Píše se rok 2000 a zakladatelé největšího českého obchodu s hudebními nástroji Kytary.cz využívají nástup internetového nakupování a postupně se stávají v oboru jedničkou na trhu. O dvaadvacet let později začínají jako jedni z prvních využívat příchod umělé inteligence. Ta podle nich může mít stejný dopad, jako kdysi nástup internetu. „Tu příležitost hodláme využít podobně, jako naši zakladatelé, kteří začali s ecommerce jako jedni z prvních v Čechách“ říká výkonný ředitel Kytary.cz Jiří Würtherle a dodává, že algoritmy již roky pomáhají jejich společnosti například ve výkonnostním marketingu, s překladem a generování některých textů zejména na zahraničních trzích, nebo s odstraňováním pozadí na produktových fotkách. Kytary už ale plánují i další zapojení AI.
„Hodně věcí se nenávratně změní. Teď je chvíle, kdy se rozdávají karty a my nemůžeme dělat, že se nás to netýká. Díky naší flexibilní firemní kultuře můžeme být mezi prvními, kdo umělou inteligenci zapojí do procesu a získá tak náskok,“ říká Jan Pils a se společníkem Vladimírem Myslíkem jednohlasně dodávají, že společnost si uvědomuje také rizika, která může AI přinést. „Proto se snažíme novou technologii uchopit co nejvíce v souladu s našimi hodnotami. Lidé jsou základem firmy a na tom nic měnit nehodláme,“ tvrdí.
„Části textů nám dnes píše AI, to se týká třeba popisků zboží, různých anotací ale i delších materiálů. Surový text většinou nelze použít a je nutná korektura nebo spíš editorský zásah specialisty. S postupným zlepšování jazykových modelů, především Chat GPT, jsou generované texty stále, kvalitnější a méně rozpoznatelné,“ uvádějí majitelé. „Vývoj je neskutečně rychlý. Interně si vyměňujeme zkušenosti, jak psát kvalitní zadání tak, aby AI mohla dodat co možná nejkvalitnější odpověď. Řada z nás si již nedokáže představit efektivní práci bez pomoci AI asistenta,“ doplňují s tím, že v umělé inteligenci vidí také unikátní příležitost, jak zvýšit růst firmy, aniž by byly potřebné obří investice do zdvojnásobení pracovní síly. „V méně lidech můžeme obsloužit více práce, aniž by nás to přetížilo a díky našemu růstu to pak může znamenat i lepší ohodnocení. AI nás vlastně zbavuje rutinních „nudných“ úkolů a uvolňuje nám prostor pro vytváření přidané hodnoty a kreativních nápadů. Velký potenciál vidíme v usnadnění působení na zahraničních trzích, kde jsou překlady velkého množství textu silnou bariérou. V současné době AI nikomu práci ve firmě nebere, naopak pomáhá k profesnímu růstu a například z redaktorů se nám postupně stávají editoři, kteří se díky úspoře času mohu více zaměřit na koncepční činnosti“.
I přes počáteční nadšení, však sledují vývojáři v Kytary.cz popisovaná rizika pro společnost. Včetně toho, že padesát procent inženýrů podílejících se na vývoji AI si myslí, že je desetiprocentní šance, že tato technologie zničí lidstvo, případně omezí bezpečnostní opatření nebo se bude vyvíjet tak rychle, že na ni společnost nezvládne adekvátně reagovat. „Proto jsme si vypracovali soubor rizik, která nás mohou potkat, abychom na ně mohli adekvátně reagovat. Jsme například hodně obezřetní při bezpečnosti dat. U mnoha modulů totiž není jasné, kam putují data, která zadáváme do velkých jazykových modelů a jak je s nimi nakládáno. To může být obzvláště nebezpečné u citlivých firemních údajů. Kromě toho si například ověřujeme tvrzení AI i z dalších zdrojů,“ míní Jiří Budínský, head of IT a říká, že na opačné straně pak stojí riziko promarněné příležitosti „Pokud AI budeme kvůli tomu ignorovat, může nám „ujet vlak“, proto je třeba s rozumem zkoušet AI nástroje používat je, i když mají rizika,“ míní.
A jak by mohli Kytary.cz rozšířit práci s umělou inteligencí v budoucnu? „I o tom se bavíme. Kromě lepšího generování některých textů a překladů lze AI využít pro shrnutí zápisů ze schůzek, při překonávání rozhodovací paralýzy, pro psaní low-code aplikací, pro stručná shrnutí z dlouhých textů, při úpravách existujícího textu pro jiná média či při přípravě reportů z poskytnutých dat. Těch možností je mnoho,“ uzavírá Filip Černý, marketingový ředitel společnosti. Zdroj fotografie: Photoshop AI BETA