
Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie v Brně uvádí výstavu Jan Plecháč: Vzhůru! renomovaného českého designéra, Grand designéra roku 2023 cen Czech Grand Design, Jana Plecháče. Výstava, která je otevřena veřejnosti od 21. února 2025 do 25. ledna 2026, nabízí jedinečný pohled na patnáctiletou kariéru tohoto talentovaného tvůrce. Slavnostní zahájení se uskutečnilo 20. února 2025 od 18 hodin, na výstavu navázala debata na téma OPEN DESIGN FACTORY – Přínos designérských firem pro cestovní ruch a naopak s moderátorem Petrem Šimůnkem. Slavnostní vyhlášení vítězů cen Czech Grand Design 2024, včetně absolutního vítěze napříč obory – Grand Designéra/ky 2024 – i nového čestného člena Síně slávy českého designu, proběhne v rámci kreativního galavečera ve Stavovském divadle v Praze v pondělí 3. března 2025 od 20 hod. Přímý přenos z události odvysílá ČT art a iVysílání.
Výstava Jan Plecháč: Vzhůru! v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně představuje již počtvrté nositele nejvyššího ocenění Grand designér cen Czech Grand Design udělovaných každoročně odbornou komisí nejlepším domácím tvůrcům. Titul Grand designér získal vloni Jan Plecháč za vázy Abbys, Harmonic a kolekci Duše lesa, návrhy vytvořené pro sklárnu Moser, kde působí jako umělecký ředitel. Úspěšný designér však slaví úspěch nejen na domácí půdě, ale i v zahraničí, kde je jeho tvorba vysoce ceněna. „Jan Plecháč je totiž vybaven obdivuhodným smyslem pro vystižení autentického uměleckého obsahu, vytříbeným citem pro materiál, formu, barvy a v neposlední řadě schopností objevovat odvážná novátorská řešení. V jeho tvůrčí osobnosti se spojuje designér i umělec,“ zmiňuje kurátorka výstavy Michaela Kádnerová.
Jan Plecháč vystudoval architekturu na pražské UMPRUM, kde se potkal s Henrym Wielgusem, s nímž v roce 2011 založil úspěšné studio. Společně tvořili až do roku 2019, získali celou řadu mezinárodních i tuzemských ocenění, navrhovali pro dánské Menu, italské Cappellini, českou Bommu i Lasvit. V roce 2022 se stal Jan Plecháč uměleckým ředitelem Moseru. Pod jeho vedením dosáhla sklárna řady úspěchů, vedle trojnásobného vítězství na cenách Czech Grand Design 2023 (Designér roku, Výrobce roku a absolutní vítěz Grand designér), získala od mezinárodní poroty i v hlasování veřejnosti na festivalu Designblok 2023 ocenění za instalaci, kterou navrhl její umělecký šéf. V roce 2024 si instalace značky Moser od Jana Plecháče odnesla od mezinárodní odborné poroty v čele se spoluředitelem serveru Dezeen Benedictem Hobsonem Grand Prix – Cenu za mimořádný počin v rámci Cen Designbloku 2024.
Výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně poskytuje vůbec poprvé možnost vidět pohromadě rozmanitou tvorbu všestranného tvůrce Jana Plecháče a vidět klíčová díla jeho uměleckého vývoje – od diplomního projektu Icons, přes lustry Neverending Glory pro Lasvit až k váze Abbys vytvořené pro Moser. „Co výstava Grand designéra v Uměleckoprůmyslovém muzeu, to naprostý originál. Výstava Jana Plecháče, absolutního vítěze cen Czech Grand Design 2023, vás ohromí nejen pojetím prostoru, ale i přístupem, který zaujme i dětské diváky díky malým postavičkám z 3D tisku. Je to malá bilanční zastávka v kariéře Jana Plecháče na jeho cestě vzhůru, kterou společně kráčí se sklárnou Moser,“ podotýká k připravované výstavě ředitel Moravské galerie Jan Press.
