Myčky nádobí se staly nepostradatelnými pomocníky v mnoha rodinách. Šetří nejen čas, ale také energii a spotřebu vody. Na jedno ruční mytí stejného objemu nádobí se spotřebuje v průměru 40 litrů vody, zatímco na jeden cyklus v energeticky úsporné myčce je potřeba jen 6 až 15 litrů vody, jak uvádějí výrobci. Je to mimo jiné díky recyklaci vody, která se k mytí použije opakovaně. Podobné je to s automatickými myčkami aut, například Shell takto recykluje ve svých automyčkách až 90 % použité vody. Pravidelné mytí vozu, včetně jeho podvozku, navíc podle odborníků může snížit náklady na údržbu vozu.
Jak vyplývá z dat společnosti Shell v Česku, jen necelá polovina řidičů, která si koupí mycí program, volí i mytí podvozku. Majitelé vozů tak často zapomínají při umývání auta na jeho podvozek. Zanedbání péče o něj přitom může ohrozit jeho technický stav a správné fungování.
Především v zimních měsících se na silnicích vyskytuje velké množství chemických nečistot, které negativně ovlivňují stav karoserie. A to nejen laku, ale také podvozku, který většina řidičů často přehlíží. Argument, že je mírná zima s nadprůměrnými teplotami a deštěm, tudíž auto není potřeba mýt, je mylný. Statistiky Ředitelství silnic a dálnic ČR ukazují, že silnice jsou i v průběhu suché zimy udržovány posypem buď solí nebo chemickou drtí, i když si to řidiči často neuvědomují. Každý kilometr silnice, který podléhá zimní údržbě, je minimálně jednou za zimu posypán.
Podle dlouhodobého sledování Českého hydrometeorologického ústavu se během roku v oblastech do 600 m n. m., kde žije většina populace a je nejhustší doprava, vyskytuje mráz v přibližně 35–55 dnech. Ten může způsobit vznik nepříjemné námrazy, náledí a letos už opakovaně i ledovky. Proto na silnice vyjíždějí sypače, které tvorbě námrazy částečně zabraňují. Vozidlo se tak dostane do kontaktu se solí nebo jinými posypovými materiály, které v kombinaci s vlhkostí nepříznivě ovlivní karoserii. A to nejen lakované části, ale i důležité části podvozku, které, i když nejsou „viditelné“, bývají se všemi nečistotami a posypem v přímém kontaktu.
Které části podvozku jsou nejvíc náchylné?
Chemické postřiky, kamínky, nánosy bláta, ale také sníh, který se dostane do blatníků, kde zmrzne a začne tát, narušují nejen povrch kovů, ale také všech pryžových součástí. „Ohroženy jsou například silentbloky, čepy, těsnění hnacích hřídelů, tlumiče ať již klasické nebo vzduchové, diferenciál, brzdy, ale také výfukový systém. V těchto místech může následně dojít ke ztrátě ochranné a silikonové vrstvy, a snáze k jejich poškození,“ říká Michal Beneš, šéf divize Customer Support BMW Česká republika. Pokud se podvozek pravidelně nemyje, materiály začínají korodovat, pryžové části tvrdnout, takže jsou slabší a méně odolné. Časem se tak může stát, že při zanedbání čištění podvozku nebudou plně funkční.
Proč je péče o podvozek tak důležitá?
Mytí podvozku je důležité pro jeho spolehlivost a bezpečnost, aby sůl a další nepříznivé složky dále nenarušovaly odolnost materiálů. „Pravidelným mytím podvozku mohou být v konečném důsledku náklady na údržbu nižší a případné opravy snazší,“ dodává Michal Beneš. Pokud nemáte dostatek času nebo prostoru vůz umývat ručně, je ideální návštěva myčky. Myčku vybírejte takovou, která zahrnuje mytí podvozku jako součást většiny mycích programů. Tak je tomu například u čerpacích stanic Shell. Na vybraných stanicích je součástí také ruční tlakové předmytí. A protože každé roční období s sebou přináší jiné nečistoty, jsou mycí linky vybaveny vhodnou chemií a čisticími prostředky (např. zimní varianta je zaměřená na odstranění zbytků soli atd.). Kvalitní mytí a péče o vůz je tak zajištěno po celý rok.
Mytí podvozku a karoserie = úspora a zachování hodnoty vašeho vozu.
Jak poznáme problém?
