Společnost Decathlon, globální výrobce sportovního a volnočasového oblečení a vybavení, představuje svou vizi a byznysové cíle v ČR do roku 2026. Mezi pilíři této strategie budou projekty z oblasti cirkulární ekonomiky, digitalizace. Za rok 2023 vykázal výrobce na českém trhu obrat 8 miliard korun. Ambiciózně chce vstoupit také do roku 2024, ve kterém plánuje růst až o 720 milionů korun.
Francouzská společnost Decathlon plánuje do konce roku 2023 dosáhnout na českém trhu až 8 miliard obratu, z čehož 18,5 % budou tvořit online prodeje. Za sebou má letos jedno otevření nové kamenné prodejny. Jenom Praha, Brno a Ostrava vykázaly 4,3 miliard korun z celkového obratu.
„V následujícím roce plánujeme investovat až 477 milionů korun, a to do otevření kamenné prodejny, modernizace a dalších nových konceptů. Náš cíl je zrychlení digitálního prodej a dosáhnout tak až 20% podílu na obratu v dalších letech. Celkově chceme růst až o 720 milionů korun v roce 2024,“ uvádí Anna Szymanek, CEO Decathlon ČR.
Výrobce sportovního oblečení se v příštím roce plánuje zaměřit také na cirkulární ekonomiku, která letos tvořila až 1,9% podíl na celkovém obratu společnosti. Svou dlouhodobou strategii k podpoře cirkulární ekonomiky opírá o čtyři nové udržitelné projekty Second life, Bez obalu, BuyBack a Rent.
Vstříc udržitelné budoucnosti a cirkulární ekonomice
Společnost v České republice jako první spustila projekt Second life, který dává druhou šanci vráceným a opraveným výrobkům. Za rok 2023 se na českém trhu prodalo před 13 000 produktů z této kategorie a ušetřilo 66 tun odpadu. Oproti loňsku se jedná o 814% nárůst. V roce 2026 plánuje Decathlon s tímto projektem dosahovat 1,8 % podílu z celkového obratu.
„V dubnu jsme spustili projekt Bez obalu. Na prodejny tak doručujeme zboží ve znovupoužitelných taškách vyrobených z recyklovaných PET lahví. Dle našich predikcí doručíme do konce roku 2023 touto cestou přes 80 % objednávek na prodejnu a ušetříme 65 tun odpadu,“ říká Tomáš Gall, lídr udržitelného rozvoje společnosti Decathlon ČR.
O udržitelné řešení je u českých spotřebitelů zájem. Vyplývá to z průzkumu, který Decathlon realizoval prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Celkem 91 % Čechů by využilo možnost v blízkosti bydliště odprodat opotřebované sportovní či volnočasové vybavení, které již nevyužívají. Nyní tuto možnost využívají pouze 2 % českých zákazníků. Problémem je, že o možnostech odkupu opotřebovaného sportovního či volnočasového vybavení ve svém okolí ví pouze 23 % Čechů.
„Od července od zákazníků vykupujeme použité produkty zakoupené v Decathlonu výměnou za dárkovou kartu. Jenom za čtyři měsíce od spuštění dosahuje obrat projektu BuyBack přes 800 tisíc korun z výkupu 500 výrobků. 93 % odkupu zatím tvoří kola, z čehož 68 % ta dětská. Naším cílem do roku 2026 je s tímto projektem 100 milionů korun celkovém obratu,” komentuje Tomáš Gall.
Čerstvě spuštěným projektem je Rent, díky kterému si zákazníci mohou pronajmout sportovní a volnočasové vybavení. Jak vyplývá z průzkumu, 73 % Čechů by namísto nákupu sportovního či volnočasového vybavení upřednostnilo pronájem. Dvě třetiny českých zákazníků proto, že vybavení používá pouze příležitostně a pro další pětinu je hlavní motivací ušetřit peníze. 85 % Čechů by před nákupem sportovního či volnočasového vybavení využilo možnost si produkt nejdříve pronajmout a otestovat. Nejčastěji si Češi pronajímají autostan, paddleboard, člun či kajak.
„Jak ukazují výsledky průzkumu, u zimního vybavení, jako jsou lyže a běžky, je rozhodování Čechů vyrovnané. V letošní zimní sezoně tak očekáváme až 1 000 objednávek měsíčně. Ještě letos plánujeme spustit pronájem ve všech prodejnách a nabídnout co nejširší nabídku v zimní sezóně. Pro příští rok chceme doručit produkt zákazníkům až domů a umožnit jim vrátit produkt na jakékoliv prodejně. Do konce roku 2026 plánujeme s tímto projektem zastávat 0,9 % podílu z celkového obratu,” uvádí Tomáš Gall.
Jak Češi přistupují k poškozenému sportovnímu vybavení a oblečení?
Jedním z dalších pilířů cirkulární ekonomiky francouzského prodejce je servis, který je zákazníkům k dispozici na každé prodejně. Právě také zájem o servisní služby je mezi Čechy vysoký. Více než polovina z nich se snaží opravit sportovní a volnočasové vybavení po domácku, dalších 34 % právě v servisu. Naopak, u oblečení volí téměř dvě pětiny Čechů vyhození a opravit ho nechá pouze 10 % dotázaných.
„Mnoho Čechů stále volí variantu vyhodit poškozené či opotřebované oblečení, namísto opravy. Tím dochází ke zbytečnému plýtvání. Proto ve vybraných prodejnách zavádíme opravy textilních produktů. Do roku 2026 plánujeme zdvojnásobit počet opravitelných produktů v našem sortimentu a 1,8 % podíl na celkovém obratu” uvádí Vojtěch Kříž, lídr servisu ve společnosti Decathlon.
Budoucnost v digitalizaci a IT
Speciální a šetrnější postupy zavádí Decathlon také do digitálních a IT procesů. Jedná se o inovace zlepšující zákaznickou spokojenost v prodejnách, mezi které patří vyvolávací systém, samoobslužné pokladny, elektronické balizáže a RFID robot. Například díky elektronickým balizážím ušetří výrobce 250 kilo papíru ročně v každé prodejně.