Udělat správné rozhodnutí je někdy mimořádně těžké. U celospolečenských témat, která hýbou českou veřejností, to platí dvojnásob. Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky (AOPK ČR) udělila Pivovaru Radegast ocenění za jeho kampaň vysílající jasný postoj k ochraně vlků v české krajině i za další aktivity zaměřující se na ochranu životního prostředí. Do nošovického pivovaru putuje cena v kategorii Počin roku.
Hlavní hrdina televizního spotu na pivo Radegast Ratar stojí v příběhu před nelehkým rozhodnutím. Má na vlka ohrožujícího jeho ovce vystřelit, nebo jej nechat volně běžet pryč? „Samotný Pivovar Radegast leží na úpatí Moravskoslezských Beskyd a je tak pevnou součástí místního regionu a krajiny. Na vše pak dohlíží socha boha Radegasta, a to přímo ze srdce Beskyd na Radhošti. Proto považujeme za přirozené, abychom o tento region pečovali a zachovali jeho jedinečnost. S tím souvisí i ochrana vlků, kteří jsou součástí naší krajiny,“ říká Josef Jalůvka, manažer značky Radegast, a dodává: „Rozhodnout se správně v náročných situacích je však někdy velmi těžké. V našich kampaních poukazujeme na to, že správného chlapa nedělají svaly, ale právě jeho rozhodnutí, a tak je tomu i v našem „vlčím příběhu“.
Pivovar Radegast dlouhodobě podporuje projekty zaměřující se na péči o přírodní bohatství a ochranu životního prostředí v Beskydech a okolí. V těchto oblastech je také sám velmi aktivní. Radegast například výrazně snížil spotřebu vody na výrobu svého piva nebo vytvořil systém rybníčků, které přírodním způsobem čistí dešťovou vodu odcházející z areálu pivovaru. V rámci grantového programu Radegast lidem zase rozdal za posledních pět let přes dva miliony korun na projekty související s péčí o vodu a ochranou vodních zdrojů. Výrazně také podporuje péči o beskydské mokřady a louky.
Cenu AOPK ČR za rok 2021 předal děkan Fakulty životního prostředí ČZU Vladimír Bejček a ředitel AOPK ČR František Pelc. Předání bylo součástí konference Vybrané problémy naší přírody a krajiny, kterou AOPK ČR pořádala spolu s Českou zemědělskou univerzitou, Fakultou životního prostředí.
Cílem ocenění je upozornit na zajímavé počiny, které pomáhají zlepšit stav české přírody a krajiny. „Radegast nás oslovil tím, že hrdina jejich kampaně se v těžké situaci rozhodl správně. To v kontextu tuzemské, mnohdy vyhrocené debaty o návratu vlků do naší krajiny, není úplná samozřejmost. Naopak je to velmi potřebný postoj. Snažíme se vysvětlovat, že tyto přísně chráněné šelmy do naší přírody patří, chovatelé dostávají finance na zabezpečení stád i kompenzace za případné škody. Vlci pomáhají regulovat přemnožená prasata divoká, srnce a jeleny, kteří brání přirozené obnově našich lesů a působí velké škody i zemědělcům. Právě proto nás spot potěšil,“ vysvětluje František Pelc, ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky, která je státní instituce zajišťující odbornou i praktickou péči o naši přírodu.