Síť autocenter AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont a Driverama, provozovaná společností AURES Holdings, v loňském jubilejním třicátém roce na trhu dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii a celkově prodala 89 100 vozů. A to i přes přetrvávající problémy ve výrobě nových automobilů, válku na Ukrajině, rostoucí inflaci a nedostatek ojetých aut. Prodejního rekordu skupina dosáhla díky své silné pozici na trhu v kombinaci s jedinečnou technologií zdrojování vozů s přímým nákupem od spotřebitelů a také díky zahájení prodeje pod značkou Driverama v Německu. Skupina vloni překonala hranici 2,8 milionu zákazníků, které celkově obsloužila od roku 1992.
„Jsem ráda, že se nám i navzdory zhoršující se ekonomické situaci a nedostatku ojetých aut na trhu v celé střední Evropě podařilo opět prodat více vozů než před rokem. Celkový výsledek 89 100 prodaných vozů ve čtyřech zemích považuji vzhledem k náročným okolnostem na trhu za velmi dobrý. Dík patří jak našim zaměstnancům, tak zejména zákazníkům, kteří nám i v uplynulých dvanácti měsících zachovali přízeň, stejně jako v posledních 30 letech,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, která mezinárodní síť autocenter AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont a Driverama provozuje.
Nejprodávanější značkou v české síti autocenter AAA AUTO je z 27 % tradičně Škoda, která ale v průběhu posledních let mírně ztrácí na oblibě. Přesto si své prvenství drží s velkým náskokem. „To, že za posledních deset let poměr Škodovek na celkové prodeje klesl z třiceti tří na necelých dvacet sedm procent, patří k přirozenému vývoji trhu. Na druhou stranu významně posílily vozy Volkswagen, kterých prodáváme na dvanáct procent, a také cenově dostupnější asijské značky. Nicméně pro Čechy zůstane Škodovka vždy srdcovkou a v naší síti nejprodávanější značkou,“ doplnila Topolová. Není pak překvapením, že první místa mezi modely obsadily právě Škodovky. První je Octavia (9,2 %), druhá Fabia (6,6 %) a snad vůbec poprvé v celé více než třicetileté historii skupiny AURES Holdings patří Škodovce i třetí místo, a to s luxusním modelem Superb (3,3 %). Velký zájem je dodnes i o model Rapid, který se ale již druhým rokem nevyrábí a byl nahrazen ne až tak úspěšným modelem Scala. Na Slovensku si prvenství mezi modely drží také Škody Octavia a Fabia, v Polsku naopak vede Opel s modely Astra a Insignia.
TOP 10 nejprodávanějších aut v síti AAA AUTO a Mototechna v roce 2022
Česká republika | Slovensko | Polsko | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Opel Astra |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Ford Focus |
3. | Škoda Superb | VW Passat | Opel Insignia |
4. | VW Passat | VW Golf | Škoda Octavia |
5. | VW Golf | Kia Ceed | Dacia Duster |
6. | Ford Focus | Škoda Superb | VW Passat |
7. | Hyundai i30 | Kia Sportage | Renault Megane |
8. | Kia Ceed | Hyundai i30 | Škoda Fabia |
9. | Škoda Karoq | Opel Astra | Kia Sportage |
10. | Hyundai Tucson | Suzuki Vitara | VW Golf |
Zatímco v roce 2021 se vůbec poprvé nejvíce prodávaly kombíky, v roce 2022 se na první místo opět vrátily hatchbacky. „Zatímco v pandemii lidé vyhledávaly prostorné vozy, s příchodem války na Ukrajině a zdražení paliv naopak museli řešit, jak ušetřit. I proto si část zákazníků začala pořizovat druhé i třetí auto do rodiny, a to malé a úsporné na provoz. Často šlo o starší vozy s nižšími pořizovacími náklady, které se při nárůstu cen energií vyplatí i přes růst cen dalších služeb, jako je pojištění nebo třeba nákup na úvěr. V naší síti autocenter se zájem o nákup vozů na splátky zvýšil napříč všemi zeměmi. Nejvíce pak na Slovensku, kde tvoří 41 % prodejů. To je nejvíce za několik let,“ upozornila Topolová. Nejvýznamněji roste zájem hlavně o SUV, která tvoří již 24 % celkové poptávky. Hatchbacky mají podíl 27 %, kombíky 26 %. Podobná situace je i na Slovensku, kde jsou první s velkou převahou hatchbacky (31 %), druhé kombi (25 %) a třetí SUV (23 %). Výrazněji mají našlápnuto SUV v Polsku, kde jsou tyto vozy již druhé s 22 %. První příčku drží neochvějně hatchbacky s 36 % a na třetím jsou se 17 % vozy kombi.
Podíváme-li se na prodeje z pohledu druhu pohonu, 54 % zákazníků AURES Holdings v ČR si pořídilo benzínový vůz. „Ať už tady u nás v Česku, nebo u sousedních Poláků či Slováků, ve všech zemích významně posílila obliba benzínových aut a prodeje těchto aut byly za 30 let naší historie vůbec nejvyšší. V Polsku je podíl dokonce sedmdesát jedna procent, na Slovensku jsou za posledních několik let tyto vozy první s více než polovičním podílem. Zájem o benzínové vozy se zvýšil se zdražováním paliv a doplňuje vyšší poptávku po karoseriích hatchback, u kterých je to stále primární pohon,“ vysvětlila Karolína Topolová. Přestože roste i zájem o alternativní paliva, stále jde o minoritní část z celkových prodejů do 1 %. AURES Holdings se ale na rostoucí zájem v příštích letech připravuje a čistou mobilitu zahrnulo i do své ESG strategie do roku 2030.
Zákazníci každým rokem kupují vybavenější vozy. Příkladem může být převodovka, kdy poslední roky kontinuálně stoupá zájem o tu automatickou, a to ve všech zemích, kde skupina působí. V České republice si vůz s automatem loni pořídilo již více než 27 % zákazníků, na Slovensku jen o jedno procento méně a v Polsku již přes 18 %. Stejně tak roste zájem o auta s náhonem na všechna čtyři kola, což je dáno i vyšším podílem prodaných SUV. V Česku mělo 4×4 přes 17 % prodaných aut, na Slovensku 16 % a v Polsku již 10 %. Z barev Češi a Slováci nejčastěji volí stříbrnošedou nebo bílou, Poláci pak černou a až na druhém místě stříbrnošedou.