Od pátku 10. listopadu do neděle 19. listopadu se veřejnosti znovu otevírá historický palác Hrzánů z Harasova na rohu Celetné a Kamzíkovy ulice. Právě zde vypuknul již 12. ročník přehlídky mladého umění Pokoje, která představí tvorbu studentek a studentů uměleckých oborů z Česka, Slovenska, Maďarska a Polska. Doprovodný program zahrnující přednášky, panelové diskuse a komentované prohlídky, se věnuje uměleckému vzdělávání, umění ve městě i veřejnému prostoru.
Plánovaný konec uhelných dolů, škrty ve školství, umění samotné, nostalgické pocity spojené s domovem a dospíváním, duševní zdraví, lokální politická témata, ale i hravá estetika, humor a nadsázka. Letošní přehlídka Pokoje má oproti minulým ročníkům volné téma, a tak můžeme pozorovat, jaké fenomény se objevují v centru zájmu nejmladší generace studentstva uměleckých oborů. Tematické linky se ve třech patrech historické budovy rozbíhají do všech možných stran.
“Letošní umělecké instalace nás provádějí skrze politické, sociální i psychologické sféry. Přesto je zřejmé, že mladé generaci dominuje vliv jejich nejbližšího prostředí, které je dennodenně obklopuje. Městská krajina nebo domovy, ve kterých vyrůstali a dospívali, se do nich otiskly tak intenzivně, že je pohnuly k uměleckému zpracování a hlubšímu zkoumání,” říká o obsahu letošní přehlídky její umělecká ředitelka Rebeka Pojarová. “Důležitým tématem, kterým se na výstavě autoři také vícekrát zabývají, je samotný obor umění, ať už jde o výuku na uměleckých vysokých školách, nebo prezentaci umění na světových přehlídkách, jako je Documenta nebo Benátské bienále,” doplňuje Pojarová, která kromě Pokojů působí ve Festivalu m3 – Umění v prostoru.
Témata, která hýbou generací
Originálně pojatých místností a dalších zákoutí paláce je letos k vidění přes třicet. Hned ve dvoraně pod schodištěm návštěvníky vítá multimediální instalace “Černé zlato” od studentek a studentů ateliéru Digitální média, FUD UJEP v Ústí nad labem. Instalaci dominuje kus neopracovaného uhlí ze známého dolu Bílina, kvůli jehož rozšiřování zaniklo již několik vesnic. Studenti tematizují jak hodnotu a estetiku surovniny, tak problematiku plánovaného konce těžby v regionu a potřebu komplexního řešení přechodu na jiné zdroje energie a uplatnění horníků. Instalaci doprovází autentický zvuk dolu, jak jej slyší obyvatelé v jeho nejbližším okolí.
Studenti z Polska se ve své instalaci nepřekvapivě věnují náladám ve společnosti a v jejich červenobílém pokoji tematizují masové protesty, které Polskem v posledních letech otřásaly především kvůli zákazu potratů. Ateliér Architektura IV z pražské UMPRUM si vzal na mušku snižování rozpočtu ve školství v sarkastické instalaci “Totální výprodej”, která vyzývá ke koupi uměleckých artefaktů, jelikož “každá koruna se počítá”, v podfinancovaném vysokoškolském systému. Další kolektiv autorek se zaměřil na téma poruch příjmu potravy a svou instalaci doplnil i osvětou. Objevují se tu ale i odlehčená a humorná témata všedních dní, studenti ateliéru Jiřího Kovandy Objekt-Prostor-Akce například zkoumal pojem “brikule” a nechybí ani tolik populární ping pong.
Vystavené projekty vzešly z otevřené výzvy, do níž se každoročně mohou hlásit skupiny a kolektivy z uměleckých ateliérů napříč republikou. K vidění jsou letos práce autorů a autorek ze 13 tuzemských škol a práce studentů a studentek z Academy of Fine Arts ve Varšavě, maďarské Academy of Fine Arts a Akademie umění v Banské Bystrici.
Dialog v doprovodném programu
Site-specific výstavní přehlídka i letos nabízí dramaturgicky rozmanitý doprovodný program reflektující současná společenská témata. Marie Foltýnová, kurátorka a iniciátorka projektu Umění pro město, povede komentovanou procházku po umění a architektuře centra Prahy. Zaměří se mimo jiné na odstrašující příklady a problematiku nakládání s budovami a veřejným prostorem v nejvíce exponované části města. Urbanismu a plánování města, které podporuje komunitní život ve veřejném prostoru, se bude věnovat přednáška Rozálie Kašparové z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy, kde se věnuje mj. revitalizaci Rohanského ostrova.
Velký zájem se očekává u panelové diskuse na téma samotného uměleckého vzdělávání a vztahu studentů a pedagogů. Téma bylo letos hojně medializované po hlasitém odchodu Jiřího Černického z pražské UMPRUM, s odkazem na generační neshody se studentstvem. Jak přistupovat k vedení uměleckých ateliérů, jak komunikovat se studenty a studentkami v současném diskurzu a klimatu společenských změn? O tom budou diskutovat Veronika Vlková z brněnské FAVU, Julius Reichel a Petr Dub z pražské AVU nebo ombudsmanka UMPRUM Tereza Nešetřil Vejřík. Moderace se ujme umělec, kurátor a pedagog Jiří Grüber. Doprovodný program myslí i na děti a nabízí workshop se scénografkou Natálií Rainišovou.
Vstupné na přehlídku je k dostání pouze na místě a platí i na doprovodný program, na který je ovšem nutná registrace. Minulé ročníky přehlídky se uskutečnily od roku 2013 například v prázdných domech v Cihelné ulici na Malé Straně nebo v prostorách Kampusu Hybernská, v roce 2020 následoval ročník poznamenaný pandemií Covidu 19, tzv. Stay home edition, další rok pak Pokoje oživily historické sídlo České strany národně sociální na náměstí Republiky. V paláci Hrzánů z Harasova se přehlídka uskuteční letos podruhé a naposledy, ke konci roku zde započne rekonstrukce. Letišní Pokoje jsou tak jedinečnou příležitostí nahlédnout nejen do uvažování nadcházející umělecké generace, ale i do unikátních prostor paláce v jeho současné podobě.
Otevírací doba a adresa Pokoje 2023
Palác Hrzánů z Harasova, Celetná 12, Praha 1
Vernisáž: 10. 11. 2022 od 18:00
Otevřeno: 11. – 19. 11. 2022 od 10:00 do 21:00
Vstupenky budou k dostání pouze na místě.
Dospělý 170 Kč
Studenti a senioři 110 Kč
Studenti uměleckých škol: 90 Kč
Školní skupina: 50 Kč/os. + pedagogický doprovod zdarma