Nejznámější český houslista Pavel Šporcl si nepotrpí na pompézní gesta. Oslavu svého nového alba Pocta Janu Kubelíkovi v Obecním domě však pojal ve velkém a na místo dorazil v historickém kabrioletu řízeném indickým sluhou, tak jako za starých časů sám houslista Kubelík a přímo před Obecním domem zahrál Drdlův Souvenir. Podpořit album a oprášit své houslové dovednosti přišli také Leona Machálková, Vojta Dyk, Petr Janda, Jan Maxián, Jan Vondráček, Martin Zbrožek a starosta Prahy 1 Petr Hejma, který převzal nad křtem záštitu. Programem provázel jeden z nejznámějších českých moderátorů, Alexandr Hemala.
Za více než sto let existence Obecního domu jeho sály prošla řada významných jmen nejen uměleckého světa. Jedním z nich je také Jan Evangelista Kubelík, nejslavnější český houslista, který hrál i britské královně Viktorii. Nyní si jeho památku připomíná na stejném místě i současný nejslavnější český houslový virtuos, Pavel Šporcl. „Obecní dům mám rád a také Kubelík zde často hrával. Právě ve Smetanově síni odehrál i svůj poslední velký koncert. Zcela nepochybně v ní odehrál oba houslové koncerty z alba. S tímto géniem loci koncertního sálu se pro mě nahrávání stalo mnohem důležitější a procítěnější událostí.“ Na jeho novém albu pro světoznámou firmu Hänssler uslyšíte první Kubelíkův houslový koncert, který autor sám odehrál ve Smetanově síni Obecního domu v roce 1917. Druhým dílem na albu je houslový koncert skladatele, kterého houslista Kubelík velmi uznával, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Obě houslová díla představí Pavel Šporcl na nadcházejícím turné Pocta mistrům II, se kterým objede celou republiku.
Jedním z kmotrů alba se stal i herec a nadaný hudebník Vojta Dyk. „S Pavlem jsem měl poprvé příležitost vystupovat jako host na jeho turné Pocta mistrů v roce 2013. Tehdy jsme předvedli skladbu Mussete od Johana Sebastiana Bacha. A navíc jsem si díky němu mohl s filharmonií zazpívat árii Rusalky – Měsíčku na nebi hlubokém. To pro mě znamenalo hodně a jsem za tu příležitost rád,“ přiznává Vojta Dyk. Vojtěch, který se na křtu potkal se svým bývalým kolegou z nyní už nevystupující kapely Nightwork, Janem Maxiánem, předvedl spolu s ním improvizovanou dvouruční hru na housle vypůjčené od Pavla Šporcla. Nevídanou interpretací hry na housle tak doplnili hvězdný houslový sbor hrající na počest nové desky Humoresku od Antonína Dvořáka.
Dalším známým hudebníkem, který přišel popřát novému albu hodně štěstí, byl frontman kapely Olympic, Petr Janda. Přestože je známý hudebník duší rocker, k houslím má speciální vztah. „Housle jsou podle mě nejkrásnější nástroj vůbec a Pavel se svým talentem je může dostat zpátky mezi lidi. Spolupracoval jsem s ním mimo jiné na pár písních z mé loňské sólové desky. Já na housle nehrál od sedmdesátých let. Držet je umím a vypadám, že mi to půjde. To jen do momentu, než spustím. Tón dobrý, ale intonace katastrofa,“ říká s úsměvem uznávaný hudebník Petr Janda.
Skladby Jana Kubelíka možná nejsou zrovna novinkou roku, se svým neuvěřitelným talentem a strhujícím charisma se ale Kubelík dostal na úplnou světovou špičku. „Kubelík byl skvělý houslista i skladatel, celý život na sobě nepřestal pracovat. Napsal 6 houslových koncertů a mnoho dalších skladeb a úprav. Hrál tehdejší aristokracii, byl oblíbencem královny Viktorie a jeho koncert v San Francisku sledovalo naživo téměř sto tisíc lidí. To jsou čísla, o kterých se současným hudebníkům může jen zdát,“ směje se Pavel Šporcl.
Kubelík byl známý svou zapálenou hrou, kterou dokázal diváky uhranout. Podobně popisuje zpěvačka a kmotra desky, Leona Machálková, i Pavla Šporcla. „V minulosti jsem byla na nejednom Pavlově koncertě. Působil na mě velmi suverénně, je vždy pánem situace, umí vám dát silný zážitek a je si toho s pokorou vědom. Je to zkrátka velký umělec,“ vyjadřuje se v superlativech známá zpěvačka, které housle rozhodně nejsou cizí. „Naposledy jsem “veřejně” hrála na housle na vánočních koncertech s Orchestrem Karla Vlacha, přiměl mě k tomu dirigent Dalibor Kapras a já jsem souhlasila. Mělo to v publiku veselý ohlas a já jsem nakonec měla také radost. Doma si občas zahraji jen tak, nebo něco opráším před koncertem se svou kapelou,“ dodává.
Svůj talent na této „oslavě houslí“, jak sešlost pojmenoval sám pořadatel a hlavní tvůrce, Pavel Šporcl, předvedli mnozí talentovaní houslisté. S dcerou Violettou Pavel zahrál jednu větu Sonáty pro dvoje housle od Jean Marie Leclair jako pozornost k narozeninám své manželky Báry Kodetové a vystoupili mladí houslisté ze třídy paní učitelky Markéty Vybíralové. Interpretaci samotného Kubelíka pak hosté zaslechli v dokumentu z nahrávání desky se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, který se na křtu promítal.
Byla by nesmírná škoda, kdyby umělec takového formátu a zapálený český vlastenec upadl v zapomnění. „Kubelík byl absolutní superstar tehdejší doby, něco jako dnešní popstars. Jeho vystoupení byla až mystická, on věděl, jak si podmanit a uhranout publikum. Měl svého indického sluhu a stěhoval se do různých zámků. Na jejich údržbu a finanční záležitosti spojené s provozem ale neměl čas, a i proto ke konci života takřka zbankrotoval a zbyly mu pouze housle a byt v dnešní Kubelíkově ulici,“ vypráví houslista Pavel Šporcl.
Na svém turné Pocta mistrům II, které na křtu alba mělo své slavnostní započetí, bude hrát Pavel Šporcl na každém koncertě oba houslové koncerty nahrané na nové desce. „Je to svým způsobem dost netradiční, hrát na jednom vystoupení dva houslové koncerty za sebou, koncepčně to ale dává smysl a je to pro mne výzva. Kubelík Mendelssohna-Bartholdyho hrál rád a mé turné je tedy Pocta (těmto dvěma) mistrům,“ vysvětluje houslový virtuos.
Poslechněte si hudbu, kterou poslouchala i britská královna Viktorie a zjistěte, kdy vystupuje Pavel Šporcl ve vašem městě na https://poctamistrum2.pavelsporcl.cz/
Foto: Archiv Pavla Šporcla