Posledním koncertem letošního roku se rozhodl spolek Lieder Company Prague vzdát hold romantickým autorům. V případě tří z nich navíc připomeneme jejich letošní jubilea – písně Johannesa Brahmse (1833–1897), Edvarda Hagerupa Griega (1843–1907) a Maxe Regera (1873–1916) budou doplněny dalšími písněmi méně uváděných pozdně romantických autorů Adolfa Busche (1891–1952) a Franka Bridge (1879–1941).
Vystoupí mezzosopranistka Jana Hrochová, sólistka Národního divadla v Brně, barytonista Robin Červinek, loňský absolutní vítěz Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, a pedagogové JAMU violista Jan Řezníček a klavírista Bohumír Stehlík.
Koncert se uskuteční v neděli 10. prosince od 19.30 hodin v prostorách atraktivního smíchovského Clubu
Salsita.
Z enormního Brahmsova písňového odkazu jsme zvolili dva cykly, které se poněkud vymykají. Prvním z nich jsou Dvě písně pro alt, violu a klavír op. 91 z roku 1884. Druhým je starší cyklus Duet pro alt, baryton a klavír op. 28, který jako jediný duetový cyklus určil ženskému a mužskému hlasu (ostatní jsou vždy pro dva ženské hlasy). Tento zkomponoval v roce 1864. Oba cykly jsou dedikovány altistce Amálii Weissové, manželce houslisty Josepha Joachima, s nimiž oběma Brahmse pojilo silné přátelství.
Hudba Maxe Regera bývá na koncertních pódiích všeobecně ke slyšení zřídka. Písňová tvorba, ačkoliv čítá přes 250 písní, je zcela na okraji zájmu. Zvolili jsme jeho písňový cyklu Pět zpěvů op. 98 z roku 1906, ve kterém poznáváme vlivy Regerových vzorů – Brahmse, Schumanna i Strausse, ale rovněž cítíme směřování k osobitému hudebnímu vyjádření.
Tvorba německého houslisty a skladatele Adolfa Busche téměř upadla v zapomnění. Už od dob svých studií na Konzervatoři v Kolíně nad Rýnem se přátelil a umělecky vystupoval s Maxem Regerem, který se tak stal jeho přirozeným skladatelským vzorem. Vybrali jsme jeho působivé Tři písně pro hlas, violu a klavír op. 3a. Zajímavostí může být zhudebnění totožné Heineho básně Aus den Himmelsaugen, kterou nacházíme i v Regerově cyklu.
Osobnost norského skladatele a klavíristy Edvarda Hagerupa Griega není třeba představovat. Ačkoliv je písňová tvorba zcela zásadní částí jeho tvůrčího odkazu, nebývá uváděna příliš často. Na koncertě zaznějí dva rané cykly Šest písní, op. 4 a Melodie srdce op. 5, které zkomponoval v letech 1863–4, krátce poté, co se seznámil se svou budoucí manželkou Ninou Hagerupovou, skvělou zpěvačkou, které je také oba věnoval. Jak sám později přiznával „Byla pro mě jedinou skutečnou interpretkou mých písní.“ V těchto cyklech se uchyluje jednak k básním německých romantiků, ale i k poezii Hanse Christiana Andersena, která zazní v originální dánštině.
Posledním uváděným autorem je českému publiku téměř neznámý britský skladatel a dirigent Frank Bridge. Ten byl zastíněn svým žákem Benjaminem Brittenem, který se do jisté míry zasloužil o to, aby Bridgova tvorba nebyla zcela zapomenuta. Vybrali jsme Tři písně pro zpěv, violu a klavír, které vznikly na básně romantiků Matthewa Arnolda, Heinricha Heinea a Percy Bysche Shelleyho v letech 1906–7, tedy shodně jako Regerův cyklus.
Stejně jako na všech koncertech Lieder Company Prague budou skladby uvedeny v originálních jazycích a provázeny titulky s českými překlady písňových textů. Vstupenky jsou v předprodeji v síti GoOut.net nebo hodinu před koncertem na místě.