Divadlo Na zábradlí připravuje poslední premiéru sezony – v režii tandemu Petr Erbes a Boris Jedinák poprvé uvede 5. června 2024 inscenaci Bůh v Las Vegas. Zaměří se v ní na výjezd československých umělců do „města hříchu“, kam se skupina hudebníků, tanečníků, herců i artistů v čele s Karlem Gottem, Jiřím Štaidlem či Antonínem Šůrou vydala v roce 1968 s očekáváním amerického snu.
Petr Erbes a Boris Jedinák patří k výrazným mladým osobnostem české divadelní režie. V Divadle Na zábradlí působí čtvrtým rokem jako dramaturgicko-režisérská dvojice a stojí například za úspěšnou inscenací Discoland, která ve formě divadelního dokumentu zpracovává rozhovory se zaměstnanci a pamětníky dříve legendárního stejnojmenného libeňského klubu spojeného s kontroverzní osobností podnikatele Ivana Jonáka. V nadcházející premiéře s názvem Bůh v Las Vegas se opět zaměří na jeden z fenoménů nedávné české popkulturní historie, a to na půlroční angažmá československých umělců v Las Vegas. Zájezd, který je v dějinách showbusinessu spojen především s osobností mladičkého Karla Gotta, však stejně jako u Discolandu nahlédnou z opačné perspektivy: „Láká nás dávat v inscenacích slovo postavám, které se k němu kvůli všem dobře známým pop-stars nedostaly. Chceme jít hlouběji za tu primární masku, se kterou se člověk setkává na stránkách časopisů. Ani ve Vegas tedy nebudeme věnovat hlavní pozornost Karlu Gottovi, ale jeho kolegům nebo zcela náhodným lidem, kteří se kolem Gotta takřka jen mihli,“ říká Boris Jedinák. „Především se v inscenaci věnujeme osudu herce a komika Antonína Šůry, který byl z celé show krátce po příjezdu vyškrtnut, ve Vegas ale zůstával spolu s kolegy dál, a nakonec se rozhodl pro emigraci. V Šůrově příběhu i u dalších postav hledáme průniky s vlastními tématy. Pro mě osobně se prostředí Las Vegas během zkoušení postupně stalo obrazem naší současné kulturní scény. Mám pocit, že podobné sny, naivitu, deziluze a zklamání, jaké mohli tehdy prožívat umělci ve Vegas, může dnes prožívat každý, kdo se pokouší uchytit v kultuře,“ dodává.
Vedle osobních příběhů nacházejí tvůrci ve svém materiálu i témata vystihující stav české společnosti jako takové – mýtus o „zájezdu, který dobyl Ameriku“ byl jedním z impulsů pro jejich úvahy o české národní mentalitě: „Ne, že bychom chtěli inscenací dokazovat, že Karel Gott nedobyl Ameriku, to si každý může zjistit sám – navíc je to na první pohled celkem zřejmé. Ale mám pocit, že se skrz tenhle příběh obracíme až někam k národnímu obrození – k mýtu o tom, že i když jsme malí, cítíme se jako střed světa, který v sobě v jakési kondenzované podobě celý svět také obsahuje,“ říká Petr Erbes. „V současnosti cítím v zájezdu do Las Vegas extrémně silně přání patřit na západ, být jeho součástí – ale zároveň i to věčné outsiderství a fakt, že optikou západu jsme možná jen poněkud bezpečnější podobou východu. Před pár lety by mi to přišlo jako anekdota, ale vzhledem k válce na Ukrajině, nebo třeba kvůli posunu politiky na Slovensku se tohoto dělení světa děsím,“ podotýká k současně rezonujícím tématům vznikající inscenace.
Z hereckého obsazení se mohou diváci v připravované novince Divadla Na zábradlí těšit na Kateřinu Císařovou, Vojtěcha Vondráčka, Miloslava Königa, Anežku Kubátovou, Magdalénu Sidonovou, Michala Bednáře, Václava Vašáka a Ditu Kaplanovou. Inscenační tým doplňuje vedle Petra Erbese a Borise Jedináka také scénograf a kostýmní výtvarník Dragan Stojčevski, který se na Zábradlí vrací jen krátce od práce na úspěšné inscenaci Jana Mikuláška Veřejní nepřátelé. S Erbesem a Jedinákem zde bude pracovat poprvé. „Na Draganově práci nás vždy nesmírně bavilo, že neustále hledá nová řešení, která ale přirozeně vyplývají ze zpracovávané látky. Nebojí se experimentů, ale zároveň nabízí divákům silný estetický zážitek. Lákalo nás s Draganem hledat, jak fantaskní a zářivý svět Las Vegas může v Divadle Na zábradlí být, a co temného se pod touto slupkou může skrývat,“ komentuje tvůrčí spolupráci Boris Jedinák. O hudební složku se tentokrát postará herec, hudebník, loutkář a umělecký šéf divadelního prostoru Alfred ve dvoře Tomáš Procházka. „S Tomášem spolupracujeme podruhé. Oslovili jsme ho, protože jsme si přáli nahlédnout Gottovy písně znovu, zevnitř a do hloubky. Během příprav jsme s Tomášem došli k tomu, že písně přesadíme stejně jako celý příběh do současnosti. Jako by hudební styl Karla Gotta byl jakousi amébou měnící se podle doby, ve které zrovna zní,“ dodává Petr Erbes.
Premiéry nové inscenace proběhnou ve středu 5. a v pondělí 10. června 2024 v Divadle Na zábradlí. První reprízy pak budou následovat 11. a 20. června a vstupenky rychle mizí – diváci však stále mají i před divadelními prázdninami možnost zajistit si své místo v sále na serveru GoOut.cz či na pokladně divadla.