Veterinář Martin (Marián Mitaš) po těžkém úrazu přijde o možnost komunikovat se světem. Kolem ale zůstaly všechny důležité ženy jeho života: manželka Erika (Jana Plodková), maminka Dana (Milena Steinmasslová) a koňařka Jana (Magdalena Borová), jejíž kůň zranění způsobil. Právě tyto tři ženy vyprávějí Martinův příběh. Každá má však svou verzi událostí. Když Martin zemře, o případ se začnou zajímat policejní vyšetřovatelé Peřina (Igor Chmela) a Forejt (Jan Révai). V neobvyklém vztahovém krimi režiséra Tomáše Mašína, jehož uhrančivá obrazová složka, stejně jako v předchozích jeho filmech, prozrazuje vášeň tvůrce pro fotografii, provokuje pozornost vnímavého diváka. Řada bezvýznamných detailů vrhá tlumené světlo na samotný zločin a jeho motivy. Postupně se odkrývají skrytá tajemství, staré křivdy, traumata a překvapivé lži. V intimním příběhu vede režisér diváka intenzivní cestou hlavního hrdiny a ženského trojúhelníku v jeho životě.
Jak vznikl námět k filmu, který klade otázky a hledá odpovědi…
Scenáristka Alice Nellis říká: „Já jsem se s afázií seznámila díky neurologovi Filipu Kramářovi, se kterým jsem konzultovala scénář. Hledali jsme poruchu nebo postižení, které je natolik vážné, že člověka odstřihne od normálního života a vlastně jeho kvality. Na scénáři jsem pracovala téměř rok a jde o příběh, který v rámci kriminálního žánru zkoumá kvalitu lidského života a to, jak ji vnímáme. Co považujeme za život, který stojí za to žít,“ shrnuje.
Její scénář podle režiséra Tomáše Mašína kombinuje drama, detektivku a love story. Jak se k němu vlastně dostal scénář? „Nabídla mi jej právě Alice, a já jsem za to byl moc rád, protože si ji velmi vážím. Základní premisa mě pro svou originalitu hned chytla. Lákalo mě, že na malém půdorysu je tolik napětí a emocí. Přesto, že se story často odehrává ve čtyřech scénách viděl jsem vizuálně silné a filmové obrazy. A také se mi líbila jistá multižánrovost, kterou jsem chtěl ještě posílit. Upravil jsem ve spolupráci s Alicí dějové linky a konzultoval s kriminalistou proces vyšetřování. Viděl jsem emocionálně intenzivní film. Do jisté míry komorní, ale s velkým filmovým potenciálem.“
Nejen samotný snímek hledá odpovědi na různé otázky kvality života ale i sám režisér si položil před natáčením jednu zásadní otázku a ta se pro něj stala výzvou:
„Strašně mě fascinovalo, jak lze vlastně odvyprávět příběh člověka, když nedokáže psát ani mluvit! A co mne také zaujalo, bylo že tři hlavní postavy jsou ženy… Navíc tedy ženský prvek převažoval i ve štábu, který jsem si vybral.“
Ženy, které mají tajemství…
Napínavé vztahové drama s detektivní zápletkou ukazuje, jak jediná vteřina může změnit celý život. Filmoví manželé Jana Plodková (Erika) a Marián Mitaš (Martin) ve filmu vytvořili pro režiséra hereckou dvojici se schopností podat intenzivně a jemně své výkony. Ve filmu, který dokonale zachytává lidskou lásku, důvěru, se k nim plnohodnotně přidává Milena Steinmasslová a Magdalena Borová. Velkou roli ve filmu hrají právě ženy. Silný ženský trojúhelník, kde má každá z postav své skryté tajemství, vypráví příběh hlavního hrdiny Martina. Kdo provedl zločin spáchaný z té největší lásky?
Snímek, který není jen moderní lovestory ale i napínavou podívanou s detektivní zápletkou, však nemá ženy jen v hlavních rolích. Ženy totiž zastupovaly i mnohé z filmových profesích. Včetně té typicky mužské a to kamery.
Citlivá kamera buduje skrze proměňující se vnímání hlavního hrdiny intimní portrét nemoci zvané afázie. O vystižení atmosféry a tísnivého pocitu lidí žijících s afázií a jejich okolí se postarala kameramanka Anna Smoroňová. „Přišlo mi zajímavé vybrat si kameramanku, protože může těm hlavním ženským postavám víc rozumět a víc se na ně vlastně napojit … Kamera je bezpochyby klíčová profese u filmu a já doufal, že výběrem Anny dojde i k nějakému intuitivnímu souznění, takhle jsem si představoval, že by to mohlo fungovat.“
Herečka Jana Plodková dodává: „My jsme si s Annou potvrdili, že je to dobře, že je na place žena kameramanka. Protože třeba když jsme točili intimní scénu s Mariánem, tak to najednou bylo pro mě, a myslím že i pro Mariána, komfortnější, a asi i pro režiséra, protože ta intimita tam byla zachována. Navíc Anička má dost specifické oko a když se k tomu dodá ten její cit tak vlastně pro mě na místě vznikalo skutečně něco, co jsem do té doby neměla šanci zažít.“
Ve štábu byly ale i další klíčové profese zastoupeny ženami. Od výkonné producentky Michaely Petržilkové, architektky Mariany Kuchařové, castingové režisérky Majy Hamplové, přes skvělé kostýmy Terezy Kopecké, nebo unikátní maskérskou práci Anděly Bursové. „Gender je v dnešním světě velké téma. Nicméně my dlouhodobě spolupracujeme na našich filmech, v naší produkci DonArt, s těmi nejlepšími. A jak Anna, tak všechny ostatní na place, prostě jednoznačně nejlepší jsou,“ shodují se jak producent snímku Jiří Tuček, tak režisér filmu Tomáš Mašín.
Moderní lovestory s kriminální zápletkou o zločinu spáchaném z té největší lásky v kinech od 7. září 2023