Epická podoba instalací se již stala designérovým poznávacím znamením, a tak i v Brně předvádí velkolepou show. „Chtěl jsem přetvořit prostor galerie v živoucí scénu rozvoje a transformace. Věci, které jsem v průběhu patnácti let vytvořil, jakoby se na paletách a bednách právě stěhovaly do galerie, na jedno místo z různých koutů světa. Design také není jen o jednom člověku. Na každé cestě jsou kolem vás ti, kteří vám svou podporou, cennými radami, zkušenostmi nebo jen tím, že prostě jsou, nějak pomáhají. Proto na výstavě nejsem sám, “ vysvětluje svůj záměr autor. Zohledňuje tak fakt, že design není individualistická disciplína. K úspěchu je třeba nejen nadání a píle, ale také podpora a spolupráce řady lidí. Designérovi přátelé, kolegové, mentoři v podobě personalizovaných figurek stěhují, podpírají nebo zvedají díla rozmístěná na dřevěných přepravních bednách a paletách a společně s ním výstavu staví. Jan Plecháč jim tak vyjadřuje svůj dík a zdůrazňuje jejich roli ve svém osobním i profesionálním životě.
Jana Zielinski, členka Přípravného výboru Czech Grand Design a ředitelka festivalu Designblok shrnuje připravovanou výstavu, další ze série Grand designérů, a vyzdvihuje důraz, který Moravská galerie klade na český design. „Moravská galerie v Brně pod vedením Jana Presse a v kurátorské koncepci Ondřeje Chrobáka a Michaely Kádnerové dlouhodobě mapuje a podporuje současný český design. Ne náhodou tento tým před čtyřmi lety inicioval první výstavu absolutního vítěze cen Czech Grand Design. Jako první se tehdy představila Lucie Koldová, následovalo duo Vrtiška & Žák a rok nato další dvojice – Lexová&Smetana. Nyní štafetu přebírá Jan Plecháč, Grand designér roku 2023. Po čtyřech letech už můžeme mluvit o tradici. Tradici spojenou s výzvou, v níž designéři musí osvědčit svůj cit pro tvar a prostor, protože přisvojit si obrovský vertikální prostor není vůbec snadné. Jan Plecháč šel k jádru věci, když výstavu rovnou nazval Vzhůru! Stejně jako výstavně mapuje Moravská galerie oceňované tvůrce, tak zdvihá i aktuální témata spojená se soudobým designem. Letos se v rámci debaty ve spolupráci s Asociací českého průmyslového designu podíváme blíže na turismus v Česku optikou designu. Design nabývá stále větší význam, hýbe ekonomikou, je destinací i prostředkem socioekonomických změn. Máme obrovskou radost, že jsme v Moravské galerii našli tak osvíceného a významného partnera pro další propagaci a rozvoj českého designu.“
V pátek 21. března od 9.30 se v Uměleckoprůmyslovém muzeu uskutečnila již po třetí inspirativní debata na téma OPEN DESIGN FACTORY – přínos designerských firem pro cestovní ruch a naopak, kterou pořádala Moravská galerie ve spolupráci s Asociací českého průmyslového designu a cenami Czech Grand Design. Debata OPEN DESIGN FACTORY byla věnována důležitosti politiky „otevřených dveří“, architektonické proměně sídel firem a jejich okolí, návštěvnické přívětivosti továren a přínosu cestovního ruchu pro celý kraj či stát. Debatu zahájil ministr pro místní rozvoj České republiky Ing. Petr Kulhánek, místopředsedkyně Asociace českého průmyslového designu Kateřina Kadlecová a Jan Press, ředitel Moravské galerie v Brně. Program byl rozdělen do dvou bloků: první z nich nabídl inspiraci v zahraničí u značek, které jsou symbolem designu a národního úspěchu a jsou významné z hlediska globálního cestovního ruchu. Součástí byly případové studie firem Moser, Rückl, USSPA, Preciosa, Lasvit o jejich propojení s cestovním ruchem. Na závěr prvního bloku se uskutečnila debata s ministrem pro místní rozvoj ČR Ing. Petrem Kulhánkem na téma: Co přináší designérské firmy cestovnímu ruchu a jak je důležité, aby byly součástí cestovního ruchu i pro ně samotné? Mezi diskutujícími byli Jana Zielinski (Designblok), Kateřina Kadlecová (AČPD a USSPA), Aneta Hoffmannová (Bomma a Rückl) a Jan Plecháč (Moser). Druhý blok přinesl prezentace vybraných českých otevřených továren a jejich propojení s cestovním ruchem. Návštěvníci se seznámili se zástupci z továren jako Sklárna Janštejn, Egoé, Ton a Polstrin, které přitahují ročně statisíce návštěvníků. Tento blok zakončila debata na téma Designová fabrika jako výkladní skříň Česka; design & cestovní ruch – diskutovali: David Karásek (mmcité & AČPD), Richard Vodička (Egoé) a Vladimír Žák (SONNENTOR).