Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm se blíží do finále, v aule G Liberecké technické univerzity dnes proběhne slavnostní předávání cen v mezinárodních soutěžích jednotlivých filmových i herních kategorií.
V mezinárodních soutěžních sekcích se utkalo 10 celovečerních filmů, 36 krátkých filmů, 35 filmů studentských, 22 videoklipů, 23 abstraktních a nenarativních snímků a 12 VR filmů. V mezinárodním klání soutěžilo také 15 počítačových her.
Cenu v mezinárodní soutěži celovečerních filmů pro dospělé diváky získal film nezávislé lotyšsko-americké autorky Signe Baumane Můj románek s manželstvím, porota jej ocenila slovy „Tento umělecky a technicky příkladný snímek byl vybrán, neboť považujeme za důležité, že změní mnoho lidí a osvobodí mnoho duší.“ Cenu pro nejlepší celovečerní film pro děti porota udělila francouzskému filmu Myška a medvěd na cestách (režie Jean-Christophe Roger a Julien Chheng), na němž porotci ohodnotili to, že je „krásně zpracovaný, vizuálně rozkošný, okouzlující, hluboce dojemný i aktuální. Jeho zpracování není didaktické, ale hovoří o důležitosti boje za svobodu projevu a proti restriktivním totalitním režimům. Obsahuje však také témata osobní zodpovědnosti, důležitosti řešení rodinných problémů a péče o láskyplný vztah. Tento vztah považujeme za obzvláště dojemný a upřímný: trvalé pouto mezi oběma hlavními postavami, které je zároveň rodičovské, zůstává cenné a jedinečné.“
V kategorii krátkých filmů zvítězil snímek portugalského režiséra João Gonzaleze Obchodníci s ledem. Porota své rozhodnutí zdůvodnila takto: „Je to příběh dojemného a důvěrného vztahu mezi otcem a jeho potomkem, kteří se společně musí vypořádat se ztrátou a postavit hrozbě. Příběh je podán jednoduše a něžně, ale působí na naše základní instinkty.“
Mezi studentskými filmy si porotci vybrali film z Tokijské univerzity múzických umění Dům ztracené naděje režiséra Jinkyu Jeona, který vypráví působivý a lehce mrazivý příběh ošetřovatele a klientů pečovatelského domova. Porota příběh i jeho zpracování ocenila slovy: „Tento překrásně animovaný film vnímavě zpracovává těžké téma se soucitem a pochopením pro traumata staré generace.“ Mezi nenarativními a abstraktními animacemi získal cenu snímek Jeskyně útržků čínské režisérky Caibei Cai, oceněné ve stejné kategorii již v roce 2019. A cena za nejlepší videoklip zůstává stejně jako v předchozím roce doma, získalo ji totiž video Lenka Dusilová: Białe konie režiséra Miloslava Friče. V kategorii VR filmů uspěli němečtí režiséři Pedro Harres a Andre Correas s filmem Z hlavního náměstí. V soutěži počítačových her v kategorii nejlepší počítačová hra pro děti zvítězil projekt izraelského studia Happy Juice Games Lost in Play a cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si odnáší hra Pentiment z amerického studia Obsidian Entertainment. V průběhu festivalu o jedné ceně rozhodli svým hlasováním i diváci. A jimi udělovanou diváckou Cenu Libereckého kraje získal maďarský celovečerní film Čtyři duše kojota.
Už na slavnostním zahájení Anifilmu byly předány ceny národní soutěže Český obzor, o jejichž vítězích svým hlasováním rozhodovala Rada animovaného filmu. Cenu České televize za nejlepší české animované dílo získal krátký film Deniska umřela režiséra Philippa Kastnera. Cenu Nadace PPF za nejlepší český krátký film si odnesl režisér Jan Míka za film Husa. Film Deniska umřela si odnesl nejen hlavní cenu, ale stal se i nejlepším českým studentským filmem (s cenou je spojená zvuková postprodukce v hodnotě 6 000 EUR ve studiu BEEP). Cenu za nejlepší český seriál získali Matej Mihályi a Thanh Mai Tranová se seriálem Wunderbaum (epizoda Šutr) a nejlepším českým videoklipem je Oberka: King of Bhangra autorského tandemu Eliška Oz a Lee Oz. V soutěži českých zakázkových děl pak uspěl široký autorský tým Barbora Halířová, Diana Cam Van Nguyen, Magdalena Hejzlarová, Michaela Režová, Ondřej Slavík, Thanh Mai Tranová a Zdeněk Durdil za sérii Design a transformace: Příběhy českého designu 1990-2020. V národní soutěži Český obzor se ve všech kategoriích utkalo celkem 55 filmů. V rámci Anifilmu proběhl také první ročník pitchingu Grantu Českého obzoru za podpory Nadace PPF, jehož cílem je finanční podpora výroby české autorské profesionální krátkometrážní animované tvorby. Z deseti prezentovaných projektů byly porotou vybrány tři z nich a to film 9 milionů barev režisérky Báry Anny Stejskalové, film režiséra Jana Míky Kill Kokeš Kill a snímek Machine Mountain režisérky Terezie Unzeitigové.
