První premiérou Klicperova divadla v nové sezóně 2023/2024 je autorská dokumentárně dramatická inscenace Láska. Režisérkou a autorkou textu v jedné osobě je režisérka Barbara Herz, která se dlouhodobě zaměřuje právě na žánr dokumentárního divadla.
Text dokumentární hry Láska vznikl na základě rozhovorů, které Barbara Herz vedla s nejrůznějšími lidmi po celé České republice právě na téma láska. Některé z nich mají časosběrnou povahu, celkově se materiály pro finální podobu hry sbíraly v posledních třech letech. Hodiny a hodiny rozhovorů pak spolu se svými spolupracovníky, zejména s dramaturgyní Annou Hoprich, převedla do uceleného textového tvaru
Inscenace se zabývá různými podobami lásky. Specificky se ale zaměřuje na ty podoby lásky, které se vymykají „normálu“, respektive podobě, pod jakými si lásku a partnerské vztahy představuje většina lidí. Tvůrci se zabývají obecně přijímanou představou lásky a modely vztahů, ve kterých žijeme. Inscenace si klade otázky, jestli je láska něco, co by se dalo označit za univerzální prožitek, či jestli je možné v dnešní hektické době plné nejistoty, finančních starostí a extrémního tlaku na výkon vůbec najít čas na to prožívat romantickou lásku. Je možné vybudovat funkční vztah, když nevíš, co budeš zítra jíst?
„Romantická láska je poměrně fascinující kulturní mýtus, který nás provází od pohádek po seriály na Netflixu. Jsme odchováni konstantním happyendem, který nám pak v realitě poněkud chybí. Obzvlášť, když se musíme zabývat péčí o děti a staré rodiče, platit hypotéky a občas do toho přijde nemoc. Pak je celkem nasnadě raději utíkat k romantické limonádě než řešit vlastní vztah, i když bychom měli,“ říká autorka a režisérka Barbara Herz.
Přestože příběhy jednotlivých osob, které ve hře zazní, jsou silné a otevírají citlivá témata, zachovává si inscenace hravost, vtip a nadhled.
„Hrdinové naší inscenace často mluví o smutných věcech. Ale mají nadhled, odstup a jistou ironii. Láska je vlastně taková hudební road movie. Využíváme prvky nové opery i stand-upu. S postavami si projdeme peklem a očistcem jejich partnerských vztahů, ale na konci prostě musí přijít do ráje. A tam na ně i diváky čeká jedno velké, huňaté představení,“ dodává dramaturg Martin Satoranský.
Podstatnou součástí inscenace je hudba a písně, které složila a napsala výrazná osobnost české hudební scény, autorka filmové a scénické hudby a výtvarnice Vladivojna La Chia:
„V prvním stádiu jsem pracovala hlavně s komplexním textem od Barbary. Inspirovala jsem se jím nebo si vyzobala pro mě důležité fragmenty, které jsem poté zhudebnila. Takže v tomto případě se vlastně úplně tak nejedná jen o scénickou hudbu, ale o jakýsi zvláštní druh skladeb, písní a koláží,“ říká autorka hudby Vladivojna La Chia.
K silným příběhům a atraktivní formě se samozřejmě musí pojit i skvělé herecké výkony. Lucie Andělové hraje postavu Hodná holka. Ta se po rozvodu s násilným partnerem, se kterým strávila osmnáct let, rozhodla od všeho odjet do Egypta, kde od ní nebude nikdo nic očekávat. A tam narazila na svou osudovou lásku. Zora Valchařová Poulová se ujala role Nezávislé. Ta po dvaceti letech na ulici, kde se potýkala s drogovou závislostí, potkala lásku v azylovém domě. Michal Lurie ztvárňuje Adepta, mladého intelektuála, který se láskou zabývá po odborné stránce. A kterého k jeho bádání přivedla osoba, která se do něj zamilovala až příliš. William Valerián se pak divákům představí v postavě Hledající krásu – mladé produkční, která úspěšně porazila rakovinu a teď přemýšlí, jak s pozměněnou tělesností nalézt a prožít plnohodnotný vztah. Průvodcem peklem, očistcem a rájem mezilidských vztahů je Vergilius, kterého hraje Filip Richtermoc.
Výtvarnou podobu inscenace, tedy scénu i kostýmy, navrhla Jana Hauskrechtová spolu s Lucií Pangrácovou. Pohybovou spolupráci zajistil Ondřej Jiráček. Videoart je dílem Nikoly Pracné. Dramaturgem inscenace je Martin Satoranský.
České premiéry se uskuteční ve Studiu Beseda v pátek 13. a v sobotu 14. října 2023 od 19 hodin.