr. Pavla Kárníka.
Během plavby z Mělníka do Brandýsa nad Labem/Stará Boleslav vystoupil jako jeden z hostů se svým referátem Ing. Jan Skalický, zástupce společnosti České loděnice, a.s. a Vodní cesty, a.s. Děčín – Boletice – Křešice a představil svoji prezentaci na téma „Plavba a lodní stavitelství – tradice, potřeby, výzvy a současný stav 2023.“
Jako prioritu uvedl význam plavebního stupně Děčín v návaznosti na loděnice, přístavy, průmyslové podniky, revitalizaci nábřeží a nutnost vypracování kompletního územního plánu.
Zdůraznil, že je nutné zachovat tradici plavby na území ČR a za podpory státu i krajských a obecních správních orgánů obnovovat a podporovat rozvoj lodní dopravy zejména do budoucnosti.
Neradostnou zprávou je fakt, že v posledních třech desetiletích zaznamenal lodní průmysl prudký úpadek. Z původních 40 loděnic byla většina v 90. letech zrušena a v současné době Česká republika disponuje pouze 5 loděnicemi. Výroba a kompletace nových lodí se téměř zastavila.
Jako zcela zásadní se proto jeví strategická podpora státu a vypracování konkrétního programu pro vytvoření nové flotily. Lodní doprava v sobě skrývá obrovský potenciál, jenž skýtá využití nejen v nákladní plavbě, nýbrž i ve stále oblíbenější rekreační plavbě a lodích hotelového typu.
Multifunkční význam vodních cest je nepopiratelný (zadržení vody v krajině, protipovodňová ochrana, krajinotvorba, či zábava a rekreace).
Řešení v nápravě se nabízí v narovnání struktury vodních státních organizací, dobrým příkladem mohou být i některé vyspělé evropské státy.
„Teď – a nebo nikdy“: Pojďme začít jednat, my všichni, fanoušci, nadšenci, odborníci. Nedopusťtme krach odvětví, které v minulosti spoluvytvářelo hospodářskou prosperitu našeho státu.
Zachraňme českou plavbu.
V rámci celodenního programu zazněly na konferenci ještě tyto příspěvky:
– Ing. Lubomír Fojtů, ředitel ŘVC ČR „Veřejná infrastruktura pro rekreační plavbu na Labi a Vltavě“
– Bc. Jakub Kulhánek, ředitel SČCR „Novinky v propagaci vodní turistiky ve středních Čechách“
– Daniel Mourek koordinátor Labské stezky v ČR, Partnerství, o.p.s.
„Kolo a loď na Labské stezce-ideální kombinace“
– Emil Fedoš, vydavatelství MCU „Knihy edice Visit Bohemia Photo“ vč. titulu Labe – Elbe
– Václav Pošmurný, DMO Posázaví
„Zlatá a Velká řeka – vodní a vodácká turistika na řekách Sázava a Vltava“
– PhDr. Mgr. Dušan Kalášek, předseda Agentury rozvoje a podpory kritické infrastruktury, z.s. „Strategicky důležitá role lodní dopravy v kritické infrastruktuře ČR“
– Mgr. Klára Němcová, ředitelka Státní plavební správy „Bezpečnost plavebního provozu v ČR“
– ppor. Bc. Milan Matyásko, vedoucí policejního oddělení Nymburk
„Prezentace činnosti poříčního oddělení LABE“
– Tomáš Kolařík, Vodní cesty „Potenciál rozvoje cestovního ruchu na Labské vodní cestě“
– Mgr. Jiří Hofman, Ph.D., Terezín – město změny, z.s.p.o.
„Česká Kalifornie – z hladiny Labe k vrcholům Českého středohoří“
– Petr Pulpán, Jezdecká škola Equus Kinsky www.kone-hradistko.cz
Aktuality, inspirace a informace: www.puhpolabi.cz