Mezi ekologickými trendy vyniká jeden, který si získal oblibu velké části veřejnosti. Akumulátorový pohon se totiž stále více prosazuje napříč segmenty. Například baterie do elektroaut by do roku 2025 měly podle odhadu Goldman Sachs zlevnit o 40 % oproti úrovni z roku 2022.
Důvodem je prudký pokles cen kovů využívaných při jejich produkci a technologický pokrok, který zefektivňuje výrobu a zlepšuje parametry baterií. Zlevnění baterií urychlí další růst elektromobility. Už v horizontu dvou let by návratnost investice do dražšího elektropohonu oproti spalovacímu motoru měla poklesnout na tři roky. V roce 2029 by pak cena elektropohonu měla být téměř stejná jako cena spalovacího motoru.
Bateriový pohon v profi i hobby segmentu
Akumulátorový pohon se stále více prosazuje mezi stroji k úpravě zahrad, k opravám v domácnosti i úklidu. A to jak mezi těmi pro hobby použití, tak mezi profi vybavením. Lidé i firmy si tento pohon vybírají stále častěji, a to z důvodů ekologie, ale také flexibility a tichého, úsporného provozu.
Domy a továrny na baterii
Bez baterií se již dnes neobejdeme ani v moderních budovách, které využívají alternativní zdroje energie. Dnešní domy a kancelářské budovy stále častěji využívají akumulace energie, a to jak tepla, chladu, tak energie elektrické. Tu si pak často budova sama vyrábí. Přestože tato vyrobená energie není schopna ve většině případů zcela pokrýt spotřebu budovy, objevují se zde poměrně dobré důvody pro instalaci zásobníků.
„Dnešní koncept energeticky úsporné budovy počítá s využitím alternativních zdrojů, především solárních a geotermálních, je tedy potřeba přemýšlet i o tom, jak optimálně energii uchovávat. Bateriová úložiště jsou stále častěji součástí kancelářských a průmyslových komplexů, kde energie získaná z alternativních zdrojů slouží nejen k přímé spotřebě, vytápění či klimatizování prostor, ale uchovává se i k vyrovnávání energetických špiček, nabíjení vozového parku a podobně,“ říká Michal Černý z Audiopro.
Baterie v dopravě a zemědělství
Samozřejmě obrovským potenciálem pro akumulátorová řešení má segment dopravy a automobilismu. Ale zde stále masové rozšíření ještě naráží na vysokou cenu pořízení a chybějící potřebnou infrastrukturu. I proto se těší aktuální oblibě hybridní řešení jako je třeba hybridní automobilový pohon. Ten je osvědčeným řešením i například v carsharingu.
„V současné době máme flotilu sdílených aut složenou z vozů Toyota s hybridními pohony. Vyhovuje nám, stejně tak našim zákazníkům, že se jedná o ekologické řešení, které si energii pro jízdu na akumulátor samo vyrábí. Tím výrazně zlevňuje provoz, a v případě vybité baterie funguje vždy jako běžný automobil se spalovacím motorem, který lze kdykoli natankovat na čerpací stanici. To dává hybridnímu pohonu v současné situaci velkou výhodu proti klasickým elektroautomobilům,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti provozující sdílené automobily Anytime.
A bateriový pohon se začíná pomalu prosazovat i v zemědělství. Jedním z průkopníků je společnost Weidemann, která nedávno uvedla na trh plně elektrický kolový nakladač. „V zemědělství se často nelze vyhnout práci v krytých či zcela uzavřených prostorách. A zvláště tam pak elektrický nakladač chrání zdraví řidiče i hospodářských zvířat. Další výhodou je, že jak u soukromých zemědělců a chovatelů, tak u zemědělských podniků také odpadá zajišťování a skladování pohonných hmot, což je další snížení ekologické zátěže,“ říká Josef Sečkař ze společnosti Agromex.
Roboti a internet věcí