Jakub Čermák, umělecký šéf divadla Venuše ve Švehlovce, která pořádá jediný festival queer divadla v ČR, byl hostem Michaela Rozsypala v DVTV. Hovořili spolu nejen o festivalu, který startuje už tuto středu 25.5., ale také o tom, co queer divadlo vůbec je, o díle Edouarda Louise a o monodramatu s hercem Danielem Krejčíkem.
Queer divadlo
„Před patnácti lety bych se asi za tu nálepku ještě styděl, tenkrát by se místo queer řeklo asi gay. Neměl jsem tenhle druh umění rád, přišel mi často zástupný. Ale myslím si, že ta umělecká sféra se vyvinula stejně jako diváci, “ prozradil Čermák hned z kraje rozhovoru. Dneska už nás možná tolik nedojímá, jako v té době, že se k sobě můžou mít na jevišti nebo před filmovou kamerou dva muži. Zajímají nás témata, která se kolem toho točí a jiná perspektiva, kterou to nabízí divákům,“ vysvětlil proměny queer divadelního umění. Na Rozsypalovu otázku, jestli queer divadlo řeší čistě témata homosexuality, odpověděl režisér: „Nejenom, řeší témata která se týkají genderu, identit a také lidské přístupy, které nejsou většinové. Co je na queer divadle cenné, že někdy třeba narušuje ten náš klasický pohled na svět, že ho převrací a dává důraz na témata, která – když budeme mluvit o divadle, české divadlo je takové buržoazní a měšťácké – občas více popichují, dá třeba důraz na sexualitu jako takovou, nebo na tělesnost. Nebo i na nějaká traumata, na která si to klasické divadlo netroufá.“
Moderátora DVTV dále zajímalo, jestli se mimo témata najdou i nějaké formální prvky, kterými se dá queer divadlo rozeznat. „Queer divadlo se od toho klasického liší stoprocentně nejen tématy, ale i formou. Vykrystalizovala se tady určitá queer estetika, ale ten celý proud je hrozně široký, my si můžeme něco definovat na první pohled podle kostýmu nebo makeupu, ale ten fenomén se proměňuje. Co mě osobně je sympatické, že queer umění opuští zavedené formy krásy, toho co čekáme a objevuje krásu a zajímavost ve věcech, které by nikoho nenapadly,“ přiblížil Čermák estetiku queer performance.
Festival queer umění
Ve studiu byla viditelně uvolněná atmosféra, Čermák s Rozsypalem si občas zavtipkovali, ale téma hovoru mělo jasnou strukturu. O festivalu WILD! Jakub Čermák řekl: „Je rozhodně pravda, že z programu mám velkou radost. Podařilo se seskládat program, který výrazně reflektuje určité linky queer umění v současné době. A máme velkou šíři žánrového zastoupení.“
Moderátor také narazil na to, že festival představí tři adaptace děl Édouarda Louise. Co na jeho díle umělce přitahuje? „Je to kombinace několika věcí. Jde o mladého autora a všichni milují mladé génie. To, co promlouvalo ke mně je schopnost, jak ze svého osobního neštěstí, díky tomu, že má silné sociologické zázemí, dokáže extrahovat něco, co vypovídá nejen o jeho individuálním příběhu. My si čteme případ jeho tragického znásilnění, ale dozvídáme se hodně o tom, jak to funguje v případě nějaké oběti sexuálního násilí jako takového. Nebo si čteme příběh o vyrovnávání se s ambivalentní figurou jeho otce, ale zároveň se dozvídáme hodně o tom, jak je strukturovaný machistický svět na venkově. Nachází ale i pro tu postavu otce, která je komplikovaná a zlá, hluboké pochopení a lásku a na konci i svébytnou náklonnost, kterou předtím nemohl jako dítě vycítit,“ přiblížil předlohu představení Kdo zabil mého otce.
Hlavní role v představení se ujal Daniel Krejčík. „Byla to role šitá Danovi na tělo. Oba dva ty knihy milujeme, Dan je nejzajímavější z divadelních talentů. Zaprvé je strašně odvážný a jestli si něčeho cením, je to odvaha. Spousta lidí si najde svou cestu a v té se zajede. Dan ale na žádný nový nápad neřekne ne a zkouší to až do krve. Zároveň má humor a citovost… Já jsem jako režisér jako matka, že mluvím o dětech hezky, jenom když tam nejsou,“ vysekl Krejčíkovi Čermák s úsměvem poklonu.
WILD! 2022, 25.-29.5.2022
25.5. Édouard Louis: Kdo zabil mého otce (Depresivní děti touží po penězích)
26.5. Édouard Louis: Dějiny násilí (Švandovo divadlo)
27.5. Édouard Louis: Skoncovat s Eddym B. (National Theatre of Greece) – česká premiéra, v původním znění s českými titulky
28.5. Čas, kdy umírají vosy (Przemek Wojcieszek) – česká premiéra
29.5. Tomáš Hanzlík, Marek Řihák: Poklad Arkádie (Ensemble Damian) – pražská premiéra
Venuše ve Švehlovce, Slavíkova 22, Praha 3
Švandovo divadlo na Smíchově, Štefánikova 6/57, Praha 5
www.venuse-ve-svehlovce.cz
https://www.facebook.com/VenuseveSvehlovce
Předrodej v síti GoOut
goout.net/cs/wild-festival-2022/szxpidt
Jakub Čermák (41)
Divadelní, filmový režisér, autor, herec, performer a spoluzakladatel uměleckého gangu Depresivní děti touží po penězích. Laureát ceny Česká divadelní DNA 2020 za Mimořádný počin na poli nového divadla. Dostává se mu pozornosti nejen za moderní adaptace klasických textů (např. „Utrpení mladého Werthera“ bylo nominováno na cenu Josefa Balvína 2020), ale i za autorské projekty (text připravované inscenace „Očistec si zaslouží každý“ se probojoval do finále soutěže Dráma 2021). Na festivalu WILD! uvádí jako režisér nejen činohru Kdo zabil mého otce, ale také první českou queer operu Poklad Arkádie.
Daniel Krejčík (27)
Divadelní, filmový a dabingový herec. Výrazná tvář mladé generace i LGBT komunity. Vysloužil si nominace na Cenu Thálie, Cenu divadelní kritiky a Cenu Františka Filipovského. Je aktivní na sociálních sítích, kde otevřeně mluví o své životní cestě a práci. Aktuálně připravuje autorskou knihu.
Se svým partnerem opravuje zchátralý zámek v Osečanech, ve kterém spolu pořádají divadelní nebo benefiční akce na oživení kultury Středočeského kraje.