Slavná kniha Ivana Olbrachta Nikola Šuhaj loupežník byla napsána před devadesáti lety. Velký romantický příběh, který byl inspirován skutečnými osudy podkarpatského zbojníka a je zručně doplněn o pár milostných, dramatických a magických peripetií, se časem dočkal mnoha divadelních i filmových zpracování. Asi nejznámějším z nich je Balada pro banditu z pera Milana Uhdeho a s písněmi Miloše Štědroně, kterou poprvé uvedlo v polovině sedmdesátých let minulého století Divadlo na provázku. Ovšem ještě před tím, v roce 1974, sourozenci Hana a Petr Ulrychovi vydali své legendární tematické LP album Nikola Šuhaj loupežník, které je knihou přímo inspirováno a sklidilo u posluchačů obrovský ohlas. Nádherné písně z této desky se následně objevily v divadelní dramatizaci Olbrachtova románu, jejímž autorem je Bohumil Nekolný, a později také v muzikálu Stanislava Moši Koločava. A právě tyto písně jsme se rozhodli zakomponovat do nové dramatizace i my. Nová adaptace vzniká přímo pro naše divadlo a do značné míry je šitá na míru našim hercům. Jejími autory jsou dramaturg Jiří Janků a režisér inscenace Petr Svojtka.
Jeden z autorů textu, Jiří Janků, o jeho vzniku řekl: „Olbrachtův román je dílo literárně velmi vrstevnaté a pestré. Zpracovává život skutečného zbojníka Nikoly Šuhaje, ale vedle toho je plný přesahů a odkazů k mytologii, pověstem a bájím. Navíc velmi barvitě popisuje krásy panenské přírody. To vše se samozřejmě na jeviště převádí velmi složitě a nikdy se to nedá udělat beze zbytku. My jsme se v naší dramatizaci snažili oprostit od předchozích divadelních zpracování a vrátit se k příběhu tak, jak ho Ivan Olbracht napsal. Hlavními tématy pro nás zůstávají touha po svobodě, láska, zrada a osud.“
Inscenační tým se rozhodl vsadit na to, že je liberecký soubor disponován nejen činoherně, ale také muzikantsky. Nejmladší herecká generace našeho divadla si před pár měsíci založila hudební skupinu NE-KLIŠÉ a právě její členové tvoří základ kapely, která v inscenaci hraje. Přidají se k nim ovšem i další herci, takže na hudební nástroje nakonec hraje naprostá většina obsazení. Možná, že budou diváci překvapeni, na co vše dokážou naši herci zahrát – Karolína Baranová hraje na speciální flétnu zvanou koncovka, Markéta Tallerová na violoncello, Eliška Jansová na saxofon. Náročnost toho všeho je umocněna i tím, že všichni mají samozřejmě také své herecké úkoly, a k tomu budou tančit i zpívat. Zkrátka nová inscenace je pro celý soubor obrovskou výzvou a my všichni věříme, že ji všichni herci zvládnou se ctí.
Režisér Petr Svojtka má s podobnými hudebními projekty velké zkušenosti, zejména díky jeho působení v Městských divadlech pražských, kde se podobným projektům často věnoval. Zkoušet se začalo již v březnu, kdy jsme zahájili první korepetice pod vedením zkušené sbormistryně Severáčku Silvie Langerové, pro kterou je to činoherní premiéra. V té době také začaly první zkoušky kapely. Nové aranže písní Petra Ulrycha pro naši inscenaci připravil Jiří Janouch, a je třeba říci, že jsou pěvecky poměrně náročné, na činohru až nadstandardní. To, jak se s nimi všichni herci vypořádávají, je dokladem vysokých uměleckých kvalit našeho souboru. V inscenaci je celkem 17 hudebních čísel a o jejich choreografie se postaral Martin Pacek. Autory scény a kostýmů jsou Michal Syrový a Agnieszka Pátá–Oldak. Pokud jde o herecké obsazení, těšit se můžete například na Filipa Jášu, Karolínu Baranovou, Zdeňka Kupku, Václava Helšuse, Martina Polácha, Tomáše Váhalu, Markétu Tallerovou a řadu dalších.
Zkoušení bylo zahájeno 20. dubna a premiéry proběhnou 17. a 19. června v Šaldově divadle.