Na prodejnách a ve skladech maloobchodního prodejce elektroniky DATART vrcholí přípravy na Vánoce, nejvytíženější období roku. Prodejce navyšuje skladové zásoby, posiluje kapacitu distribuce a nabírá brigádníky. Největší zájem očekává tradičně o mobilní telefony, herní konzole či produkty péče o tělo a zdraví. Trendem letošních Vánoc je návrat zákazníků do prodejen, kde si aktuálně své zboží vyzvedne hned 70 % z nich. Osobní vyzvednutí do 30 minut od objednání bude na prodejnách DATART k dispozici až do štědrodenního poledne.
Předvánoční období je v oblasti maloobchodu nejvypjatější dobou v roce. Často je to právě závěr roku, který rozhoduje, zda lze celý rok považovat za úspěšný či nikoliv. V letošním roce je podle maloobchodního prodejce DATART situace stejná. V rámci příprav na předvánoční nákupní šílenství proto DATART navýšil celkové skladové zásoby a výrazně rozšířil zásoby produktů na jednotlivých prodejnách určených pro osobní odběr. Zároveň posílil kapacitu distribuce, která je tak připravena zvládat zvýšený nápor a objednávky odbavovat ještě v den objednání. K pokrytí vrcholu prodejní sezóny rozšířil své řady o asi 18% brigádníků.
„Období Vánoc je pro nás z hlediska prodejů jedním z nejdůležitějších. Tomu také odpovídají naše aktivity. Jedny Vánoce skončí a my už se začínáme připravovat na ty další. Již v lednu hodnotíme nedostatky a revidujeme to, co můžeme zlepšit. Vyhodnocujeme vše od logistických procesů přes efektivitu dodavatelského řetězce až po samotné prodeje tak, abychom byli na další rok připravení ještě lépe,“ vysvětluje František Mikoška, marketingový a obchodní ředitel DATART a pokračuje: „Aktuálně se blížíme do finále. Celá firma je od začátku listopadu ve speciálním vánočním režimu, nabíráme brigádníky, navyšujeme skladové zásoby a výrazně posilujeme jak kapacitu logistiky, tak i personál přímo na prodejnách či v rámci klientského centra. Chceme, aby se našim zákazníkům dostalo těch nejlepších služeb a na vánoční dárky nemuseli čekat.“
Zákazníky lákají slevy
Letos má DATART na co navazovat. V loňském předvánočním a vánočním období se celkový objem prodejů u maloobchodního prodejce přehoupl přes 3 miliardy korun a překonal tak čísla z předchozího roku. V prosinci 2022 navíc DATART zaznamenal i rekordní denní tržby, které dosáhly hodnoty 162 milionů korun. Den před Vánoci, tedy 23. prosince 2022, zároveň zaznamenal historicky nejvyšší utrženou částku za příslušenství. V předvánoční horečce zákazníci nakoupili 15 tisíc kusů baterií a 7,5 tisíce kusů sluchátek. Vánoční nákupy však podle Františka Mikošky obvykle začínají mnohem dříve:
„Češi jsou známí tím, že vyhledávají slevy, kde jen to jde a pokles kupní síly v posledním roce to jenom umocnil. První vlna vánočních nákupů tak letos začala už v září, kdy se u nás konala speciální akce dny Marianne. Poté přišlo mírné zklidnění, které však nemělo dlouhého trvání. Předvánoční prodeje se totiž plně rozvíjí během listopadu v rámci oblíbené akce Black Friday, která aktuálně probíhá. V prosinci pak nastává vrchol celé sezóny. Nákupy eskalují poslední týden před Vánoci, kdy do obchodů zavítají i ti, kteří nákupy dárků odkládali na poslední chvíli.“
Mobilní telefony, zubní kartáčky, ale i nářadí
Z hlediska preferencí nákupu zůstávají v oblasti elektroniky trendy dlouhodobě konzistentní a změnu DATART neočekává ani letos. Největší zájem je tradičně o mobilní telefony, notebooky a herní konzole, ale také o příslušenství, jako jsou sluchátka či nositelná elektronika. V loňském roce DATART v předvánočním období zaznamenal výrazný nárůst prodejů notebooků (o 35 %) a mobilních telefonů (o 23 %). Velký zájem bývá také o produkty péče o tělo a vlasy, jako jsou ultrazvukové špachtle či přístroje k péči o zuby.
„Kromě tradičně populárních kategorií zboží zaznamenáváme nárůsty prodejů související se snahou ušetřit. Příkladem může být nárůst prodejů nářadí. Namísto toho, aby si lidé na některé jednodušší práce zvali profesionály, za jejichž práci by si museli připlatit, tak si je raději udělají svépomocí. I to se může promítnout do vánočních prodejů,“ upozorňuje Lenka Mastešová, ředitelka marketingové komunikace DATART.
Obliba osobních odběrů zboží roste, zvlášť před Vánoci
Zejména v předvánočním období tradičně roste poptávka po osobním odběru na pobočkách. V letošním roce je zájem o tuto službu ještě posílený obecným trendem návratu zákazníků zpět do prodejen po odeznění koronavirové pandemie. Aktuálně možnost vyzvednutí objednaného zboží na jedné z prodejen v síti DATARTu využívá kolem 70 % zákazníků.
Z průzkumu mezi zákazníky DATARTu vyplývá, že hlavním důvodem popularity osobního odběru zboží je snadná dostupnost prodejen. Příplatek za dopravu tímto způsobem rádo ušetří téměř 60 % dotazovaných. Důležité však také je, že si zákazníci mohou zboží na prodejnách vyzvednout s minimální prodlevou a mohou si sami určit čas a místo vyzvednutí. Nejčastěji volí osobní vyzvednutí u zboží menších rozměrů a u dražší elektroniky.
„Osobní vyzvednutí zboží na prodejně nabízí zákazníkům obrovskou flexibilitu. Velmi populární je naše služba RYCHLART, v rámci které nabízíme možnost osobního vyzvednutí produktů na prodejně do třiceti minut od objednání. K dispozici zákazníkům bude i 24. prosince, kdy si budou moci zboží objednané před 11:30 vyzvednout až do poledne,“ říká Lenka Mastešová a dodává, že kromě úspory času zákazníci využívají tuto službu i k tomu, aby se o nákupu poradili s vyškoleným elektrospecialistou.
Expedici zásilek urychluje automatizace
V týdnech před Vánoci výrazně stoupá tlak na logistickou síť prodejců. Udržet plynulý chod zásilek k zákazníkovi DATARTu pomáhají automatizované logistické procesy v čele s automatizovaným balicím strojem OPERA. Díky němu se podařilo zrychlit proces balení zásilek hned dvacetkrát. Za jednu hodinu je tak schopný vyexpedovat až 900 zásilek.
„Automatizace nám pomáhá držet krok s rostoucím počtem objednávek v tomto období. Automatizovaný balící stroj výrazně zrychlil balení zboží a zvládne několik postupných kroků za sebou. Automaticky detekuje rozměry zboží, následně na míru ořízne karton, zboží na karton najede a stroj kartonem zboží obalí, zalepí jej a označí přepravním štítkem. Celý proces je tak mnohem rychlejší, přesnější a navíc šetrnější k životnímu prostředí, protože výrazně šetří množství použitých obalových materiálů,“ vyjmenovává výhody automatizace Pavel Mikoška, ředitel služeb zákazníkovi. Tímto způsobem DATART zabalí 90 % veškerých zásilek.