
Finále 19. ročníku prestižní soutěže těch nejlepších výčepních Pilsner Urquell Master Bartender se blíží. Letos proběhne ve dvou dnech 3. dubna v areálu plzeňského pivovaru a 4. dubna v Praze. Soutěž letos přináší historickou novinku – poprvé bude celý druhý finálový den, včetně vyhlášení vítěze, otevřen i pro širokou veřejnost, a to v rámci Makro Czech Gastro Festivalu, který proběhne v pražské O2 universum. Návštěvníci tak na vlastní oči uvidí, kdo se stane nejlepším výčepním roku 2025, a ochutnají dokonale načepovaný plzeňský ležák.
Soutěž Pilsner Urquell Master Bartender již od roku 2006 podporuje rozvoj české pivní kultury a zvyšuje prestiž výčepního řemesla. Jejím hlavním cílem je vzdělávání výčepních, kteří svým hostům zprostředkovávají komplexní zážitek z plzeňského ležáku – od příjmu piva do restaurace a péče o celé pivní hospodářství, péče o pivní sklo, správné čepování až po servírování.
„V pivovaru dbáme na to, aby chuť plzeňského ležáku byla stále stejná. Tak, jak ji mají lidé rádi. Proto je ale důležité, aby se o pivo dobře postarali i výčepní v hospodách. A mám radost, že těch nejlepších každoročně přibývá, což ukazuje i rostoucí zájem o soutěž Master Bartender. Ale ani pro ty nejepší to není snadné. Účastníci musí umět mnohem víc než jen správně čepovat pivo – musí prokázat znalosti o vaření piva, o historii plzeňského ležáku i schopnost rozeznávat chuť různých pivních stylů. Vrcholem soutěže je pak čepování včetně precizní přípravy pivního skla v náročné soutěžní atmosféře,” říká Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje.
Cesta do finále
Soutěž probíhá ve třech kvalifikačních kolech. První fáze zahrnuje online vědomostní test, účastníci prokazují znalosti pivovarnictví, péče o pivo a historie značky Pilsner Urquell. Následuje mystery shopping v hospodách, kde výčepní pracují, při kterém je hodnocena nejen kvalita čepovaného piva, ale i vystupování a profesionalita výčepních. Třetí kolo je věnované prezentačním dovednostem, soutěžící prostřednictví videa představují sebe i své provozovny. Do finále se nakonec probojuje 20 nejlepší z Česka a 10 ze Slovenska. Letos se do soutěže příhlásilo rekordních 706 výčřepních z obou zemí (497 z ČR a 209 ze SR).
“Konkurecne výčepních je každoročně velmi vysoká a účastníci jsou opravdu profíci. Do finále vybíráme ty nejlepší z nejlepších, kteří se letos utkají o titul nejen v našem pivovaru v Plzni, ale díky spolupráci s Makro Czech Gastro Festivalem také v O2 universum před zraky veřejnosti. Poprvé v historii tak budou mít lidé šanci vidět naživo finálové klání i samotné vyhlášení vítězů. Věřím, že přijdou výčepní podpořit,” dodává Vojtěch Homolka, vrchní obchodní sládek Plzeňského Prazdroje.
Finále poprvé před veřejností
První finálový den proběhne v areálu Plzeňského Prazdroje. Soutěžící budou hodnoceni při disciplínách zahrnujících čepování piva i nalévání z lahve. Důraz bude kladen na techniku, vzhled a servírování piva. Porota složená ze sládků a dalších pivovarských odborníků prověří také znalosti účastníků o pivu i jejich prezentační dovednosti.
Druhý den, 4. dubna, se soutěž přesune do Prahy. V rámci první disciplíny proti sobě stanou vždy tři výčepní a budou čepovat pivo na čas. Porotci však nebudou pouze hodnotit rychlost, ale pečlivě ohodnotí i vzhled načepovaných piv. Při druhé disciplíně se prověřují lektorské dovednosti výčepních – budoucí úlohou těchto Masterů Bartenderů není totiž jen čepování piva, ale také vzdělávání dalších výčepních. Součástí tak bude spolupráce s publikem, které budou učit správně čepovat pivo.
Na závěr druhého finálového dne před zraky veřejnost dojde k vyhlášení výsledků. Vítěz získá šek na symbolických 1842 EUR a putovní trofej na jeden rok a bude reprezentovat značku na různých společenských akcích.