Astana, Tallinn, Florencie nebo Verona. Výběr nových destinací, které Letiště Praha přidává mezi nová přímá spojení v letním letovém řádu. Ten vstupuje v platnost poslední březnový den. Provoz celkem do 167 destinací zajistí 68 dopravců. Přibudou také nová spojení do oblíbených dovolenkových destinací jako je Brindisi, Izmir, La Palma a Ponta Delgada.
Letiště Praha v počtu destinací a dopravců dosáhne na téměř 90 procent nabídky z rekordního roku 2019. Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha, přibližuje záměry rozvoje do konce roku. „Prioritou dalšího rozvoje leteckých spojení nadále zůstávají dálkové linky do Asie a Severní Ameriky. Konkrétně jednáme s dopravci o pravidelných spojeních s Hanojí, Pekingem, Dillí, Bangkokem nebo New Yorkem. Všechny tyto destinace mají svůj obchodní potenciál nejen v případě příjezdového cestovního ruchu, ale jsou zajímavé i z pohledu dovolenkového segmentu, přepravy zboží a poptávky obchodní klientely.“
Dochází také k dalšímu zahuštění počtu frekvencí letů na více než třiceti tratích. Letiště Praha nabídne do Londýna až 93 letů týdně, do Antalye 59 spojení, do Paříže si cestující mohou vybrat až z 57 letů, do Amsterdamu dopravci vypraví až 54 letů a do Milána čtyřicet týdenních spojů. Vyšší počet spojení ale bude také na přímých linkách do destinací jako jsou Barcelona, Oslo, Marseille nebo Kodaň.
Více kapacity
K významnému nárůstu počtu letů (10x týdně) a nabízených sedačkových kapacit dojde i u pravidelného spojení společnosti Qatar Airways díky nasazování letadla Boeing 787 Dreamliner na lince do katarského Doha. Během letní sezóny bude v nabídce dopravců více než 12,8 milionů míst, což je o 16 procent více než v předchozí letní sezóně. Dopravce Korean Air bude od dubna opět Prahou a Soulem létat čtyřikrát týdně a nově nasadí na tuto trať moderní letadlo Boeing 787 Dreamliner.
Podle Jiřího Vyskoče, ředitele Rozvoje leteckého obchodu by objemu odbavených cestujících z doby před pandemií mělo letiště dosáhnout ke konci roku 2025 nebo začátkem roku 2026. „Předpokládáme, že za celý rok odbavíme přes 16 milionu cestujících. Nicméně nám kvůli válce na Ukrajině stále chybí přes jeden a půl milionu cestujících a šestnáct destinací konkrétně z Ruské federace, Ukrajiny a Běloruska. Ty aktuálně nejsou provozované. Po jejich odečtení jsme prakticky na 100 procentech roku 2019.“
Noví dopravci
Oproti loňskému létu se představí také několik nových dopravců. Letecká společnost Qanot Sharq Airlines spojí Prahu s Taškentem, dopravce SCAT Airlines pak nabídne přímé lety do Astany, aerolinka FlyOne spustí lety do Kišiněva, společnost Arkia do Tel Avivu a KM Malta na Maltu.
Na webových stránkách Letiště Praha mohou cestující najít detailní a pravidelně aktualizovaný přehled dostupných spojení, včetně informací o tom, jaké letecké společnosti do dané destinace létají. Z tohoto přehledu se mohou zájemci prokliknout přímo na webové stránky leteckých dopravců, kde zjistí nejaktuálnější informace o letovém řádu a zároveň si mohou letenku rovnou zarezervovat. U vybraných míst si mohou cestující také zjistit zajímavosti o dané destinaci.
I během letní sezóny platí doporučení, aby si všichni cestující, kteří mají naplánovaný let, vždy před cestou zjistili všechny aktuálně platné podmínky pro cestování do své destinace. Cestující by zároveň měli být na letišti alespoň 2 hodiny před plánovaným odletem a ihned po odbavení pokračovat na bezpečnostní nebo pasovou kontrolu.
Letištní poplatky
S letním letovým řádem se také mění sazba letištního poplatku za odlétajícího cestujícího. Letištní poplatky na Letišti Václava Havla Praha zůstaly i přes dopady zvýšené inflace v roce 2023 beze změny a na rok 2024 dochází k jejich celkovému navýšení v průměru pouze o cca 5 procent. V případě poplatků hrazených odlétajícími cestujícími se jedná o navýšení o 5,8 procent ze 659 korun na 697 korun. V této částce je již zahrnut i takzvaný PRM (Passengers with Reduced Mobility) poplatek ve výši 15 korun. Důvodem je růst provozních nákladů, zejména vyšších cen energií, růst personálních nákladů v důsledku vysoké inflace. Ve srovnání s poplatky na 20 konkurenčních letištích v Evropě zůstávají letištní poplatky pod průměrem trhu.
Foto: Letiště Praha