Zdrcující obrázky z léta minulého roku, kdy Hřensko a okolní lesy národního parku zasáhl největší požár historie ČR si jistě pamatuje každý z nás. Úsilí hasičů, které až po několika týdnech konečně vyústilo v uhašení požáru podporovala dodávkami nápojů i společnost Coca-Cola. Mimo nápoje pro hasiče v hodnotě více než 600.000 Kč společnost darovala národnímu parku 500.000 Kč na obnovu zničené turistické infrastruktury. Hlavní turistické atrakce parku jsou nyní i díky tomuto příspěvku znovu přístupné.
Národní park České Švýcarsko povstal jako bájný Fénix z popela. Turisté mohou opět obdivovat krásu místní přírody a vše se pomalu ale jistě vrací do původních kolejí. Napomáhá tomu i nový informační systém, který tvoří mapy a nové rozcestníky. Ten má za úkol přesměrovat turisty do míst, která jsou pro ně bezpečná, ale zároveň je neochudí o hlavní taháky místní lokality. K jeho vybudování přispěl i zmíněný finanční dar 500 000 korun od společnosti Coca-Cola.
Z důvodu nebezpečí pádu stromů je nyní uzavřena turisty nejoblíbenější trasa tzv. Gabrielina stezka, která vedla návštěvníky k Pravčické bráně. Nové značení turistům nabízí alternativní cestu, která je pro ně bezpečná a zároveň otevírá nové netušené výhledy na skalní masivy i následky ničivého požáru. Na stezce byl instalován i nový dalekohled. Pro pohodlí návštěvníků je navíc lemována novými lavičkami na pískovcových pilířích.
„Díky finančním prostředkům od společnosti Coca-Cola jsme mohli vytvořit novou navigaci, včetně map i letáků, které novou trasu a upozornění na uzavřené trasy komunikují našim návštěvníkům. Obecně se snažíme doporučovat pohyb návštěvníků tak, aby byl pro ně co možná nejvíce obohacující, bezpečný a zároveň vyhovující povaze našeho parku. Například doporučujeme dopravu svozovými autobusy, které pravidelně jezdí z Děčína. Část prostředků zmíněného daru jsme ještě nevyužili a na nové trase nyní pro návštěvníky chystáme například výstavu o Příběhu lesa,” uvedl Jakub Juda ze správy Národního parku České Švýcarsko.
“Máme obrovskou radost, když vidíme, jak se do této lokality vrací život a jak velký kus práce dokázali pracovníci parku s prostředky od systému Coca-Cola udělat. Na nové trase jsme při návštěvě narazili i na několik našich zákazníků – restaurací. Těší nás, že k nim tak po minulé hrůzostrašné sezóně jistě zavítají i noví návštěvníci a osvěží se třeba i našimi nápoji,” dodává Michal Dyttert, ředitel komunikace a udržitelnosti společnosti Coca-Cola HBC pro ČR a SR.
Vedle obnovené infrastruktury nechává nyní vedení parku vegetaci bez výraznějších zásahů. Krajina se začíná zelenat a poskytuje opravdu unikátní pohledy. Na konci vegetační sezóny pak bude jasné, které stromy v okolí uzavřených stezek se zazelenají a mohou bezpečně zůstat růst a které bude nutné pro bezpečnost návštěvníků třeba odstranit. Většinu obnovy zasažených oblastí bude bez zásahu člověka řídit sama příroda. Na sázení stromů, které je plánováno v okolí zasažených vesnic se chtějí podílet i zaměstnanci Coca-Cola.