Problém na podvozkových částech zpravidla poznáme mimo jiné podle klepavých nebo bouchavých zvuků. V takovém okamžiku je dobré nic nepodcenit a nechat vůz zkontrolovat. „To, že podvozek nebyl pravidelně udržovaný, poznáme v dílně například při seřizování geometrie kol. Pohyblivé díly se nedají rozhýbat, musí se vyměnit, čímž se cena za opravu navyšuje,“ dodává Michal Beneš. Pravidelná péče zabrání dalším násobně vyšším nákladům.
Mýty spojené s mytím aut
Mýtus 1: „Kartáče poškozují lak“
Moderní myčky, například na čerpacích stanicích Shell, používají pěnové kartáče. V kombinaci se saponáty šetrně čistí a dokonce leští celou karoserii, navíc se i pravidelně vyměňují. Nejsou porézní, proto se na nich nezachytávají nečistoty, které by mohly poškrábat lak. Pokud je navíc vůz předem vyčištěn tlakovou myčkou (ruční nebo automatickou), která zbaví auto hrubších nečistot, je riziko poškození prakticky nulové. Shell proto na svých myčkách postupně přidává i ruční předmytí a zahrnuje je do svých prémiových mycích programů.
Mýtus 2: „Po umytí může voda na vozidle zamrznout“
Nové myčky mají výkonný sušicí program, který projede celou karoserii. Součástí programu je také dvojité sušení zadní části vozu.
Mýtus 3: „Nejlepší jsou vlastní přípravky“
Na většině myček nejsou povoleny. Důvodem je především to, že myčky používají profesionální přípravky, které jsou osvědčené, testované a dostatečně účinné. A co je v dnešní době zvlášť důležité, u čerpacích stanic jako je Shell, jsou také biologicky odbouratelné. Profesionální přípravky používané v myčkách zahrnují odmašťovače, odstraňovače brzdového prachu, vosku a další čisticí prostředky. Zároveň jsou všechny čisticí prostředky určeny pro dané roční období a nečistoty, které se v tu dobu nejvíce vyskytují. V zimě se používají jiné mycí prostředky než na jaře, v létě nebo na podzim. Na jaře se detergenty používají k rozpouštění pylu a mízy, v létě jsou to odstraňovače hmyzu a v zimě jsou prostředky zaměřeny na sůl a vybrané druhy posypu.
Péče je potřeba po celý rok
Pokud si říkáte, že vás se to netýká, protože máte krytý podvozek, opak je pravdou. Velká část funkčních prvků a pohyblivých částí (hnací hřídele, diferenciály, kardany, tlumiče) je nekrytá. To samé platí pro celé výfukové potrubí. „Platí pravidlo, že kam se dostane nečistota, tam se dostane i tlakové čištění, případně voda. Čím méně se do myčky jezdí, tím více je podvozek zanedbaný,“ dodává Robert Maléter, vedoucí prodeje nepalivového sortimentu čerpacích stanic Shell v České republice a na Slovensku.
Péči si zaslouží i motor
Rada Markéty Jakoubkové, manažerky kvality paliv ze společnosti Shell: „Tak, jak se o automobil postaráme zvenčí, tedy omyjeme karoserii a podvozek, zbavíme jej solí a nečistot, měli bychom se postarat i o motor. Ten zejména během zimního období zažívá nápor studených startů a je náchylnější k tvorbě karbonových usazenin, které můžou vznikat v důsledku neúplného spalování motorové nafty nebo benzínu. Z dlouhodobého hlediska můžou snižovat výkon motoru a zvyšovat spotřebu paliva. Proto bychom motoru měli dopřát kvalitní aditivované palivo, které zahájí proces čištění od těchto usazenin. Ideálním řešením je například nová generace paliv Shell V-Power, která 100% čistí klíčové části motoru od usazenin, snižuje spotřebu paliva a plně omlazuje výkon motoru. Pokud řidič během zimy moc nejezdil a stále má v nádrži zimní naftu nebo benzín, doporučuji toto palivo co nejdříve vyjet a natankovat plnou nádrž nového.“
Jak často ideálně navštěvovat myčku? Záleží na počtu najetých kilometrů a jak je auto znečistěné. Kromě solí se na silnicích během roku objevují i další látky, jako zbytky provozních kapalin, asfalt, bláto a prach. Ty také zanášejí části podvozku a mají vliv na celkovou bezpečnost provozu vozidla.