Už jen do 2. února je možné v Museu Kampa vidět výstavu Identita – příběh českého grafického designu. Unikátní výstava svého druhu představující obor, na který mohou být Češi právem hrdí už sto let, reprezentuje české grafické universum v celé jeho šíři ve všech třech patrech Musea Kampa a návštěvníkům nabízí několik stovek exponátů od začátku 20. století po současnost: ikonické plakáty, špičkové upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů a navigačních systémů nebo výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií. Výstava byla zahájena v říjnu minulého roku a těší se velkému zájmu veřejnosti, s 23 tisíci lidmi dosahuje rekordní návštěvnosti české výstavy věnované grafickému designu. Navíc v expozici je otevřena nová „minivýstava“ prezentující deset vítězných knih z odborné ankety Nejkrásnější česká kniha století. Na prvním místě se umístila kniha Josefa Váchala Šumava umírající a romantická z roku 1931.
Výstavu, jejímiž kurátory jsou Filip Blažek a Linda Kudrnovská a komisařem David Korecký, zároveň v Museu Kampa doplňuje bohatý doprovodný program pro veřejnost. Navíc je od 15. ledna v expozici prezentováno deset vítězných knih vzešlých z hlasování odborníků v rámci ankety Nejkrásnější knihy století. „Původní obava, že získáme dlouhý seznam knih, ve kterém se žádná nebude opakovat, se nenaplnil. Naopak se ukázalo, že existují určité záchytné body, jakési kulturní stálice, které rezonují víc než ostatní,“ uvedl Filip Blažek, spoluautor projektu Identita a grafický designér. Vedle Šumavy umírající a romantické se na prvních pěti místech umístily knihy Poslední Mohykán, Alenka v kraji divů a za zrcadlem, Typographia I.–III. a ABECEDA. Organizátory ankety jsou projekt Identita, Památník národního písemnictví a Ministerstvo kultury ČR.
Doprovodný program do konce trvání výstavy nabídne 22. ledna přednášku o malíři, sochaři a typografovi Liboru Fárovi, 28. ledna Master class na téma Identita knihy s grafickým designérem Martinem Pecinou či 30. ledna kurátorskou komentovanou prohlídku výstavy. Zároveň zde 20. a 27. ledna proběhnou projekce snímku Identita: Film o českém grafickém designu s českým Američanem Nicholasem Lowrym, který v roli vášnivého sběratele mapuje český grafický design.
Pro milovníky grafického designu z Čech i zahraničí je určeno knižní dílo Identita – příběh českého grafického designu kolektivu kolem Lindy Kudrnovské, které vznikalo sedm let a výsledkem je unikátní více než pětisetstránková monografie povýšená grafickou úpravou Adély Svobodové a Filipa Blažka i poctivým knihařským zpracováním. Linda Kudrnovská, teoretička designu, editorka a autorka textů, oslovila desítky odborníků a institucí z oboru grafického designu, ale i z řad sociologů nebo kulturních antropologů z Čech i zahraničí, kteří v knize promlouvají prostřednictvím rozhovorů, esejů či článků. Rozsáhlá kniha vydaná Nakladatelstvím Paseka ve spolupráci s Typo a Mowshe je svého druhu prvním literárním počinem, který přináší takto komplexní vhled do světa českého grafického designu a typografie, a na konci roku se dočkala i třísetstránkové anglické verze s názvem Identity – The Story of Czech Graphic Design. Ta ukazuje, jak obor grafického designu Čechy úspěšně a dlouhodobě reprezentuje v zahraničí – důkazem jsou jména jako Alfons Mucha, Ladislav Sutnar či Vojtěch Preissig.
Výstava, jež je společným projektem Musea Kampa, spolku Typo a studia Mowshe, je otevřena denně od 10 do 18 hodin. Více informací a doprovodném programu včetně možnosti rezervace a zakoupení vstupenek na www.museumkampa.cz/udalosti. Obě knihy vydané Nakladatelstvím Paseka ve spolupráci s Typo a Mowshe jsou k zakoupení či objednání na e-shopu Nakladatelství Paseka a projektidentita.cz/shop a u všech dobrých knihkupců. První náklad české verze knihy Identita se s velkým úspěchem vyprodal, nyní je publikace v dotisku a lze si ji předobjednat, nebo zakoupit voucher s doručením. Doporučená cena české i anglické verze je 1999 korun.