Stručně o programu letošního Anifilmu
Letošní Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm proběhl v Liberci ve dnech 2. až 7. května. V mezinárodní a národní soutěži se jako každý rok představila ta nejlepší a nejnovější tvorba, která v současné světové animaci vzniká. Hlavním tématem nesoutěžního programu byla japonská animace a to v jejích nejrůznějších podobách – od bytostně autorské až po populární anime. Díky tomu bylo možné se v Liberci osobně setkat i řadou japonských tvůrců, mezi nimiž nechyběl legendární tvůrce Kódži Jamamura. Ten na festivalu kromě filmů představil i své kresby, a to na výstavě s názvem Čtyři oka mžiky v Oblastní galerii Liberec. Z Japonska dorazili také Mirai Mizue a Sarina Nihei, kteří jsou představitelé nové a oceňované japonské animace a na Anifilmu zasedli v porotách i představili vlastní tvorbu.
Jako porotci festivalu do Liberce na Anifilm zavítali další osobnosti světové animace, mezi nimiž nechyběli John Stevenson, nominovaný na Oscara za film Kung Fu Panda a Kim Keukeleire, hlavní animátorka filmů Wese Andersona či Guillerma del Tora. Do Liberce doprovodili své soutěžní filmy i mnozí režiséři, v Liberci tak bylo možné potkat Jeana Christophera Rogera (Myška a medvěd na cestách), Rasmuse A. Siverstena (Tři zloději a lev) nebo Nikitu Diakura (Salto vzad). Na Anifilmu byla předána ještě jedna cena: Cena za celoživotní přínos animovanému filmu, kterou si od festivalu převzal animátor Alfons Mensdorff-Pouilly, který na festivalu osobně uváděl své filmy a také vedl animační dílnu.
Ale Anifilm není jen o setkáváních s celebritami animovaného světa, ale především o filmech a animované tvorbě v mnoha dalších podobách. Dětskému divákovi byly určeny programy Animo a Škola animace za podpory Nadace PPF. Téměř každý den zakončila tradiční půlnoční dávka filmů děsivých i lechtivých, ke stému výročí založení Českého rozhlasu nechybělo pásmo animovaných filmů s rádiem v hlavních rolích, na libereckém historickém náměstí proběhla přehlídka Bilance, rekapitulující loňskou animovanou celovečerní sezónu. S doprovodem živé hudby se promítaly raritní snímky tuzemských amatérských filmařů od 30. do 90. let minulého století. V sekci Narozen v Liberci festival připomenul osobnost herce Oldřicha Kaisera. Anifilm nezapomněl ani na letošní sté výročí významných českých tvůrců – režiséra Břetislava Pojara a výtvarníka Miroslava Štěpánka. Industry program nabídl řadu prezentací, master classů a přednášek. Game zóna byla věnována prezentaci a hraní soutěžních her. Nechyběly ani výstavy, koncerty, loutkové divadlo, animační stop-motion dodávka ANICIRCUS nebo víkendové dabingové studio České televize.
Festival by pochopitelně nedával žádný smysl bez toho nejdůležitějšího – všechny programy letošního Anifilmu navštívilo přes 35 000 diváků.
Fotografie ze všech oceněných filmů a her i pár fotografií z festivalového Liberce si můžete stáhnout do 13. 5. i na tomto odkazu: https://we.tl/t-0ocIlIUV13 (vložte jej do lišty prohlížeče) …nebo vám je na vyžádání rádi pošleme!
Více o Anifilmu najdete na www.anifilm.cz