Již 836 tuzemských hospod a restaurací se pyšní oceněním Hvězda sládků za perfektní péči o čepované pivo. Od roku 2019, kdy Plzeňský Prazdroj cenu uděluje, stoupl počet „hvězdných“ hospod 2,5krát. Mezi stálicemi je téměř 200 restaurací, které drží Hvězdu sládků nepřetržitě od samého počátku. Stále častěji přitom ocenění putuje do regionů mimo velká města a do provozoven, které nejsou typicky pivní. Za výrazným růstem počtu oceněných stojí systematická práce Prazdroje, který podpoře a rozvoji pivní kultury věnuje výraznou pozornost. Pro hospodské pak představuje Hvězda sládků pomyslnou metu, díky které se jim daří dát o sobě vědět a lákat nové hosty.
Počet podniků oceněných Hvězdou sládků se trvale zvyšuje a ani letošní rok není výjimkou: titul získalo 836 podniků, což je od 12 % více než loni. „Těší nás, že mnoho hospod, které hodnotíme, dokáže kvalitu držet dlouhodobě. Hvězdu sládků meziročně obhájilo 78 % restaurací, to ukazuje, že většina podniků z nejvyšší kvality neslevuje. A 180 hospodských drží Hvězdu dokonce od roku 2019. Více než pětina držitelů se pak letos objevila na špici úplně poprvé,“ říká vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Vojtěch Homolka.
Samotnému udělení Hvězdy sládků předchází komplexní hodnocení podniku, které se soustředí na technické parametry, jako je správné skladování piva, správné používání tlačných plynů, pravidelnost a kvalita sanitace pivních cest, čistota výčepní techniky a mytí pivního skla. Hodnotí se také správné čepování během celého dne.
Cílem Prazdroje je, aby kvalitně načepované pivo bylo dlouhodobě dostupné co nejširšímu okruhu návštěvníků hospod a restaurací. Výsledky Hvězdy sládků přitom ukazují, že podniky, kde umí pečovat o pivo, najdou lidé i v menších městech nebo na vesnici. Ještě v roce 2019 bylo téměř 40 % držitelů Hvězdy sládků z Prahy a bezmála 70 % z velkých měst nad 50 tisíc obyvatel. V průběhu uplynulých let se však podstatně zvýšil podíl držitelů ocenění v obcích do 50 tisíc obyvatel. Zatímco v roce 2019 bylo v této kategorii 88 hospod, aktuálně jich je 344. Pozadu přitom nezůstávají ani nejmenší městečka a vesnice. Počet Hvězd sládků v obcích pod 5000 obyvatel se za šest let zvýšil z 21 na 79.
„Až na výjimky byly provozovny ve velkých městech průkopníky Hvězdy sládků. To se ale postupně mění a spotřebitelé už najdou kvalitní pivní zážitek i mimo Prahu nebo krajská města. Naším cílem je, aby si perfektně ošetřené pivo mohli lidé vychutnat kdekoli v České republice,“ dodává Vojtěch Homolka.
Oproti minulým létům přitom již zdaleka neplatí, že nejlepší péče o pivo je výsadou jen tradičních hospod a pivnic. Hvězdu sládků stále častěji získávají provozovny, které se vymykají představě klasického pivního výčepu – například kavárny, bistra, bary, či dokonce farmy. Ukazuje se, že Češi oceňují kvalitně ošetřené pivo i tam, kde není hlavním důvodem jejich návštěvy. „Díky školení Prazdroje jsme se dozvěděli nové věci o pivě a zdokonalili náš styl čepování. I když se zaměřujeme na moderní interpretaci klasické vietnamské, japonské a thajské kuchyně a hosté k nám chodí primárně za delikátním gastronomickým zážitkem, vždy odchází velmi mile překvapeni, že jim u nás pivo chutná více než jinde,“ vysvětluje Michal Tran, výčepní luxusní asijské restaurace Homy Fusion, která letos poprvé získala Hvězdu sládků.
Ocenění představuje nejvyšší metu, které mohou hospodští v péči o pivo dosáhnout. Správně ošetřené pivo ale nabízí i mnoho dalších provozoven napříč Českem, které Prazdroj systematicky podporuje. „Jen loni jsme proškolili personál ve 4000 restauracích. To znamená zhruba 12 000 lidí, kteří tak zlepšili své dovednosti. Sami hospodští si totiž uvědomují, jak je to důležité. V posledních letech vidíme, že si lidé důkladně vybírají, kam na pivo půjdou. Zajímají se o to, jak je načepované a naservírované, nebo jestli výčepní dostatečně umyl sklo,“ popisuje Vojtěch Homolka.
Hvězda sládků a kvalitně ošetřené pivo obecně představují stále výraznější konkurenční výhodu. Zástupci oceněných hospod se přitom shodují, že titul Hvězda sládků má pro jejich podniky reálné přínosy. Hospodští například uvádějí, že ocenění je motivací pro jejich personál, vzbuzuje u návštěvníků zvědavost a celkově zvyšuje prestiž provozovny, což láká nové hosty.